13 آبان، تاریخ وقوع سه رویداد مهم در مبارزات انقلابی مردم ایران
1400/08/10 - 10:47
تاریخ و ساعت خبر:
114506
کد خبر:

13 آبان، تاریخ وقوع سه رویداد مهم در مبارزات انقلابی مردم ایران

اگر بخواهیم درخصوص ۱۳ آبان مطالبی ارائه بدهیم سه واقعه ی مهم دراین روز در تاریخ معاصر ایران اتفاق افتاد،تبعید حضرت امام خمینی ره در ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ به ترکیه،تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان انقلابی و کشتار جمعی از دانش آموزان تهران در سال ۱۳۵۷ بدست رژیم ستم شاهی. این سه واقعه بخاطر تاثیرات مهمی که در زمان خود داشته اند از اهمیت خاصی برخوردار هستند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - عالی نژاد: اگر بخواهیم درخصوص ۱۳ آبان مطالبی ارائه بدهیم سه واقعه ی مهم دراین روز در تاریخ معاصر ایران اتفاق افتاد،تبعید حضرت امام خمینی ره در ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ به ترکیه،تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان انقلابی و کشتار جمعی از دانش آموزان تهران در سال ۱۳۵۷ بدست رژیم ستم شاهی. این سه واقعه بخاطر تاثیرات مهمی که در زمان خود داشته اند از اهمیت خاصی برخوردار هستند.
شرایط اجتماعی و فشارهای مردمی و یاران حضرت امام ره باعث شد رژیم ستم شاهی حضرت امام خمینی(ره) را بعد از ۱۰ ماه زندان در تهران آزاد کند به خیال خود که امام ره بعد از آزادی از زندان ، نهضت و حرکت اسلام‌خواهانه خودرا کنار خواهد گذاشت.
حضرت امام ره سخنرانی معروفی در خصوص مصوبات آمریکائیها و رژیم طاغوت داشتند که چنین بود: «دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند. اگر چنان‌چه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او می‌کنند؛‌ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست می‌کنند و اگر چنان‌چه یک آشپزآمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگ‌ترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچ‌کس حق تعرض ندارد».
این سخنرانی بصورت گسترده در کشور پخش شد .سخنرانی حضرت امام ره باعث ترس شاه ومزدوانش شد که باعث دستور تبعید حضرت امام ره به ترکیه شد.
کشتار دانش آموزان تهران:
زمانیکه انقلاب اسلامی مردم ايران به رهبری حضرت امام خمينی(ره) به پیروزی نزدیکتر می شد، همه ی مردم سعی می کردند نقش مهم خود در رساندن انقلاب به این هدف بزرگ آن را یاری کنند.
دانش‌آموزان با شور و حال خاصی که داشتند در این راه فعالانه تلاش می کردند. درروز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش‌آموزان با تعطيل کردن مدارس و حرکت به سمت دانشگاه تهران صدای اعتراض خود را به گوش شاه و حامیانش رساندند. اين جوانان به صورت گروهی داخل دانشگاه شدند و باهمراهی دانشجويان و گروه‌ هایی از مردم در دانشگاه اجتماع کردند.ماموران شاه وارد دانشگاه شدندآنهابه شلیک گاز اشک آور بسنده نکردند شروع به شلیک گلوله به سمت دانش آموزان بی گناه کردند وتعداد۵۶ نفر از جوان و نوجوان را به خاک و خون کشیدند.
تسخیر لانه جاسوسی:
دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گروه هایی را تشکیل دادندوشروع به راهپیمایی به سمت سفارت آمریکا کرده و از دیوارهای سفارت بالا رفته و علی‌رغم مقاومت محافظان و آمریکایی‌ها، سفارت را به‌تصرف کامل خوددرآوردند.
دراین هنگام آمریکایی‌ها به سرعت مشغول نابود کردن بسیاری از اسناد دخالت‌ها و تجاوزات و غارت‌های خود شدند، ولی بعد از تسخیر سفارت به‌سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همه مردم قرار گرفت.
وقتی این خبر دربین مردم منتشر شد، درمقابل لانه جاسوسی آمریکا تجمع کردند.
واز حرکت دانشجویان حمایت کردند. امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند.
دریافتی از - سپاه ناحیه بسیج عشایری استان لرستان

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
13 آبان، روز دانش آموز، انقلاب اسلامی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا