چگونه لکه بستنی را از فرش پاک کنیم؟
1400/08/06 - 18:01
تاریخ و ساعت خبر:
114390
کد خبر:

چگونه لکه بستنی را از فرش پاک کنیم؟

بستنی شکلاتی یکی از خوراکی‌های مورد علاقه همه افراد از کودکان گرفته تا بزرگسالان است. ریختن بستنی شکلاتی بر روی فرش به خصوص در خانواده‌هایی که کودک دارند، معمولا اتفاق می‌افتد. با مشاهده یک کاسه بستنی شکلاتی برگشته روی فرش یا لکه‌های شکلات آب شده از بستنی که بر روی فرش ریخته شده اند، بدون شک نگران و مضطرب خواهید شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - صرف نظر از نحوه ریختن بستنی شکلاتی بر روی فرش، باید بدانید که به محض مشاهده لکه، باید نسبت به تمیز کردن آن اقدام کنید. هرچه بستنی بیشتر بر روی فرش باقی بماند، تمیز کردن آن و از بین بردن لکه به جا مانده کار سخت تری خواهد بود. همچنین این احتمال وجود دارد که کسی روی لکه بستنی قدم بگذارد و بستنی از طریق پا به دیگر قسمت های فرش گسترش پیدا کند.
فرش های با الیاف مصنوعی
فرش های ساخته شده از مواد مصنوعی مانند نایلون، الفین، پلی استر و ... در مقایسه با فرش های ساخته شده از الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم، می توانند تکنیک های تمیزکاری بسیار تهاجمی تری را تحمل کنند. برای اطلاع از نوع الیاف فرش خود، می توانید شناسنامه پشت فرش را بررسی کنید.
1. در قدم اول تا جای ممکن بستنی را از فرش پاک کنید
به محض مشاهده بستنی روی فرش، یک قاشق بردارید و تا آنجا که ممکن است باقی مانده بستنی را جمع کنید.
شما باید این کار را از لبه های بیرونی محل مورد نظر که که بستنی روی آن ریخته است شروع کنید. سپس با حرکت رو به مرکز لکه، بستنی را جمع کنید. با این روش، از گسترش بستنی و لکه بر روی فرش جلوگیری خواهید کرد.
همچنین، می توانید قاشق را پس از هر بار تمیز کردن، به کمک دستمال کاغذی تمیز کرده و مجددا پاک کردن لکه را تکرار کنید. این کار باعث می شود تا بستنی دیگر قسمت های فرش را لکه دار نکند.
اکنون که تا حد ممکن بستنی را به کمک قاشق جمع کرده اید، به کمک دستمال کاغذی با حرکات بالا و پایین(ضربه زدن آهسته) مقدار بیشتری از لکه را پاک کنید. به یاد داشته باشید که هنگام پاک کردن لکه فقط از حرکت بالا و پایین استفاده کنید. سعی نکنید لکه را مالش دهید زیرا ممکن است لکه پخش شود و به الیاف فرش آسیب برسد.
هنگامی که متوجه شدید که بستنی اضافی کاملا از فرش پاک شده است، می توانید یکی از روش های از بین بردن لکه را انتخاب کرده و انجام دهید.
2. از مایع ظرفشویی و سرکه استفاده کنید
یک یا دو قطره از مایع ظرفشویی را در یک کاسه آب ولرم مخلوط کنید.
یک تکه پارچه یا دستمال تمیز و سفید را بردارید و به محلول تهیه شده آغشته کنید و به محل لکه بمالید. (محلول را روی لکه نریزید زیرا ممکن است باعث گسترش بیشتر آن شود)
هنگامی که مقدار زیادی محلول را به کمک دستمال بر روی لکه قرار دادید، اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند. محلول مایع ظرفشویی و آب به تدریج لکه را حل می کند.
اکنون به کمک دستمال کاغذی سفید رطوبت اضافی را جذب کنید. به اندازه لازم از دستمال کاغذی استفاده کنید تا جایی که دیگر خیس نشود. (یک بار دیگر یادآوری می کنیم که دستمال کاغذی را روی فرش نمالید. از حرکت بالا و پایین برای خشک کردن استفاده کنید)
در مرحله بعد 2 قاشق بزرگ سرکه سفید را در نیم لیتر آب مخلوط کنید. با استفاده از یک پارچه تمیز و سفید (دقیقاً مانند قبل) این مخلوط را روی محل لک شده بمالید.
درست مثل قبل، 10 تا 15 دقیقه صبر کنید.
سپس کمی آب ولرم بر روی محل بریزید و با استفاده از دستمال کاغذی آن را خشک کنید. (با این کار، باقی مانده مایع ظرفشویی از فرش پاک خواهد شد)
پس از آنکه لکه به طور کامل از بین رفتن، با استفاده از یک پارچه مرطوب محل را به آرامی تمیز کنید. سپس از دستمال کاغذی استفاده کنید تا رطوبت اضافی را جذب کند.
سرانجام چندین دستمال کاغذی را روی محل قرار دهید. بر روی دستمال ها یک پلاستیک بگذارید و سپس یک وزنه صاف مانند یک کتاب را بر روی آن قرار دهید. اجازه دهید چند ساعت بماند تا فرش کاملا خشک شود.
3. از پراکسید هیدروژن استفاده کنید
این یک روش تمیز کردن بسیار تهاجمی است و فقط در صورتی که روش قبلی نتوانسته است لکه را به طور کامل از بین ببرد، باید استفاده شود.
ابتدا دستکش دست کنید و پراکسید هیدروژن را روی محل لکه زده قرار دهید.
اجازه دهید حدود یک ساعت بر روی لکه فرش باقی بماند.
از یک پارچه جاذب سفید و تمیز برای جذب رطوبت استفاده کنید.
وقتی لکه از بین رفت، روند خشک شدن را به همان روش قبلی که در بالا ذکر شد، انجام دهید.
خبرگزاری ایلنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بستنی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا