ترویج بی حجابی درفضای مجازی نمایش بدحجابی در دنیای حقیقی/ پرچمداری سلبریتی ها در قبح شکنی بدحجابی در جامعه
1400/04/20 - 10:01
تاریخ و ساعت خبر:
111409
کد خبر:
در گفت وگو با کارشناس رسانه و مدرس سواد رسانه مطرح شد،

ترویج بی حجابی درفضای مجازی نمایش بدحجابی در دنیای حقیقی/ پرچمداری سلبریتی ها در قبح شکنی بدحجابی در جامعه

یک کارشناس سواد رسانه قبح شکنی از گناه، ترویج بی عفتی ، ترویج اباحه گری، قبح شکنی از ارتباط نامشروع، عرضه زیبایی های زنانه در فضای عمومی ،تشویق جوانان به عدم پایبندی به حلال و حرام، ترویج اندیشه های ضد دینی، عادی سازی هر نوع ولنگاری در خصوص پوشش و عفت و حیا را از نمودهای بیرونی و قابل لمس تأثیرات شبکه های اجتماعی بر جامعه برشمرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - سمنان: خانواده و محیط- اعم از محیط اعم از فضای حقیقی پیرامون افراد و فضای مجازی که بنابر نظر اکثر کارشناسان این حوزه آیینه ای تمام نما از اوضاع اجتماعی زمان است- مهم ترین تأثیرات را در تربیت ، نهادینه کردن ارزش ها و فرهنگ ها در جامعه یا جای گزین کردن ضدارزش ها به جای ارزش ها و به تبع آن شکل گیری سبک زندگی فرد دارد.
روزگاری نچندان دور خانواده در مرتبه ردیف اول ( پدر ، مادر ، خواهر و برادر) و در مرتبه دوم طایفه ( قوم و خویش های نسبی و سببی) تنها گروهی بودند که در تربیت افراد جامعه نقش آفرینی می کردند، اما این روزها با تغییر رویکرد خانواده در نقش تربیتی خود و همچنین تغییر محیط که ما امروزه یکی از آنها را شبکه های اجتماعی و رسانه ها می دانیم ، جنبه های تربیتی و تأثیرپذیری فرد از خانواده و محیط اطرافش، ابعاد متفاوت و مختلفی پیدا کرده است به نحوی که می توان مدعی شد، فضای مجازی با قدرت تاثیر گذاری بالا، سبب تغییر و استحاله در ارزش ها شده است و ما اکنون شاهد کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع و اصلی ترین تاثیرگذار در تربیت نسل ها هستیم.
یکی از مهم ترین مقوله های فرهنگی که این روزها محل برخوردهای فکری فرد با خانواده و محیط اطرافش شده است ، مسئله «عفاف و حجاب» است که قطعا حضور پررنگ شبکه های اجتماعی به عنوان نقش آفرینان فرهنگی از اهمیت بالایی در این زمینه برخوردار است. به طوری که می توان گفت دو جبهه موافق و مخالف با دو رویکرد فرهنگی و ضدفرهنگی به دنبال حفظ ارزش حجاب یا ضدارزش نشان دادن این مقوله مهم حوزه زن و خانواده هستند. در جبهه مخالف حجاب، امروزه شاهد چالش های تاثیر گذاری هستیم که به صورت مستقیم و بدون هیچ سِتری حجاب را نشانه گرفته است.
مریم ولیخانی مدرس سواد رسانه در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در زمینه تأثیرشبکه های اجتماعی بر حجاب و عفاف می گوید: یکی از ویژگی های شبکه های اجتماعی جمع گریزی ، جمع زدایی ، فضای سرگرمی و تفریحی بالا ، عدم پایبندی به زمان و همچنین سرعت دسترسی بالا به اطلاعات بدون کنترل است که به خودی خود رقیبی برای والدین بشمار می آید از این رو می توان گفت: »نقش تربیتی خانواده در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است.»
وی در ادامه قبح شکنی از گناه، ترویج بی عفتی ، ترویج اباحه گری، قبح شکنی از ارتباط نامشروع، عرضه زیبایی های زنانه در فضای عمومی ،تشویق جوانان به عدم پایبندی به حلال و حرام، ترویج اندیشه های ضد دینی، عادی سازی هر نوع ولنگاری در خصوص پوشش و عفت و حیا را از نمودهای بیرونی و قابل لمس تأثیرات شبکه های اجتماعی بر جامعه برشمرد و اظهارداشت: فضای مجازی نوعی از بحران هویت را در میان طیف گسترده­ای از جوانان به‌وجود آورده و این بحران هویت در زمینه­های فردی ناهمگونی­های هویتی را سبب شده و به نحوی تعادل اجتماعی را متأثر کرده است. همچنین شبکه­های اجتماعی مجازی، باعث تغییرات اساسی در نهادهای هویت‌ساز شده­اند و عوامل معناساز هویتی را دستخوش تغییر کرده اند.
این مدرس سواد رسانه با اشاره به سلبریتی های اینستاگرامی و تأثیرگذاری آنها بر سبک زندگی و نوع نگرش به ارزش های فرهنگی – دینی جامعه گفت: برخی از این افراد که گاها از آنها شاخ های اینستاگرام یاد می شود چون سربازان قبح شکنی و اباحه گری در موضوعات فرهنگی چون عفاف و حجاب و بحث پوشش فعالیت می کنند تا جایی که می توان از آنها به عنوان پرچمدار سبک های ناهنجار و بدون الگوی دینی و ضدیت با جایگاه و نقش زن در اسلام یاد کرد.
ولیخانی در ادامه با اشاره به اینکه خطر تحلیل شدن در این شبکه های اجتماعی زندگی خصوصی و عمومی ما را تهدید کرده و موضوعاتی مانند عفت ، حجاب و حیا را تحت سلطه خود در آورده است، اظهارداشت: برنامه جدی دشمن برای خانواده های ایرانی گرفتار کردن فرزندان به خصوص نسل جوان به روابط با نامحرم و عادی سازی پوشش های ناهنجار است.
این کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: ستون خانواده در دین مبین اسلام زن است اگر زن از جایگاه حقیقی خود رانده شود به عنوان کالای لوکس که مدام باید خود را برای عرضه بیاراید معرفی می شود و خانواده رنگ آرامش را هرگز نخواهد دید.
وی با بیان اینکه فضای مجازی خصوصا اینستاگرام در خدمت دور کردن زن از مقام واقعی و غوطه ور شدن در دریای مدگرایی و چشم و همچشمی است، افزود: در این شبکه ها برای لایک گرفتن و فالو شدن دست به هر اقدامی نظیر تن نمایی وارایه زیبایی های زنانه به عموم و ترویج پوشش های نامتعارف برای کسب در آمد های نامشروع و....می زنند .
این مدرس سواد رسانه در ادامه به راهکارهای مقابله با این موضوع پرداخت و اظهارداشت: با توجه به اینکه اصلی ترین مساله در تربیت فرزند نقش خانواده است که پیشتر نیز بیان کردیم و با توجه به اینکه در بررسی های علمی و عملی روانشناسان ، هر چه ارتباط والدین با فرزندان صمیمی تر و همراه با محبت مهر ورزی بیشتری باشد فرزندان کمتر دچار این آسیب ها نظیر بی حجابی و بی عفتی می شوند، باید در نظر داشت که اثر معنویت در خانواده بر تربیت فرزندان از نقش والایی برخوردار است و خانواده هایی که بین ارزش های دینی انس و الفت برای فرزندان ایجاد می نمایند کمتر دچار چنین آسیب هایی می شوند .
وی تصریح کرد: بهره مندی والدین از سواد رسانه، آشنایی با رسانه ها و شبکه های اجتماعی مختلف، ارتباط درست بین والدین و فرزندان، حفظ نقش خانواده در تربیت کودکان، توجه به تربیت دینی فرد همراه با تربیت اجتماعی و فرهنگی وی و همچنین ایجاد الفت بین ارزش های دینی و نوجوانان مهم ترین راهکار مقابله با تأثیرگذاری های نامطلوب شبکه های اجتماعی بر افراد است.
ولیخانی در پایان این گفت وگو، گفت: تکنینک های آموزشی مانند آموزش برخورد انتقادی با فضای مجازی و محتوا شبکه های اجتماعی نظیر اول از خود بپرسید چه کسی و با چه انگیزه ای آنرا تولید نموده است، چرا می خواهد من را جذب محصول خود نماید، این محصول چه نیازی از من را رفع می نماید، آیا این رفتار یا این پوششی که نشان میدهد درست است ، در استفاده صحیح از فضای مجازی ، کمک شایانی به افراد می کند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شبکه های اجتماعی، فضای مجازی، عفاف و حجاب، بدحجابی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا