5 آبان 1375 ، نقطه عطف حضور زنان کبودرآهنگی در مبارزات ضد رژیم پهلوی
1400/08/05 - 11:34
تاریخ و ساعت خبر:
114361
کد خبر:

5 آبان 1375 ، نقطه عطف حضور زنان کبودرآهنگی در مبارزات ضد رژیم پهلوی

آنچه می خوانید واقعه یا حماسه تاریخی مردم غیور کبودرآهننگ در پنجم آبان 1357به روایت" سیداصغر جعفری" است . وی از یادگاران سال های دفاع مقدس و از شاهدان عینی واقعه خونین 5 آبان کبودرآهنگ می باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - کبودرآهنگ - سیمرا سبزی: آخرین ماه های حیات رژیم منحوس پهلوی، انگیزه های انقلابی مردم برای رسیدن به آرمان های برگرفته از آموزه های اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) باعث شده بود که در نقطه نقطه میهن عزیزمان مردمان بصیر و راه روان راه خمینی بت شکن شکوهمندتر و محکم تر از همیشه در صفوف به هم پیوسته در برابر اقدامات خاندان پهلوی و وابستگان به آنها ایستادگی کنند و مشت های کوبنده واعتراضات به حق شان را در راهپیمایی های عظیم به نمایش بگذارند.
شهرستان کبودرآهنگ یکی از شهرستان های استان همدان، علاوه بر برخورداری از قدمت فرهنگی و تاریخچه غنی، مردمانی غیور و انقلابی دارد که نقطع عطف مبارزات آنها با رژیم پهلوی به پنجم آبان ۱۳۵۷ درست ۱۰۴ روز مانده به پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بر می گردد ، واقعه ای که مردم کبودرآهنگ در آن پنج شهید گلگون کفن دفن تقدیم انقلاب کردند.
همتی از زنان انقلابی کبودرآهنگ درباره روزهای مبارزاتی مردم علیه رژیم پهلوی می گوید: زنان کبودراهنگ دوشادوش مردان خود در تظاهرات‌های خیابانی بر علیه رژیم ستم‌شاهی شرکت داشتند و مقدمات تهیه غذا شرکت‌کنندگان روستایی در تظاهرات خیابانی را در دو خانه ی اطراف مسجد جامع که متعلق به مرحومان سید ابوالحسن جعفری و حاج مهدی ربیعی بود بر دوش داشتند. این خانه ها برای ساواک وحکومت پهلوی نیز به عنوان پایگاه آشکار حرکت انقلابیون کبودراهنگ شناسایی شده بود.
۴ آبان ۱۳۵۷ سالروز تولد ولیعهد همه ساله در مدارس کشور جشن هایی برپا می شد. در کبودرآهنگ هم دبستان "نظامی" واقع در میدان امام حسین(ع) فعلی، تدارک جشن تولد ولیعهد دیده می شد. اما "احمد هاشملو" مدیر وقت این مدرسه که خود از انقلابیون شهر بود، این جشن را که تبدیل به تظاهرات خیابانی کرد! در آن دقایق، دانش آموزان با زدن روی کیف شعار« مرگ» بر شاه اعتراض خود را به بیرون از مدرسه کشاندند و در حالیکه هنوز دور کامل میدان امام حسین (ع) فعلی را طی نکرده بودند، مورد تعقیب ماموران امنیتی رژیم قرار گرفتند.
زنان و مادران شهر که شاهد این اتفاق بودند، تظاهرکنندگان را در دو خانه ی اطراف مسجد جامع، پناه دادند. با لو رفتن مخفیگاه تظاهرکنندگان، فرمانده ارشد امنیتی اقدام به باز کردن درب یکی از خانه‌ها کرد، غافل از اینکه، بیل باغبانی "حاج حسین آقا محمدی" از گل کاران روستای دستجرد، آماده پذیرایی از فرمانده ارشد امنیتی رژیم پهلوی بود!
"حاج حسین" با اولین بیل فرمانده را نقش کاه گل کرد و از در پشتی خانه صحنه را ترک و ادامه کار را به زنان انقلابی در خانه به نام مرحوم حاجیه خانم ثریا همسر حاج محمد وردی، فخری باجی همسر حاج سید ابوالحسن و سیاره همتی همسر حاج مهدی ربیعی سپرد.
اگر چه مردم مقاوم و انقلابی کبودرآهنگ آن روز در برابر دژخیمان رژیم پهلوی تا پای جان ایستادند اما برای این ایستادگی در راه آرمان ها 5 شهید و 21 زخمی و جانباز تقدیم انقلاب اسلامی کردند که یکی از این جنابازان بانویی انقلابی است.
آن روز فرمانده ارشد امنیتی، مورد ضرب و شتم زنان انقلابی کبودراهنگ قرار گرفت اما همین حرکت باعث شد از ششم آبان1357 –فردا-بانوان کبودراهنگی دوشادوش مردان در خلق حماسه تاریخی شرکت کنند .

قلم سمیراسبزی
روایتگری سیداصغرجعغری

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
5 آبان 1375 ، نقطه عطف، ذ زنان کبودرآهنگ،مبارزات ضد رژیم پهلوی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا