معایب سرخ کردن غذا بدون روغن
1400/06/22 - 16:31
تاریخ و ساعت خبر:
113194
کد خبر:

معایب سرخ کردن غذا بدون روغن

همه ما خوب می‌دانیم که هر چه غذا کم روغن‌تر باشد، قطعا غذای سالم‌تری است. با این که این تصور تا حدودی صحیح است، اما مقداری روغن سالم برای بدن ضروری است و حتی گاهی پختن یا سرخ کردن غذا بدون روغن می‌تواند معایبی را به همراه داشته باشد. امروزه سرخ کن‌های زیادی به بازار آمده که با کم‌ترین میزان روغن، غذاها را سرخ می‌کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - همه ما خوب می‌دانیم که هر چه غذا کم روغن‌تر باشد، قطعا غذای سالم‌تری است. با این که این تصور تا حدودی صحیح است، اما مقداری روغن سالم برای بدن ضروری است و حتی گاهی پختن یا سرخ کردن غذا بدون روغن می‌تواند معایبی را به همراه داشته باشد. امروزه سرخ کن‌های زیادی به بازار آمده که با کم‌ترین میزان روغن، غذاها را سرخ می‌کنند.
شاید چنین لوازم‌های خانگی وسوسه‌انگیز باشد که به شما کمک کند غذاهای کم کالری را با استفاده از این سرخ کن‌ها تهیه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که این وسیله، باید به قدری گرما داشته باشد که مواد غذایی را بدون روغن خوراکی گیاهی سرخ کند. حال چنین دمای بالایی، می‌تواند خاصیت و آب میان بافتی مواد غذایی را از بین ببرد.
در نهایت نمی‌توان گفت که غذاهایی که بدون روغن تهیه می‌شوند، کاملا سالم و بدون مشکل هستند. اگر در انتخاب روغن گیاهی خوراکی، به سراغ نسل سوم روغن بروید، استفاده از روغن، نه تنها ضرری برای شما ندارد، بلکه فوایدی را نیز برایتان به همراه خواهد داشت. با استفاده بهینه از روغن های نسل سوم، می‌توانید از آشپزی و صرف غذا لذت ببرید.
مضرات سرخ کن بدون روغن چیست؟
با این که غذاهایی که بدون روغن سرخ می‌شوند، کم کالری هستند و از ایجاد بسیاری از بیماری‌ها از جمله مشکلات قلبی جلوگیری می‌کنند، اما همانطور که پیش از این گفتیم، دستگاه‌های سرخ کن بدون روغن کاملا بی عیب نیستند و اگر به‌صورت مکرر از آن استفاده کنید، قطعا دچار عارضه‌های ناشی از مواد مضر به کار رفته در آن خواهید شد.
در سرخ کن‌های بدون روغن، موادی مضر به نام هیدروکربن‌های آروماتیک و آمین‌های هتروسیکلیک تشکیل می‌شوند که احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان را افزایش می‌دهند.








برای آنکه بتوانید هم غذاهای کم کالری مصرف کنید و هم از خطر مشکلاتی مانند سرطان به دلیل استفاده از این سرخ کن‌ها دور بمانید، پیشنهاد ما به شما این است که از روغن خوراکی هوشمند غنچه پلاس در غذاهای خود استفاده کنید تا علاوه بر جلوگیری از بیماری‌ها، فوایدی را نیز برای شما داشته باشد.
سرخ کن بدون روغن بهتر است یا سرخ کن معمولی؟
در سرخ کن‌های بدون روغن، تنها با یک قاشق روغن و با کمک هوای درون سرخ کن، غذا سرخ و ترد می‌شود، اما در سرخ کن‌های معمولی باید مقدار زیادی روغن درون سرخ بریزید. طبیعتا سرخ کن بدون روغن، به صرفه‌تر است و مصرف کننده نیاز کمتری به روغن دارد.
اما اگر بخواهیم سرخ‌کن‌ها را از منظر سلامتی بررسی کنیم، باید به این نکته توجه داشته باشیم که هر یک از این دستگاه‌ها فواید و مضرات خود را دارد. نوع بدون روغن، از مواد مضر تشکیل شده که منجر به بیماری‌های مختلف می‌شود، نوع معمولی نیز نیاز به روغن فراوانی دارد که مصرف مکرر آن، قطعا بی‌ضرر نخواهد بود.
گاهی برخی از افراد روغن باقی مانده از سرخ کن‌های معمولی را مجددا استفاده می‌کنند که کاملا کار اشتباهی است؛ چراکه انواع روغن خوراکی در اثر حرارت بالا، خاصیت خود را از دست داده و دیگر قابل استفاده نیستند. به همین جهت، بهتر است برای سرخ کردن، از روغن‌های سرخ کردنی با کیفیت اسمارت بالانس، به اندازه کافی، استفاده کرده و برای پخت و پز نیز روغن گیاهی خوراکی مخصوص پخت و پز را انتخاب کنید.
در صورتی که استفاده از روغن به اندازه باشد و انتخاب درستی از برند روغن داشته باشید، قطعا مشکلی برای شما ایجاد نمی‌شود. با استفاده از روغن اسمارت بالانس، به تعادل مواد ضروری بدن خود از جمله امگا ۳، ۶ و ۹ نیز کمک خواهید کرد.
سرخ کن بدون روغن در چه اندازه یا چه ظرفیتی بخرم؟
قبل از خرید سرخ کن، باید متناسب با تعداد نفرات خانواده، اندازه مناسبی را انتخاب کنید. به طور کلی با توجه به مضراتی که از استفاده مکرر این نوع سرخ کن‌ها برای شما دارد، بهتر است نوعی با ظرفیت زیاد را انتخاب نکنید. نوع کم ظرفیت را تهیه کنید و مقداری کمی از غذای خود را به این روش سرخ کنید. استفاده مکرر و سرخ کردن حجم زیادی از غذاها در سرخ کن بدون روغن توصیه نمی‌شود.
فواید بهترین روغن سرخ کردنی
شاید زمانی که صحبت از فواید روغن سرخ کردنی می‌شود، برایتان عجیب به نظر برسد که مگر روغن سرخ کردنی هم فواید دارد؟ جواب ما به این سوال مثبت است. اگر هنگام خرید روغن خوراکی دقت داشت باشید و بهترین روغن نسل سوم را خریداری کنید، قطعا نه تنها ضرری برای شما ندارد، بلکه مواد مغذی موردنیاز بدن شما نیز تامین می‌شود.









کلام آخر
جهت تهیه غذاهای سرخ کردنی کم کالری نیازی به استفاده از سرخ کن‌های بدون روغن یا پخت غذا به روش آب پز نیست، تنها می‌بایست هنگام خرید روغن مایع گیاهی، نوع روغن غنی شده یا روغن غیر تراریخته هوشمند (اسمارت بالانس) را انتخاب کنید و از آن به میزان متعادل در غذاهای خود استفاده کنید. استفاده از کره مارگارین نیز می‌تواند انتخاب خوبی برای تهیه غذاها یا دسرهای شما باشد. پس سلامتی خود را هنگام خرید روغن غنی شده، در اولویت قرار دهید.
روزیاتو
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
غذا,تغذیه,روغن؛
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا