غیبت تبلیغاتی سلبریتی‌ها در فضای انتخابات به چه معناست؟/ وقتی انتخابات به سمت عقلانیت و نه هیجانات کاذب حرکت می کند
1400/03/26 - 07:48
تاریخ و ساعت خبر:
110928
کد خبر:

غیبت تبلیغاتی سلبریتی‌ها در فضای انتخابات به چه معناست؟/ وقتی انتخابات به سمت عقلانیت و نه هیجانات کاذب حرکت می کند

سلبریتی‌ها این روزها کمتر از دوره‌های انتخابات قبل فعالیت می کنند و جالب اینجاست که این قشر که خود را به فرهنگ و هنر وصله و پینه کرده اند و در همه چیز خود را صاحب نظر می دانند این روزها کم سر و صدا تر هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد: سلبریتی‌ها این روزها کمتر از دوره‌های انتخابات قبل فعالیت می کنند و جالب اینجاست که این قشر که خود را به فرهنگ و هنر وصله و پینه کرده اند و در همه چیز خود را صاحب نظر می دانند این روزها کم سر و صدا تر هستند.
البته این موضوع هم یک مسئله منفی است و هم یک مسئله مثبت. از یک طرف سلبریتی‌ها خود را بیشتر به عنوان زینت المجالس کمپین‌های انتخاباتی و برای جذب جوانان و مردم و اقشار مختلف اعم از زنان و مردم نمایان می کردند. گاها شعارهای تند و سخت می دانند و با هشدار و ترساندن مردم عنوان می کردند که اگر به کاندیدای مورد نظر آنان رای داده نشود اوضاع زندگی شان بسیار بغرنج و بحرانی خواهد شد.
در چهارسال پیش این موضوع به وضوح دیده می شد که سلبریتی‌ها نمود بسیاری در انتخابات و کمپین های برخی از نامزدها دارند. این افراد بیشتر از اینکه به جریان عقلانیت در انتخابات و آگاهی بخشی در این حوزه کمک کنند بیشتر فضا را هیجانی و احساساتی می کردند و بیشتر از اینکه افراد را راهنمایی کنند که انتخابی آگاهان و منطقی داشته باشند با عبارت هایی که حاکی از ترساندن و هشدار به جامعه بود سعی می کردند کاندیدای محبوب خود را به جامعه و خصوصا جوانان القا و تحمیل کنند.
سلبریتی‌ها اگرچه خودشان را صاحب نظر و احیانا کارشناس می دانستند اما در این میان به ابزاری برای پیشبرد سیاسی انتخاباتی برخی از جناح ها تبدیل شدند. موضوعی که بعدها بسیاری از آنها به خوبی به آن اشاره کردند. یا اینکه به طور کاملا صرف به صورت تبلیغاتی در رقابت انتخاباتی حضور داشتند. اغلب با پست های داغ در فضای شبکه های اجتماعی به تهییج افکار عمومی می پرداختند. یا ویدئوهایی ضبط می کردند که فضا را بسیار سیاه و سفید توصیف می کرد. از این رو با تحمیل عقیده خود عنوان می کردند که اگر کسی به کاندیدا و رویکرد فردی آنها هم نظر نیست دارای عقب ماندگی فکری است و آنان هستند که جامعه را از پیشرفت بازمی دارند.
حضور آنان در کمپین های انتخاباتی بسیار جلوه می کرد. قطعا اگر یک کارشناس یا استاد دانشگاه در یک کمپین و ستاد انتخاباتی حضور می یافت اینچنین مورد توجه جامعه قرار نمی گرفت. از این رو بود که کاندیداها نیز بیشتر علاقه مند حضور آنان در ستادهای انتخاباتی خود بودند. بعضی ها تنها برای گرفتن عکس و یا گذران وقت به این ستادها می رفتند. درواقع این ستادهای انتخاباتی را به مثابه یک جشن شاد نگاه می کردند. موضوعی که اگرچه به انتخابات جلوه و هیجان و بعضا شور می داد اما چندان به آگاهی اجتماعی و تمرین درست دموکراسی در کشور نمی انجامید.
همین روند بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 یک موضوع جدی را در جامعه بوجود آورد. با بروز مشکلات مختلف اجتماعی و اقتصادی در کشور و همچنین عدم برآورده شدن وعده های رنگارنگ انتخاباتی مورد انتقاد جدی قرار گرفتند.اما این افراد چون به طور کارشناسی شده کار تبلیغات انتخاباتی و طرفدارای از کاندیداها را انجام نداده بودند اغلب یا درمقابل انتقادها سکوت کردند یا اینکه پاسخی برای این اعتراضات نداشتند و آنرا به مسئولان حواله دادند تا احیانا خود را از این مسائل مبرا کنند.
حالا اما این جماعت شاید به سبب سرخوردگی که از انتخابات پیشین داشتند یا اینکه مورد انتقاد شدید مردم قرار گرفتند پای خودشان را از انتخابات و تبیلغات انتخاباتی بیرون کشیدند. این حضور صفر وصدی آنها به خوبی نشان می دهد که سلبریتی‌ها نمی توانند الگو و مدخلی برای ورود به مسئله انتخابات و گزینش افراد باشد.
درواقع این نوع نحوه کنش سیاسی به خوبی عیار سلبریتی ها را نشان می دهد. این جماعت که اغلب با هیجانات کاذب وارد رقابت انتخاباتی می شوند و برای کاندیدای محبوب خود تبلیغات می کنند بیشتر از اینکه برای جامعه آورده آگاهی بخش و اطلاع دهنده باشند و افکارعمومی خصوصا جوانان را به مسیر صحیح هدایت کنند بیشتر آنان را گمراه می کنند. از سوی دیگر بسیاری از این افراد فقط کارکرد تبلیغاتی برای خود قائل هستند و در این راه به سود تبلیغاتی که از خودشان خرج کرده اند رسیدند و اینکه برای جامعه چه اتفاقی بعد از این تبلیغات آنان افتاده اصلا فکر نمی کنند. از این رو آنان را نباید قطعا افرادی دانست که خیر و صلاح جامعه را می خواهند و میان این قشر افرادی با نیات منفعت طلبانه هم دیده می شود.
البته نبود این قشر در جامعه خصوصا در حوزه تبلیغات انتخاباتی یک حسن ویژه برای جامعه نیز دارد. این حسن آن است که خود افراد به تبیین فکری در خصوص کاندیداها مبادرت می ورزند و از میان جریان سیاسی، سابقه کاری، برنامه و صحبت های کاندیداها در مناظرات تلویزیونی کاندیدای مورد نظر خود را گلچین می کنند. درواقع سلبریتی‌ها خود را به جای نخبگان نشانده بودند و این اصلی ترین انحراف تبیلغات انتخاباتی بود و حالا جامعه نه تنها ازحضور آنان محروم نشده است بلکه به فضای واقعی انتخابات رسیده است.
آنچه این روزها فضای انتخابات تجربه می کند یک نوع فضای عقلانی تر و مشتاق تر برای شناخت درست کاندیداهاست که این موضوع مردم را بیشتر به سمت انتخاب صحیح هدایت می کند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سلبریتی ها، انتخابات، فضای مجازی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا