خدا برای شدت عذاب کدام عضو بدن، به عزت خود قسم یاد کرده است؟
1397/11/17 - 10:06
تاریخ و ساعت خبر:
12468
کد خبر:
در محضر استاد هاشمی نژاد/ تفسیر سوره حجرات آیه 12

خدا برای شدت عذاب کدام عضو بدن، به عزت خود قسم یاد کرده است؟

فردای قیامت خدا زبان را بیشتر از همه فشار می دهد و می سوزاند، زبان اعتراض می کند، می گوید: « ای ربّ عذبتنی بعذاب لم تعذب به شیئاَ» ، خدایا تو مرا طوری عذاب کردی که هیچکدام از این جوارح و اعضا را به این صورت عذاب نکردی؟ خطاب می آید: به عزت و جلالم قسم، ای زبان، تو را عذابی می کنم که هیچکدام از اعضاء و جوارح را آنگونه عذاب نکرده باشم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - در تفسیر فخر رازی، عبارتی را دیدم که در حالات یکی از اولیاء حق نقل می کند. رفته بودم به قبرستان بریا فاتحه اهل قبور، مردی را دید با لباس پاره که نشسته بود، فوراً به او بدگمان شد، گفت این از آ« کلاش ها است. قیافه اش نشان می دهد که از آن کلاش هاست. چیزی هم از آن بیچاره ندیده بود اما چون لباسش لباس مندرسی بود و مرد فقیری بود این گمان بد را به او کرد. در شب در عالم رویا خواب دید یک تکه گوشت گذاشتند جلویش گفتند بخور، گفت من گوشت حلالش را نمی خورم ( برای رسیدن به مقام معنوی است که مؤمن باید از غذاهای لذیذ چشم بپوشد تا ضمیر او صاف و نورای شود) حالا حرامش را بخور؟ گفتند: امروز خوردی،گفت: من؟ گفتند: بله! کجا؟ گفتند: توی قبرستان، همان جایی که به برادر دینی ات گمان بد پیدا کردی، گوشت مرده برادر دینی ات را خوردی. چون قرآن غیبت را تشبیه می کند: « و لا یغتب بعضکم ایحب احدکم یاکل لحم اخیه میتا فکر هتموه» سوره حجرات آیه 12. می فرماید: آیا یکی از شما دوست دارد گوشت مرده برادر دینی اش را بخورد؟ برادرت مرده و افتاده زمین، حاضری جسد او را دندان بزنی و بخورد؟ قرآن می گوید: تو که پشت سر برادر دینی ات غیبت می کنی، داری گوشت مرده او را می خوری، یعنی او نیست که از خودش دفاع کند، علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل این آیه شریفه می فرماید: غیبت ترور شخصیت است. یعنی تو او را کشتی، پنجاه سال توی خیابان لاله زار بیچاره آبرو داشت، سی سال توی این محل کاسبی کرد، تو عِرض آبرو او را ترور کرد، آبرو و شخصیت چهل ساله او را خرد کردی در حقیقت آبروی او را از بین بردی.

در تفسیر المیزان با بیانی شیوا می فرمایند: اعضای یک اجتماع مانند اعضای یک بدن هستند، این مضمون روایت است و شما شنیده اید که بر سر در سازمان ملل متحد شعر سعدی را نوشته اند که « بنی آدم اعضای یک پیکرند، که در آفرینش ز یک گوهرند» پیامبر اکرم (ص) در بیان شریفی می فرمایند: اعضای اجتماع مانند عضو یک پیکرند علامه می فرماید تو وقتی غیبت یک فرد را نموده ای، آبروی او را برده ای این عضور را از پیکر اجتماع جدا کرده ای، قطعش کرده ای بریده ای و عضوی که از پیکر جدا شود، حکم چه چیزی را دارد؟ حکم میت را دارد، تو با غیبت او را از اجتماع مسلمان ها دور کرده ای، تو آبرویش را بردی.
-برگردیم به داستان آن اولیاحق به او- گفتند: امروز گوشت میته برادر دینی ات را خوردی، گفت: من؟ حلال را نمی خورم، گفتند: دیروز توی قبرستان همان گمان بدی که پیدا کردی، گوشت مرده برادر دینی ات را خورده ای، از خواب بیدار شد، می نویسد تا یکسال می آمد قبرستان که آن – فرد - را ببیند و از او حلالیت بطلبد که آقا شرمنده ام، بگوید سال گذشته من به شما گمان بد پیدا کردم ، مرا بیامرز، مرا عفو کن...
بعد از یکسال که پیدایش کرد و رفت از او معذرت خواهی کند آن مرد ژنده پوش برگشت و به او گفت: آقا اگر از گناه سال گذشته ات توبه کردی، خداوند غفار الذنوب است و من هم حق خودم را بر تو بخشیدم، تازه فهمید این از اولیاء حق بوده است که توی دل او را هم می خوانده که وقتی گمان بد پیدا کرده بو، او فهمیده بود.
گمان بد پیدا نکنید، غیبت نکنید « واحفظوا السنتکم» حضرت فرمود: زبان های تان را در این ماه نگه دارید، می دانید عذاب زبان از همه عذاب های اعضا بیشتر است؟ حدیث دارد، فردای قیامت خدا زبان را بیشتر از همه فشار می دهد و می سوزاند، زبان اعتراض می کند، می گوید: « ای ربّ عذبتنی بعذاب لم تعذب به شیئاَ» ، خدایا تو مرا طوری عذاب کردی که هیچکدام از این جوارح و اعضا را به این صورت عذاب نکردی؟ خطاب می آید: زبان! تو یک کلمه گفتی آبروی مسلمانی را بردی، تو یک کلمه گفتی، خون مردم را مباح کردی، تو یک کلمه گفتی شخصیت هایی را از بین بردی به عزت و جلالم قسم، ای زبان، تو را عذابی می کنم که هیچکدام از اعضاء و جوارح را آنگونه عذاب نکرده باشم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
استادهاشمی نژاد، تفسیر قرآن، سوره حجرات، غیبت ، عذاب آخرت، طنین یاس
نظر شما
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا