نوشتن برای شهدا و ثبت خاطرات دفاع مقدس عمل به تکلیف الهی و دفاع از خاک کشور اسلامی است
1400/07/07 - 09:33
تاریخ و ساعت خبر:
113718
کد خبر:
نخبه سمنانی و بانوی نویسنده دفاع مقدس :

نوشتن برای شهدا و ثبت خاطرات دفاع مقدس عمل به تکلیف الهی و دفاع از خاک کشور اسلامی است

فهیمه میرسید، نویسنده کتاب های دفاع مقدس سمنان در خصوص انگیزه اش برای قلم زدن در حوزه دفاع مقدس، گفت: نوشتن برای شهدا و ثبت خاطرات دفاع مقدس عمل به تکلیف الهی و دفاع از خاک کشور اسلامی است و و بیان آنها با زبان داستانی خدمت به خلق خداست و مورد عنایت ذات باری تعالی می باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - سمنان: سیده فهیمه میرسید؛ متولد 13۵8 شهرستان سمنان و دکتر سلولی جانوری گرایش علوم تکوینی است. وی از سال 1380 وارد بحث خاطره نویسی در حوزه دفاع مقدس شده است. از این بانوی نویسنده کتاب هایی همچون « ربیع تا ربیع –خاطرات آزادۀ جانباز سیدربیع سیادت پور ؛12 جلد کتاب فرهنگنامه شهدای شهرستان دامغان با همکاری نویسندگان استانی ؛ 12سوال - 12جواب در ارتباط با دفاع مقدس؛ کفه ای از بهشت خاطراتی از شهید حجت الاسلام والمسلمین حیدر ( مهدی ) عبدوس (فرمانده تبلیغات جبهه غرب کشور) و حجت الاسلام عمید(حمید) عبدوس؛ داستان مهمان نمازخانه نامه به امام رضا(ع) در کتاب نجوای دل .... »

همچنین از سال 1389 به عنوان یکی از اولین خانم های مدرس در استان سمنان در کنار دروس تخصصی رشته تحصلی اش به تدریس دروس تخصصی دانشکده حصرت نرجس (س)سمنان ، جنین شناسی ،ژنتیک و ویروس شناسی پرداخت و اولین خانم مدرس دو واحد درسی دفاع مقدس در استان سمنان شد . این بانوی نویسنده و نخبه با توجه به رزومه تحصیلی و علمی اش به عنوان مدرس درس "دانش خانواده و جمعیت در نهاد رهبری دانشگاه " انتخاب شده است و .همزمان کار پژوهشی و مطالعات تحقیق و مقاله نویسی در این زمینه را نیز انجام می دهد.
در هفته دفاع مقدس، فرصتی شد تا با این سیده فهیمه این بانوی جوان فرهیخته گفت وگویی داشته باشیم.
خانم میرسید، وقتی عناوین فعالیت ها و تألیفات شما را مرور می کنیم با 17 عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس رو به رو می شویم در حالی که شما را به عنوان مدرس در حوزه جمعیت و خانواده و همچنین رشته تخصصی خودتان ژنتیک و ویروس شناسی هم می شناسیم ، چه انگیزه ای باعث شده بیشترین فعالیت های نوشتاری شما در زمینه شهدا و دفاع مقدس باشد؟
از سال 1380 شروع به نوشتن در این حیطه کرده ام. اول برای اینکه بنویسم نوشتم. بعدها برای آنکه با شهدا انس گرفته بودم باز هم نوشتم. سپس با مطالعه در حوزه پژوهشی دفاع مقدس نوشتم تا تاریخ هشت ساله کشورمان به یادگار بماند .
چون دیدم و بررسی کردم که برخی دشمنان و بدخواهان چه کارهایی کرده اند تا تاریخ کشورمان ثبت نشود و مردم آگاه نشوند که چه کسانی بودند و چه کارهایی کرده اند تا ایران بماند و انقلاب شکل بگیرد.

همچنین در خیلی محافل این را بیان کرده ام که خداوند در قرآن به چند مورد سوگند یاد کرده است مانند بهترین دانش،خون شهدا است « افضل العلما من الدما الشهدا» باید در راهی نوشت که لطف خدا شامل حال شود.
نوشتن برای شهدا و ثبت خاطرات دفاع مقدس عمل به تکلیف الهی و دفاع از خاک کشور اسلامی است و و بیان آنها با زبان داستانی خدمت به خلق خداست و مورد عنایت ذات باری تعالی.
امیدوارم با نوشتن در حیطه ارزش ها لطف الهی شامل حالمان شود و باقیات صالحاتی ارزنده باشد.
می گویند دفاع همچنان باقی هست به نظر شما معنی آن چیست؟
دفاع ی از بُعد لغوی یعنی، دفع کردن و عقب راندن. دفع هرنوع آفت و بلا و مصیبت و فتنه.تاریخ کشورمان نشان داده است که هزاران سال ایران مورد تجاوز اقوام متعددی مثل مغول ها، عثمانی ها، انگلیسی ها ، آلمان ها و روس ها بوده است و بعد هم دولت دست نشانده رژیم بعث عراق، سپس ترور شخصیت های ماندگار در ذهن و قلب مردم ایران و سایر کشورهای مسلمان، به شهادت رساندن افرادی چون سلیمانی ها نیز یکی از این فتنه هاست .
حمله داعش به سوریه که جز بلاد اسلامی است ناخودآگاه قلب هر مسلمان را به جوش آورد و در کنار همه این ها مدافعان نظم و امنیت ناجا هستند که در مرزهای کشور برای مقابله با اشرار و در داخل برای برقرای نظم دفاع می کنند. بعد ویروس کرونا که دفاع از سلامت و آرامش مردم را با همراهی مدافعان سلامت به همراه داشته است.
پس دفاع باید باقی بماند تا ایران بماند و پیام انقلاب به همه نقاط در دنیا برسد. همه با هر عقیده و افکاری قطعا معتقد به دفاع در همه زمان ها هستند و در شیوه اجرایی تفاوت نظر وجود دارد.

شما کتابی با عنوان « شرح آرزومندی با موضوع 13 شهیده زن استان سمنان» نوشته اید. مقام معظم رهبری در خصوص نقش زنان در دفاع مقدس ، سخنان بسیاری دارند مثل « نقش زنان در دفاع مقدس ااگر بیشتر از مردان نباشد ، کمتر نیست ، نظر شما در این باره چیست؟
تا قبل از شروع کار در دو اثر برای زنان شاید بنده هم اهمیت و جایگاه این گروه آگاهی و تسلط نداشتم. پس از مطالعات زیاد برای نوشتن یک اثر پژوهشی و تحقیقی در این ارتباط بنده هم متحیر ماندم.
قطعا پس از مطالعه بیش از صدها اثر و مقاله و تالیف دو مقاله و دو اثر در این زمینه موافق این جمله هستم. اعزام رزمندگان در هر دوره و ایجاد شور حضور در جبهه از یک زاویه دید نشات گرفته از حضور زنان است با بودن مادر و همسری که یار خاطر هستند در اعزام و تشویق کننده و نه بار خاطر و بازدارنده. تشکیل جلسات دعا پشتوانه دفاعی بسیار قوی در این ارتباط است و توازن معنوی قوای خودی را بر نیروهای دشمن برتری داده است.
نقش در دفاع مقدس صرفاصرفاً نظامی نباید باشد. علاوه بر همراهی زنان برای اعزام همسران و فرزندان و ... و تقویت بُعُد معنوی موارد متعدد دیگری هم تاییدکننده این جمله خواهد بود.
نوشتن از شهدا و سبک زندگی آنها حتما برکات و خاطرات بسیار زیادی برای شما رقم زده است. قطعا خالی از لطف نخواهد بود، یکی از آنها را برای ما تعریف کنید.
بنده سال هاست در دو حیطه دفاع مقدس و رشته دانشگاهی ام تالیف دارم و پزوهش می کنم و هرچند با گستردگی موضوعی و مطلبی در این دو حوزه نیازمند سالهای زیادی برای مطالعه هستم تا شاید به علم اندکی برسم. اما لمس کرده ام و تجربه فراوان داشته ام که ایراداتی در متن کتاب با موضوع دفاع و شهدا بوده و در دقایق آخر ارسال برای چاپ برطرف شده است .یا افرادی که بیشتر مواقع به مخالفت یا عدم همکاری در حوزه تخصصی خود شناخته شده بودند و در کار دفاع با مطالعه اثر از حذابیت و همکاری صحبت کرده اند .یا موانعی که با عنایت خاص و دعای مادر شهدا برطرف گردیده است و این خاطرات ماندگار و تجربه های ناب همان انگیزه برای ادامه دادن در این عرصه است.

برای آشنایی بیشتر خوانندگان با آثار شما در حوزه دفاع مقدس، لطفا تعدادی از کتاب ها و تألیفات خود را معرفی کنید.
خداوند توفیق داده است تا کنون 2 جلد کتاب فرهنگنامه شهدای شهرستان میامی با همکاری نویسندگان استانی؛ کتاب روایت آفتاب(برگزیده داستانهای هشتمین جایزه ادبی یوسف استان سمنان)؛کتاب رهاورد پژوهشی – مروری دفاع‌مقدّس و پایداری استان سمنان؛ به نگارش در بیاورم.
همچنین تدوین و تالیف کتاب ربیع تا ربیع –خاطرات آزادۀ جانباز سیدربیع سیادت پور ؛تألیف و چاپ 12 جلد کتاب فرهنگنامه شهدای شهرستان دامغان با همکاری نویسندگان استانی؛ تدوین و تالیف کتاب با عنوان 3+ هشتصد (سرگذشت پژوهی) روایتی بر دوران انقلاب و دفاع مقدس ؛ تألیف و چاپ 1جلد کتاب فرهنگنامه شهدای شهرستان آرادان با همکاری نویسندگان استانی از دیگر آثار من در زمینه دفاع مقدس است .
تألیف و چاپ 3 جلد کتاب فرهنگنامه شهدای شهرستان گرمسار با همکاری نویسندگان استانی ؛ تألیف کتاب با عنوان شرح آرزومندی با موضوع 13 شهیده زن استان سمنان؛12سوال - 12جواب در ارتباط با دفاع مقدس ؛ تدوین و تالیف کتاب با عنوان کفه ای از بهشت خاطراتی از شهید حجت الاسلام والمسلمین حیدر ( مهدی ) عبدوس (فرمانده تبلیغات جبهه غرب کشور) و حجت الاسلام عمید(حمید) عبدوس ؛ چاپ داستان مهمان نمازخانه نامه به امام رضا(ع) در کتاب نجوای دل؛ تدوین و گردآوری کتاب ادیبان عشق با موضوع شهدای فرهنگی شهرستان سمنان با همکاری ستاد کنگره بزرگداشت هزار شهید استان و سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری سمنان را هم توفیقی می دانم که خداوند به من در راه معرفی شهدا داده است.
تالیف و چاپ 9 جلد کتاب فرهنگنامه شهدای شهرستان سمنان با همکاری نویسندگان استانی ؛ تدوین و تالیف کتاب با عنوان حجره در خاک با موضوع خاطراتی از شهید طلبه پاسدار سیّدجمال احمدپناهی و طلبه سیّدمهدی احمدپناهی ؛ تدوین و تالیف کتاب با عنوان حدیث شهود با موضوع 5 شهید شهرستان دامغان ؛ تدوین و تالیف کتاب با عنوان سبکباران با موضوع 5 شهید شهرستان سرخه نیز از دیگر فعالیت های من در حوزه ادبیات پایداری است.
خبرنگار : مهدیه خاکپاش
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نویسنده کتاب مقدس، فهیمه میرسید، سمنان، زنان شهید،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا