ورزنه شهر فرشتگان سفید بال/ سنتی ارزنده در پایاب زاینده رود اصفهان
1400/04/28 - 10:16
تاریخ و ساعت خبر:
111778
کد خبر:

ورزنه شهر فرشتگان سفید بال/ سنتی ارزنده در پایاب زاینده رود اصفهان

ابتدای ورود به شهر؛ تابلوی شهر ورزنه با تمثال زنان چادر سفید نظر همگان را به خود مشغول ساخت. تیم رسانه ای بسیج جامعه زنان؛ ورزنه و زنان چادر سفیدش را خوب می شناسد؛ زنانی که از دیرباز به حجاب کامل پایبند بوده و هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - اصفهان؛ زهرا شجاعی: وقتی از حجاب صحبت می کنیم، ناخودآگاه صدها پوشش در قالب این واژه زیبا به چشم می آید که دل را به شکرانه باحجاب بودن صیقل می دهد و فکر را به آرامشی عمیق فرو می برد.
حجاب زنان، با چادر به عنوان یکی از شاخص ترین پوشش ها محسوب می شود و فرقی نمی کند که در کجای این نقطه زمین حضور داشته باشی، مهم پایبندی به ارزش حجابی است که از مادرمان زهرا به ارث برده ایم.
در این رابطه بر آن شدیم تا در رصد خود؛ سنت های فرهنگی زنان در قالب پوشش را مد نظر قرار دهیم، بر این اساس به شهر ورزنه از شهرهای تابعه شرق اصفهان رسیدیم.
ورزنه شهری در شرق شهرستان اصفهان و در حدود 60 کیلومتری شهر اصفهان با سنت های دیرین در دل خود است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند؛ شهری که در خروش زاینده رود همه ان را به شهر تولید پنبه تا مزارع گندم می شناختند و امروز نیز این شهر ابهت خود را با داشتن آثار باستانی خود به ثبت رسانده است.

و اما در ابتدای ورود به شهر؛ تابلوی شهر ورزنه با تمثال زنان چادر سفید نظر همگان را به خود مشغول ساخت. تیم رسانه ای بسیج جامعه زنان؛ ورزنه و زنان چادر سفیدش را خوب می شناسد؛ زنانی که از دیرباز به حجاب کامل پایبند بوده و هستند.
و اما در شهر که وارد میشویم؛ در خیابان و پارک و حتی محیط های فرهنگی به زنانی برخوردیم که همچون فرشتگان سفید بال در شهر ورزنه می درخشند.

از بانوی چادر سفید ورزنه ای پرسیدم، دلیل این چادر سفید چیست؟ بانوی ورزنه ای، چادرش را بیشتر به پهنای صورت کشید و با چهره ای متبسم گفت: شهر ورزنه از قدیم به علت عبور آب زاینده رود مهد کشاورزی و به وِیژه کشت پنبه بوده است؛ کشت پنبه این امکان را داده که با تبدیل این محصول به نخ و سپس پارچه در کارگاه های کاربافی، لباس مورد نیاز خود را از این طریق تهیه می کردند.

از طرف دیگر برخی جغرافیای منطقه را عامل استفاده از این نوع پوشش می دانند؛ از آن جایی که شهر ورزنه در منطقه کویری و با دمای بالا است، استفاده از چادرهای مشکی مرسوم جذب نور خورشید را چندبرابر می کند، به همین دلیل زنان این منطقه از این نوع پوشش برای جذب حداقلی نور خورشید استفاده می کنند.

بانوی ورزنه ای به سخنش اینگونه پایان داد: زنان شهر ورزنه در بسیاری از مراسم ها به دلیل فراموش نشدن سنت چادر سفید؛ با این پوشش حاضر می شوند و سعی می کنند تا حتی دختران کوچک و جوان خود را با این سنت آشنا و دلبسته کنند.
حجاب زنان ورزنه ای چه با چادر سفید و چه مشکی؛ موید اعتقاد راسخ آنان به ارزش حجاب و محجبه بودن است و چه زیبا از دیرباز تا امروز متبلور شده است.

این سنت قدیمی و ویژه که در کل ایران خاص این منطقه است، در آثار ملی کشور نیز ثبت شده است و بنابر گفته مسئولان محلی روز چادرسفید همزمان با روزجهانی گردشگری، هفتم مهرماه است.
ورزنه شهری سنتی، از توابع بخش بن رود شهرستان اصفهان و تنها شهر ایرانی است که طبق سنتی دیرینه زنان آن چادر سفید بر سر می کنند و سفید ترین شهر ایران نامیده شده است.
این شهر کویری با 14 هزار نفر جمعیت در 110کیلومتری جنوب شرقی اصفهان واقع است.
انتهای خبر/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ورزنه، استان اصفهان، شهر زنان چادرسفید،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا