حریم زنانه ای که حجاب ایجاد می کند / چرا اغلب زنان محجبه با اراده هستند
1400/04/23 - 08:09
تاریخ و ساعت خبر:
111543
کد خبر:

حریم زنانه ای که حجاب ایجاد می کند / چرا اغلب زنان محجبه با اراده هستند

حریمی که حجاب ایجاد می کند باعث خودباوری زن و رسیدگی به استعدادهای بشری به غیر از موارد جنسی است. علاوه بر اینکه درجوامع غربی مردها جنسیت زده هستند، زنان نیز گاه دچار همین بیماری اجتماعی می شوند و از این رو توانایی های آنان تحت شعاع این مسئله قرار می گیرد و زندگی شان در سطح پستی قرار می گیرد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد: یکی از کارکردهایی که حجاب در سبک زندگی اسلامی دارد ایجاد حریم برای زنان است. حریم خصوصی امروز به یکی از مباحث مهم در جوامع بین الملل بدل شده است. این موضوع خصوصا برای زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تعدی و تعرض در جوامع غربی به سبب عدم ضابطه مند بودن زندگی و روباط اجتماعی میان زنان و مردان باعث بروز بیماری‌های روحی و جسمی متعددی شده است. بر همین اساس یکی از کارکردهای مهم حجاب در جوامع اسلامی که پیش از مطرح شدن چنین مباحثی در جوامع غربی اولویت دار بوده است مسئله حریم زنانه است.
حريم خصوصي تحت عناوين مختلفي در قوانين کشورها و کنوانسيون هاي بين المللي به صورت مجمل مطرح شده، ولي با بررسي شريعت اسلامي پي مي بريم که ابعاد آن در اسلام و حقوق ايران نيز مورد توجه قرار گرفته است. از جمله مسائل مهمي که در اين زمينه اسلام به آن تاکيد کرده، مساله پوشش انسان ها است. موضوع پوشش آن چنان داراي اهميت است، که قرآن کريم آيات متعددي را به آن اختصاص داده و درباره لباس و حجاب به طور عموم و آراستن آن به تقوي و عفاف و استفاده از زينت ها و حدود آن مطالب مهمي را بيان داشته است تا با رعايت کردن آن سلامت فرد و جامعه حفظ شود.
اگرچه برخی با تأکید بر فردی بودن پوشش، آن را موضوعی متعلق به حریم خصوصی می شمارند اما اگر در تعریف حریم خصوصی و عمومی بخواهیم تمایز قائل شویم حتما بایستی در ابتدا درکی از حریم خصوصی داشته باشیم تا بتوانیم حریم عمومی را درک کنیم. درواقع اگرچه انسانها در جوامع و فضای عمومی بایستی رفتاری جهت ارتباط با افراد مختلف را انجام دهند اما در این زمینه اگرچه نتوانند به خوبی حریم خصوصی بویژه درباره زنان را درک کنند نمی توانند روابط خوبی داشته باشند. در جوامع اسلامی این موضوع کاملا تعریف شده است و در ابتدا یک حس احترام و پرستیژ خاصی برای خانم ها با توجه به پوشش حجاب به ارمغان می آورد. از این رو زنان مسلمان کمتر مشکلاتی برای اینکه بخواهند میزان حریم خصوصی را به دیگران فرا دهند دارند و در این راستا با شرایط بهتری می توانند در جامعه ای که همه این موارد تعریف شده است گام برداشته و به فعالیت بپردازند.
از سوی دیگر حجاب سبب می‌شود که دیدگاه جامعه به زنان نه تنها یک دیدگاه جنسیت زده نباشد بلکه فضایی برای درک قابلیت های دیگر زنان بوجود بیاید.
حجاب سبب می شود تا بانوان به راحتی در جامعه حضور یابند و در انجام فعالیت های اجتماعی حضوری فعال داشته باشند، گرچه در طول تاریخ حجاب دچار فراز و نشیب هایی شده است ولی همواره در تاریخ حیات زنان تداوم یافته است.
نباید از این مهم غافل شد که حجاب مهم ترین عامل آرامش روانی بوده و سلامت جسمانی انسان را افزایش می‌دهد. حجاب و عفاف زنان عامل استحکام پیوند خانوادگی، استواری جامعه بشری، احیای ارزش ها و زمینه ساز رسالت اجتماعی زنان است. هر چند که تنها یک پوشش مسبب بروز این موارد نمی شود و زنان محجبه بایستی مقتضات حجاب را رعایت کنند اما در این حوزه فضای اولیه و کاملی را برای زنان ایجاد می کند که بتوانند بدون موانعی که در کشورهای غربی وجود دارد در فضای امن و ایمن و با آرامش روانی برای این منظور تلاش کنند.
حجاب زنان باعث عفت ورزی مردان نیز می شود و به نوعی به پاکیزه سازی روانی جامعه منجر می شود. حجاب سطحی از رفتار اجتماعی را بوجود می آورد که هم جامعه سالم می ماند و هم خانواده در فضایی بدور از حواشی بد تداوم می یابد. حریمی که حجاب ایجاد می کند باعث خودباوری زن و رسیدگی به استعدادهای بشری به غیر از موارد جنسی است. علاوه بر اینکه درجوامع غربی مردها جنسیت زده هستند، زنان نیز گاه دچار همین بیماری اجتماعی می شوند و از این رو توانایی های آنان تحت شعاع این مسئله قرار می گیرد و زندگی شان در سطح پستی قرار می گیرد. آنچه حجاب به یک زن می بخشد یک حرکت و شخصیت اجتماعی است که در آن احترام و ارزشگذاری وجود دارد که در جوامع اسلامی بسیار مستحکم و قوی است. بنابراین زنان محجبه نیز اغلب شخصیتی قوی و مستحکم و بااراده دارند.
اسلام با توجه به حجاب به خوبی نشان می دهد که قصد صیانت از حریم و حقوق زنان را دارد و برخلاف تبلیغات منفی که غربی ها درباره حجاب دارند نه تنها آنان را از حقوق شان باز نمی دارد بلکه با ترسیم یک حریم امن برای آنان حقوق اولیه آنان را برای رسیدن به کمال تامین می کند. از سوی دیگر حریم زنانه نه تنها به او بلکه به خانواده او مرتبط است و باعث ایجاد یک فضایی امن و آرامش بخش برای خانواده می شود. بنابراین خانواده ای دارای سلامت روحی و جسمی است که زنان در این حوزه حریم ها را به خوبی رعایت می کنند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجاب، عفاف، زنان با اراده، اسلام، شأنیت زن، بی بندوباری،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا