هم کفوی سواد فکری،سبک زندگی و شأنیت خانوادگی مهم ترین دلیل انتخاب خدیجه (س) از سوی پیامبر
1400/07/25 - 10:13
تاریخ و ساعت خبر:
114132
کد خبر:
ماجرای ازدواج ام المؤمنین با پیامبر اسلام (ص)/

هم کفوی سواد فکری،سبک زندگی و شأنیت خانوادگی مهم ترین دلیل انتخاب خدیجه (س) از سوی پیامبر

خدیجه سلام الله قبل از ازدواج با پیامبر به عقل و کیاست نیز بر دیگرزنان برتری داشت و در آن زمان او را «طاهره»، «مبارکه»، «سیده نسوان»و «ملکه بطحاء»می‌نامیدند. از احادیث مشهور میان شیعه و اهل سنت است که پیغمبر(ص) فرمود: از مردان گروه زیادی به کمال رسیدند ولی از میان زنان فقط چهار زن به کمال رسیدند:آسیه دختر مزاحم، زن فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد.»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - میترا خسروبیک - امروز دهم ربیع الاول سال 1439 قمری است و درست 1471 سال پیش در چنین روز حضرت محمد(ص) با حضرت خدیجه (س) ازدواج کردند. ازدواجی مبارک که 40 سال بعد با بعث حضرت محمد(ص)، خدیجه (س) نخستین زن مسلمان و مادر فاطمه (س) شد.
خدیجه سلام الله ام المؤمنین یکی از چهار زن کامل دنیا است که پیامبر درباره ایشان می فرمایند:
اما درباره نسب حضرت خدیجه، او را دختر خویلد بن اسد و فاطمه دختر زائده بن أصَم می دانند که 68 قبل از هجرت به دنیا آمده است. او پیش از ازدواج با رسول خدا( ص) دو ازدواج داشت که همسرانش فوت کرده بودند و از آن ازدواج ها دو فرزند یک دختر و یک پسر نیز داشت. البته در این زمینه اختلاف نظر بسیار زیاد است و بسیاری از مورخین بر این عقیده هستند که خدیجه (س) تا قبل از ازدواج با پیامبر هیچ ازدواجی نداشته و حتی از نظر سنی نیز از ایشان چند سالی کوچک تر بوده است!. علامه جعفر عاملی این نقل را پذیرفته‌اند و اعتقاد دارند که سن حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگامی که با رسول خدا صلی الله علیه و آله پیوند ازدواج بستند، بیشتر از 25 یا 26 سال نبود و حتی قبل از آن هم هیچ ازدواج دیگری نداشته‌اند.
دکتر محمدحسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام در این باره معتقد است: « شبهات و سؤالات رایج درباره زندگی و سیره بانوی ارزشمند و بزرگوار اسلام را مورد بررسی قرار دهد. آن‌طور که این کارشناس تاریخ اسلام توضیح می‌دهد، طبق بعضی از روایت‌ها، حضرت خدیجه سلام الله علیها پیش از این که با حضرت محمد صلی الله علیه و آله ازدواج کنند، دو بار ازدواج کرده بودند و حتی از همسران قبلی خود دارای فرزندانی هم بودند. اما باید دقت شود که در مورد زندگی آن بانوی بزرگوار روایت‌های دیگری هم وجود دارد که تأکید می‌کند ایشان قبل از آن ازدواج مبارک با رسول خدا صلی الله علیه و آله با مرد دیگری زندگی نکرده بودند. نقلی که علمای بزرگ مانند علامه جعفر عاملی عنوان کرده و پذیرفته‌اند، صحیح‌تر از سایر نقل‌ها است. چون کسی که مادر حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است، یعنی مادر امامت و همسر ولایت است و به عنوان یکی از چهار زن بزرگ تاریخ شناخته می‌شود، بعید است قبل از ازدواج خود با نبی مکرم اسلام ازدواج دیگری داشته باشد.»
خدیجه سلام الله تا قبل از ازدواج با پیامبر به کار تجارت مشغول بود به دلیل سبک و سیاق کاری بسیار مورد وثوق و اعتماد تجار قرار داشت . برخی از مورخین بر این عقیده هستند : ثروتی که از همسران قبلی خدیجه بنت خویلد بن اسد، برایش باقی مانده بود با مدیریت درست و تجارت های قابل قبول بعد از گذشت چند سال به ثروتی هنگفت تبدیل شد که چشم طمع بسیاری از بزرگان عرب را برای به دست آوردن این ثروت بر خدیجه انداخته بود.
بعد از پیمان مضاربه که پیمانی تجاری بین خدیجه (س) و محمد بن عبدالله (ص) بسته شد و سفر تجاری با موفقیت های مالی خوب به پایان رسید، خدیجه که از غلام خود صحبت های زیادی از امانتداري امین قریش خوش رفتاری و خوش اخلاقی و صمیمیت وي شنیده بود، عشق چنین فردی را در دل نگه داشت تا روزی که خبری شنید که گویا ابوطالب و فاطمه بنت اسد، عمو و زن عموی "محمد" (ص) در پی پیدا کردن همسری مناسب برای محمد امین هستند.
خدیجه (س) "نفیسه دختر علیه" را به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله فرستاد و عشق و علاقه خویش نسبت به آن حضرت و آمادگي ازدواج با وي را ابراز کرد و محمدامین نیز این درخواست خدیجه را با خانواده خود مطرح و با مشورت و کسب رضایت از آنها به خواستگاری خدیجه رفت .
آن زمان خدیجه 25- 26 سال و حضرت محمدسلام الله 25 ساله بودند. خدیجه بانوی ثروتمند و عزیز مکه بود و محمدامین، یتیم عبدالله ! در خواست آنها از سوی خدیجه پذیرفته شد و عقدشان با مهریه ای که خود عروس ضامنش شد، جاری گشت.
شیخ کلینی در اصول کافی روایتی از امام صادق علیه‌السلام به این ترتیب نقل می‌کند: «هنگامي که رسول خدا صلي الله علیه و آله خواست با حضرت خدیجه دختر خویلد ازدواج کند، ابوطالب با خویشان خویش آمد تا بر ورقه پسر نوفل، عموي حضرت خدیجه وارد شد. گروهي از قریش، ابوطالب را در این مجلس همراهي مي‏‌کردند.
خطبه عقد ازدواج پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه سلام الله علیها توسط حضرت ابوطالب عموی پیامبر جاری شد با وجود اینکه بقیه بزرگان قبیله قریش و مضر حضور داشتند. این ماجرا هم مورد تائید علمای شیعه و اهل سنت است که حضرت ابوطالب در روز ازدواج پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و حضرت خدیجه سلام الله علیها این خطبه را خوانده است که: «سپاس خدای را که ما را از نسل ابراهیم و ذریه اسماعیل قرار داد و برای ما خانه‌ای نهاد که مردمان گرد او طواف کنند و همچنین حرم امنی که از اطراف جهان نعمت‌ها به سوی آن می‌آورند. و ما را در دیار خود بر مردم فرمانروا قرار داد.»
و بعد از آن گفت: «این برادرزاده من محمد بن عبدالله بن عبدالمطلب با هیچ‌یک از مردان قریش سنجیده نشود جز آنکه برتری یابد و با هیچ‌کس از آنان قیاس نشود، جز آنکه بزرگ‌تر آید اگرچه از مال دستش تهی است (اما این نقص نیست) زیرا که مال نصیبی ناپایدار و سایه‌ای زودگذر است. و اکنون او را به همسری با خدیجه رغبتی است و خدیجه را به ازدواج با او، شوقی. آنچه از مهریه و صداق باشد بر عهده من خواهد بود، چه نقدینه و چه بر ذمه، و او دارای موقعیت حساسی است شخصیت و مرتبه‌ای والا و رفیع دارد.»
امروز ازدواج حضرت محمد (ص) و حضرت خدیجه (س) مورد توجه بسیاری از افرادی است که قصد تشکیل خانواده با دختری با فاصله سنی زیادتر یا همسن خود را دارند و یا مورد توجه دخترانی است که قصد ازدواج با مردانی از طبقه بسیار پایین تر از خود را در سر می پرورانند.
شکوه زندگی حضرت خدیجه و حضرت محمد(ص) و میزان عشق و علاقه این زوج نسبت به هم الگو و سکینه القلوب کسانی شده است که شاید قصد ازدواجی از نظر تفات سنی و مالی چون پیامبر و همسرش را دارند.
در حالی که در انتخاب خدیجه سلام الله و حضرت محمد(ص) توجه به نکاتی که شاید مورد غفلت قرار گرفته است ، خالی از تجربه و فایده نیست. اینکه محمدامین و خدیجه بنت خویلدبن اسد نه بر اساس معیارهای مادی و نه بر اساس شناختی کوتاه مدت به عقد یکدگیر درآمدند بلکه دنیای آنها دنیایی معنوی و شناخت شان شناخت بر اساس باید ها و نبایدهای عقلانی و واقعی بود.
حضرت خدیجه علیهاالسلام از اشراف زادگان اصیلی بودکه اصالت خانوادگی و نجابت ذاتی او در مکه، زبانزد خاص و عام بود. او با وجود ثروت فراوان، هرگز از راه نجابت و عفت فاصله نگرفت و بنابرقول تاریخ همیشه مال و ثروتش را در راه دستگیری بینوایان و خانواده های بی سرپرست به کار می برد. اصالت، نجابت و محاسن اخلاقی حضرت خدیجه زبان زد خاص و عام بود.
این موارد برای اینکه مردی چون محمد(ص) و قبیله او را مشتاق به ازدواج با خدیجه کند کم نبود. از طرف دیگر در احادیث منابع شیعه و اهل سنت آمده است که حضرت خدیجه(س) بنت خویلد بن اسد، در دانش و اطلاع به کتب زمان خود معروف بوده است و همین امر درست زمانی که خرافه و نکبت عصر جاهلیت عرب را در تاریخ رقم می زد ، برای پیشبرد اهداف محمد(ص) در کنار بانویی که بتواند همراه و یاری رسان او باشد، نقطه قوت و وجه تمایز خدیجه با سایر زنان بود.
خدیجه سلام الله قبل از ازدواج با پیامبر به عقل و کیاست نیز بر دیگرزنان برتری داشت و در آن زمان او را «طاهره»، «مبارکه»، «سیده نسوان» و «ملکه بطحاء» می‌نامیدند. او از کسانی بود که انتظار قدوم پیامبر (ص) را می‌کشید و همیشه از علمای آن زمان نبوت آن حضرت را جویا می‌شدند.
اسم او به واسطه همین قدرت تشخیص و بصیرت بنابر فرمایش پیامبر (ص) در بین چهار زنی است که به کمال رسیدند. « از احادیث مشهور میان شیعه و اهل سنت این حدیث است که پیغمبر(ص) فرمود: از مردان گروه زیادی به کمال رسیدند ولی از میان زنان فقط چهار زن به کمال رسیدند:آسیه دختر مزاحم، زن فرعون، مریم دختر عمران، خدیجه دختر خویلد و فاطمه دختر محمد.»
از طرف دیگر عروس نیز دست به کم انتخابی نزده بود! او خدای نکرده براساس میل و هوس و نه بر اساس مادیات به سمت یتیم عبدالله گرایش پیدا نکرده بود! خدیجه (س) بانویی که از کرامات و فضایل و دانشش در سطور بالا گفتیم ، جوانی از قبیله قریش را انتخاب کرد که به امین بودن معروف بود.
در ناصیه محمد(ص) عزت و بزرگی را می دید که با هیچ ترازوی مادی قابل سنجش نبود، او سال ها قبل از رسالت محمد(ص) همسرش را پیامبر گونه می دید و همین امر باعث شد که مال و ثروت خود را در راه اسلام خرج کرد.
طوری که پیامبر (ص) بعد از وفات خدیجه (س) هر وقت نام وی را می آورد می گریست در جواب اعتراض و حسادت عاشیه به این میزان علاقه فرمود: « او هنگامی مرا تصدیق کرد که شما تکذیبم کردید، و به من ایمان آورد وقتی که شما به من کافر بودید و برای من فرزند زایید که شما عقیم ماندید. عایشه گوید :از آن پس هرگاه می‏خواستم به نزد رسول خدا(ص) تقرب جویم به وسیله نام خدیجه تقرب می‏جستم.»
تمام آنچه به عنوان معیارهای انتخاب از سوی پیامبر و خدیجه سلام الله مورد توجه قرار گرفت امروزه نیز با گذشت بیش از 1460 سال می تواند راه گشای یک انتخاب درست باشد ، انتخابی که تضمین کننده پیوند مقدسی است که حاصل آن آرامش و حس سعادتمندی و فرزندان صالحی است که گلی از گل های بهشتند. همچون ازدواج حضرت علی علیه السلام و فاطمه سلام الله که ما شاهد قرینه ای از انتخاب در مقایسه با رسول مکرم اسلام و خدیجه کبری هستیم از تفاوت سنی 15 سال بزرگتر بودن داماد تا مادیاتی که در اندازه های نزدیک به فقر و تهیدست ترین مردم روزگار بود آنچه هم کفو بودن این عروس ها و داماد ها را رقم زد ، همان اصالت و شأنیت خانوادگی، سواد های معنوی و فکری و سبک زندگی شان بود که تضمین کننده حیات طیبه زندگی مشترک است.

انتهای پیام/ *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ازدواج، پیامبر اسلام، حضرت خدیجه ،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا