ایران رکورددار سرعت کاهش نرخ باروری است
1400/08/04 - 15:00
تاریخ و ساعت خبر:
114348
کد خبر:

ایران رکورددار سرعت کاهش نرخ باروری است

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با بیان اینکه در حال حاضر تمام شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند، گفت: در صورت غفلت، در ۸ سال آینده پنجره‌ طلایی جمعیت در کشور را از دست می‌دهیم و دیگر کاری از دست‌مان برنمی‌آید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با بیان اینکه در حال حاضر تمام شاخص‌های جمعیتی ایران در وضعیت هشدار قرار گرفته‌اند، گفت: در صورت غفلت، در ۸ سال آینده پنجره‌ طلایی جمعیت در کشور را از دست می‌دهیم و دیگر کاری از دست‌مان برنمی‌آید.
پژوهشگر جمعیت و دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور:
* (با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت کشور بیش از ۸۵ میلیون نفر است): شاخص های جمعیتی کشور رکوردهای نگران کننده ای را ثبت کرده است. به طوری که نرخ رشد جمعیتی ایران حدود ۰.۶ درصد است و پیش بینی می شود حدود ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، نرخ رشد جمعیت صفر درصد و سپس نرخ رشد منفی جمعیت (یعنی کاهش جمعیت) را ثبت کنیم.
* امروز نرخ باروری کشور (میانگین تعداد فرزندان یک زن) به حدود ۱.۶ فرزند به ازای هر زن رسیده است. پایین ترین نرخ باروری امروز در تمام منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و منطقه معروف به MENA به نام ایران ثبت شده است. علاوه بر این موضوع، رکورد سرعت کاهش نرخ باروری هم در ۳ دهه گذشته به نام ایران ثبت شده و این در حالی است که در سال ۶۵ نرخ باروری ۶.۵ فرزند به ازای هر زن بود.
* نرخ باروری در کلان شهرها کمتر از ۱.۵ فرزند است. به طوریکه نرخ باروری در تهران حدود ۱.۴ فرزند به ازای هر زن است. همچنین استان هایی مانند گیلان، مازندران و مرکزی با نرخ باروری حدود ۱.۱ فرزند، پایین ترین نرخ باروری کشور را به خود اختصاص داده اند.
* در حالی که در سال ۱۳۹۴ یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد ثبت شد، این میزان موالید سالانه کاهش پیدا کرد و هر سال میزان روند کاهشی هم بیشتر شد. تا جایی که در سال ۱۳۹۹ تعداد موالید به حدود یک میلیون تولد رسید؛ یعنی در یک دوره پنج ساله بیش از ۵۵۰ هزار تولد را از دست دادیم.
* پیش بینی می شود که روند کاهش تعداد تولدها همچنان ادامه داشته باشد و با توجه به خروج زنان دهه ۶۰ از سن باروری و باتوجه به رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد ایران و البته تغییر نگرش ها و سبک زندگی خانواده ایرانی، این روند تعداد تولد در خانواده ها همچنان ادامه پیدا کند.
* (با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰.۵ درصد جمعیت کشور سالمند هستند): تا سال ۲۰۵۰ میلادی این رقم به بیش از ۳۲ درصد افزایش پیدا خواهد کرد و به این ترتیب در یک بازه زمانی ۳۰ ساله یک کشور فوق سالمند یا در مرحله انفجار سالمندی خواهیم بود و از این به بعد نمی توان ایران را کشوری جوان خطاب کرد.
همشهری
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نرخ باروری
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا