معتبرترین شرکت‌ داروهای گیاهی جهان با نام «ون» می درخشد/ بیش از صد نفر اشتغالزایی با شروعی یک نفره
1400/06/10 - 12:08
تاریخ و ساعت خبر:
113006
کد خبر:
صادرات شرکت سقزسازی کردستان به 5 قاره دنیا ؛

معتبرترین شرکت‌ داروهای گیاهی جهان با نام «ون» می درخشد/ بیش از صد نفر اشتغالزایی با شروعی یک نفره

شرکت سقزسازی کردستان یکی از واحدهای تولیدی نمونه نه تنها در ایران، بلکه در جهان شناخته شده است به طوریکه مدیر عامل این شرکت می گوید؛ استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان کردستان در جهت تولید محصولات طبیعی، سالم و با کیفیت و اشتغال‌زایی برای جوانان خوشبختانه رونق آن را در جهان شناخته تر از قبل می کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - کردستان - مهوش رحیمی : از حوالی خیابان سنتی و بازار سنتی سنندج که گذر می‌کنی حتما چشمتان به بسته‌های سفید کوچک و خوش بویی که در معرض فروش گذاشته شده‌اند می‌افتد، اصلا مگر می‌شود کردستانی بود و با طعم خوش و دلچسب «سقز» آشنایی نداشت.
به همان اندازه که خوشمزه و دوست داشتنی است به دست آوردنش هم سخت است و هفته‌ها به طول می‌انجامد.نام درختش بنه یا ون و در اصطلاح علمیPisticia Atlantica است که نوعی پسته وحشی محسوب می‌شود و بارها عطر و طعم به خصوص میوه‌اش که در اصطلاح محلی «ونوشک» نامیده می‌شود را چشیده‌ایم.

کوه‌های زاگرس در بسیاری مناطق، از این درختان پوشیده شده و بومی‌های منطقه همه ساله با جمع آوری و فراوری سنتی این محصول کسب روزی می‌کنند.
تولید سقز در استان‌ ، کردستان از دیرباز رواج داشته و پیشینه‌ای طولانی دارد لذا در این راستا شرکت سقز سازی کردستان (وَن) درسال 1369 باتوجە بە پتانسیل استان کردستان در زمینه رویش خدادادی درختان بنه که از دیرباز به دلیل خاصیت فراوان آن برای درمان بسیاری از بیماری‌ها تجویز شده، تاسیس شد. شرکت تولیدی سقزسازی کردستان (ون) در سال 1369 و در زمینی به مساحت 125000 متر مربع و در زیربنایی بالغ بر 5500 متر مربع تاسیس گردید. پس از چهار سال تلاش مستمر و پیگیر، شرکت ون، محصول آدامس طبیعی ون را با فرمولاسیون ابداعی خود و با استفاده از صمغ درخت بنه، برای اولین بار در جهان معرفی و روانه بازار نمود. این شرکت در سالهای گذشته، همواره از صادرکنندگان نمونه و خوشنام کشور بوده و بارها از طرف نهادهای ذی‌ربط، مورد تایید و به عنوان نمونه انتخاب شده است.
اکنون پس از چند دهه تلاش، تجربه‌اندوزی و بالندگی در زمینه صادرات محصولات خود با خارج از مرزهای کشور، محصولات خود را در اختیار هموطنان خود نیز قرارمی دهیم.

محمد نجیب شریفی مدیرعامل شرکت سقز سازی ون کردستان در این زمینه اظهار داشت: سال 69 بود که استارت این کار زده شد. در آن دوران دیدیم که سقز تولید شده در کشور با بهای بسیار کم صادر می‌شود و به دلیل خواص دارویی زیادی که دارد در خارج از کشور فرآوری می‌شود و گاها به داخل کشور باز می گردد.

شریفی می‌گوید: ما 4 سال بر روی فرمولاسیون این کار زمان گذاشتیم. مسئولیت این کار را برادرم که در حال حاضر استاد دانشگاهی در استرالیاست انجام داد. چند سال بعد ما فرآوری را آغاز کردیم و دو سال پس از آن یعنی در سال 76توانستیم وارد بازار صادرات شویم. در سال 78 هم موفق شدیم عنوان صادر کننده نمونه کشور را به دست آوریم. تا پیش از این کسی شرکت و محصولات ما را نمی‌شناخت اما پس از این موفقیت‌ها هم در کشور و هم خارج از کشور شناخته شدیم.

همین ناشناخته بودن دلیلی بود تا شرکت «ون» نتواند تا سال ۸۰ یعنی بیش از ۱۰ سال پس از راه اندازی به سود دهی برسد.
وی سابقه فعالیت شرکت خود را بیش از 20 سال اعلام کرد و افزود: اکنون در این واحد 103 نفر به صورت مستقیم و چند صد نفر نیز به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند.
این فعال اقتصادی معتقد است بیش از ۸۰درصد محصولات تولیدی شرکت سقزسازی کردستان (ون) به خارج از کشور صادر می‌شود و با اقبال روزافزون طرف‌های خارجی برای خرید محصولات این شرکت مواجه است، اما با مشکلاتی نیز دست به گریبان است: اغلب مواد اولیه این شرکت که صمغ درخت بنه (سقز) است، به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گفته ی شریفی؛ اين محصولات تاکنون به کشورهاي: آلمان، استراليا، ژاپن، سويس، هلند، سوئد، کانادا، عربستان سعودي، کويت، بحرين، قطر، عمان، امارات متحده عربي، عراق، مالزي، الجزائر، لبنان، و.......صادر گرديده است.

وی در پایان یادآور شد: با وجود آنکه در دوران کرونا تسهیلات کرونایی از شرکت‌های تولیدی سلب شد و هیچ تسهیلاتی به شرکت سقز سازی کردستان داده نشد و بازار تا حدودی افت داشت اما خوشبختانه می‌توان گفت که ما تنها شرکتی هستیم که به دلیل نیاز بازار به محصولات ما کمتر در دوران کرونا متضرر شدیم و به هیچ‌وجه تعدیل نیرو در شرکت نداشتیم.
انتظار این شرکت از مسوولان این است که به طور جدی به حل مشکلات این شرکت رسیدگی شود تا بتواند در جهت حفظ و بقا به حرکت اقتصادی خود استمرار بخشد.
در پایان خواهران بسیج جامعه زنان کردستان در قالب اردویی علمی از این شرکت تولیدی بازدید کردند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سقر، کردستان، تولید ملی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا