پدرم جانباز شیمیایی بودن زمانی که شهید شدند هر وقت بر سر مزارش می ر فتم حتی یک شاخه گل نبود که ببرم اینجا ..تنها کاری که که می توانستم برای قدردانی از زحمات پدرم انجام دهم این بود یک هکتار از زمین های کشاورزی را گل محمدی کاشتم و به یاد تمام شهدای انقلاب و به نیت مادر امام زمان(عج) بنام باغ بی بی نرگس نامگذاری کردم." />
1400/07/11 - 13:48
تاریخ و ساعت خبر:
113821
کد خبر:
در گفت وگو با بانوی کارآفرین مطرح شد:

"بی بی نرگس" باغ گل ارادت دخترشهید به پدرش و امام زمان(عج) / از کاشت گل محمدی تا گیاهان دارویی نتیجه تلاش بانوی دهلرانی

پدرم جانباز شیمیایی بودن زمانی که شهید شدند هر وقت بر سر مزارش می ر فتم حتی یک شاخه گل نبود که ببرم اینجا ..تنها کاری که که می توانستم برای قدردانی از زحمات پدرم انجام دهم این بود یک هکتار از زمین های کشاورزی را گل محمدی کاشتم و به یاد تمام شهدای انقلاب و به نیت مادر امام زمان(عج) بنام باغ بی بی نرگس نامگذاری کردم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - ایلام - دهلران فاطمه چراغی پور: شهرستان دهلران یکی از شهرستان های پهناور استان ایلام که در جنوب استان واقع شده است، مرزی طولانی با کشور عراق دارد . در این شهرستان به علت وجود دشت های وسیع مانند دشت عباس و موسیان کشاورزی رونق دارد . استان ایلام با دارا بودن فلور غنی گیاهی، منابع آب و خاک، اقلیم متنوع آب و هوایی ، اراضی حاصلخیز کشاورزی، وجود بسترهای مناسب نیروی انسانی، وجود بازارهای مصرف درون و برون استانی و بخصوص بازار بسیار مستعد کشور عراق از طریق مرز بین‌الملی مهران و مرز چیلات شهرستان دهلران بستر مناسبی را جهت شکوفایی در بخش کشاورزی و توسعه گیاهان دارویی دارا است. این استان با 330 گونه گیاه دارویی یک فرصت بکر جهت ایجاد شغل و درآمد زایی را دارا می باشد.
در همین راستا با یک بانوی کار آفرین در حوزه گاشت گیاهان دارویی از شهرستان دهلران به مصاحبه می نشینم

لطفا خودتون را معرفی کنید؟
معصومه دیناروند، متولد 1346 معلمی بازنشسته ، دارای لیسانس آموزش ابتدایی و همچنین مدرک کاشت گیاهان دارویی از فنی حرفه ای هستم .دارای سه فرزند؛دوپسر که هردو دارای مدرک کارشناسی ارشد که به کشاورزی مشغول اند، ویک دختر و همسرم هم دارای مدرک دیپلم ریاضی، ۲دوره منتخب شورای حل اختلاف بوده ویک کشاورززاده اصیل می باشد.
چند ساله در شهرستان دهلران ساکن هستید؟ ما درسال۱۳۸۱به فرمان حضرت اقا که به روستاها کوچ کنید وفعالیت داشته باشید از اندیمشک به بخش موسیان (روستای پتک دیناروند) نقل مکان کردیم.
خانم دیناروند ماجرای این باغ بی بی نرگس را برای مان تعریف کنید.
پدرم جانباز شیمیایی بودن زمانی که شهید شدند هر وقت بر سر مزارش می ر فتم حتی یک شاخه گل نبود که ببرم اینجا بود که جرقه ای به ذهنم خطور کرد که بخشی از زمین کشاورزی که داریم را گل محمدی بکارم که هر هفته به سر مزار پدر رفتم با خود شاخی از گل های باغ خودم را ببرم . تنها کاری که که می توانستم برای قدردانی از زحمات پدرم انجام دهم این بود یک هکتار از زمین های کشاورزی را گل محمدی کاشتم و به یاد تمام شهدای انقلاب و به نیت مادر امام زمان(عج) بنام باغ بی بی نرگس نامگذاری کردم.

چطور شد به کاشت گیاهان داوریی روی آوردید ؟
ازسال 1391 با ارائه طرح کاشت گیاهان دارویی درمنطقه گرم و خشک موسیان این فکر به ذهنم خطور کرد و با دوندگی های زیاد، خستگی ها، پشیمانی ازاین همه سنگ انداختن مسئولین باز ادامه دادم و توانستم مجوز کاشت رابگیرم.
چطور کار را آغاز کردید؟
باکمک مشاورین جهادکشاورزی در سال 1392 سه هکتار زمینی که داشتیم ابتدا بصورت آزمایشی چند نمونه از گیاهان داوریی مانند پونه کوهی.نعناع فلفلی.آویشن ومرزن جوش را کاشتیم که هرکدام از این گیاهان درچه فصلی باید کاشت ، برداشت وآبیاریش به چه صورت باشد را برسی کردیم .

در اوایل کار به مشکلاتی برنخورید ؟
بله متاسفانه درسال اول کاشت بامشکلاتی چون کاشت بدموقعه. زمان بد کاشت. خرابی چاه و ادوات. تهیه نشا. کود روبرو شدیم و ضرر بسیار سنگینی متحمل شدیم و کمی پشیمان ودلسر شدیم ولی وقتی سر مزار شهدا می رفتم و با مادران شهدا روبرو می شدم عزمم را چند برابر جزم کردم که باید برای شهدای انقلاب تلاشم را چند برابر کنم تا بتوانم راه شهدا که همان آبادی شهر و دیارم می باشد را به شهدایمان تقدیم کنم.
من همیشه به خدا ایمان داشتم و مطمئن بودم که وقتی خدا می گوید:" از شما حرکت از من برکت " دستم از فضل و رحمت خدا کوتاه نمی شود و همین هم شد در سال دوم کاشت توانستیم نتیجه زحماتمان را ببینیم.
خانم دیناروند چه گیاهانی کاشت می کنید ؟ ما گیاهانی چون آویشن، پونه کوهی. نعناع فلفلی. مرزن جوش، به لیمو، سیاه دانه، رازیانه، گل محمدی، آلئو ورا. گشنیز فعلا کاشت می کنیم. علاوه برکاشت وبرداشت این گیاهان دارویی ما سپس به خشک می کنیم و همچنین تولید عرقیجات بسیار مرغوب هم داریم.
محصولات را چگونه به فروش می رسانید؟ ما محصولات را بصورت بسته بندی به عطاریهای شهرستان دهلران، اندیمشک، شوش، وتهران می فرستیم

خانم دیناروند چند نفر با شما کار می کنند؟
در این کار ما 4 زن بی سرپرست که نان آور خانوار هستند بحث عرقیجات را انجام میدند. و دربحث کاشت وآبیاری وبذرپاشی دو مردجوان به ما کمک می کنند م با وجود خانواده خودم مجموعا 15 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار هستند
برای کارآفرینی خودتان آینده ای دارید؟
من آرزوم اینکه ساختمان کارگاه تولید عرقیجات را تکمیل کنم و بتوانم دغدغه چند خانواده نیازمند کار را برآورده کنم در این خصوص پیگیر جهاد سازندگی ودیگرنهادها هستم تا بتوانم به نیتم برسم .
در پایان از شما سپاسگزاری می کنم که وقت را در اختیار ما قرار دادید در پناه امام زمام موفق و موید باشید.

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
باغ بی بی نرگس، گیاهان دارویی، کارآفرینی، بانوی دهلرانی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا