عملکرد معاونت زنان در کمتر از ۱۰۰ روز؛ توانمندسازی بانوان در اولویت‌
1400/08/23 - 20:52
تاریخ و ساعت خبر:
114810
کد خبر:

عملکرد معاونت زنان در کمتر از ۱۰۰ روز؛ توانمندسازی بانوان در اولویت‌

تسهیل اعتبارات حوزه زنان، پیگیری مشکلات و تلاش برای رفع موانع مادران خانه دار و شاغل از جمله مواردی است که معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به ریاست «انسیه خزعلی» تلاش کرده در کمتر از ۱۰۰ روز فعالیت خود، به آن بپردازد و مسیر توانمندسازی بانوان را هموار کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری دهم شهریور سال جاری طی حکمی انسیه خزعلی را به سمت معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده منصوب کرد تا با درایت و آشنایی که در این حوزه دارد، تریبون مطالبات بانوانی باشد که صدایشان به جایی نمی رسد. همچنین پیشگام در مسیر توانمندسازی و ارتقای وضعیت زنان و برقراری عدالت فراگیر میان زنان و مردان، گام های بلند و استواری بردارد.
به دنبال این انتصاب، معاون جدید رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در نخستین روز حضور خود در دفتر معاونت، بر محرومیت زدایی از جامعه زنان و اجرای عدالت در بین زنان طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب تاکید کرد و گفت: زنان هسته محوری خانواده هستند و محرومیت زدایی در این زمینه اولویت کاری ما است.
خزعلی خاطرنشان کرد: محرومیت زدایی در بخش های مختلف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با نگاه به این که زنان به صورت مستقیم و غیر مستقیم در سازندگی جامعه نقش داشته و باعث اعتبار آن هستند، مورد توجه است.
نخستین دیدارهای معاون امور زنان و خانواده با پرستاران و کادر درمان بیمارستان مهدیه و همچنین زنان سرپرست خانوار مهر تاکیدی بر تلاش معاونت در محرومیت زدایی از زنان بود آنجا که خزعلی باتاکید بر اینکه اولویت دولت، توانمندسازی زنان بخصوص زنان سرپرست خانوار از نظر اجتماعی، معنوی، اقتصادی، حقوقی و فرهنگی است، گفت: شنیدن مطالبات زنان سرپرست خانوار ما را در درک بیشتر مسوولیت سنگینی که بر عهده داریم یاری می کند و این موضوع دولت را موظف به پوشش نیازهای این زنان می کند.
توجه به توسعه ورزش بانوان از دیگر توجهاتی بود که معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در استقبال از مدال آوران زن شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک توکیو در فرودگاه امام خمینی(ره)، به آن اشاره و یادآور شد: امیدوارم با اقدامات و همکاری های مجدانه دستگاه های اجرایی و سازمان های مربوطه بتوانیم آینده ای سرشار از امید و روشنی را برای ورزشکاران و قهرمانان ملی ایران زمین رقم بزنیم.
نشست با فعالان سیاسی از جناح های مختلف و دریافت نقطه نظرات و پیشنهادات آنان و همچنین دیدار با فعالان مدنی و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان از دیگر علمکردهای خزعلی بود که در این دیدارها، از همه فعالان سیاسی و اجتماعی استمداد ارایه طرح و راهکارهایی در جهت برنامه های معاونت کرد و گفت: مطرح کردن اولویت ها و ارایه راهکار می تواند مسایل را عینی تر و حل آن ها را تسهیل کند. همچنین وجوه و محورهای مشترکی که بین بانوان وجود دارد مدنظر قرار دهید تا هم افزایی خوبی بین همه سازمان های فعال در حوزه زنان برقرار شود.
خزعلی تاکید کرد: باید بتوان فارغ از هرگونه نگاه جناحی و وابستگی حرکت و گام خوبی برای زنان برداریم.
رفع ابهام از مساله تحویل کارنامه به ولی دانش آموز با تلاش معاونت امور زنان
به دنبال انتشار یادداشتی درباره عدم تحویل مدارک تحصیلی دانش آموزان به مادران در یکی از رسانه ها، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری وارد عمل شد و برای برآورده شدن این مطالبه مادران، در نامه ای سرپرست آموزش و پرورش خواستار رفع مشکل شد که مطابق با نامه‌ سرپرست آموزش و پرورش که تصویر آن توسط معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری منتشر شد؛ این مشکل حل و در شرایط عادی هیچ تفاوتی بین والدین (پدر یا مادر) در رسیدگی به امور تحصیلی فرزندان و اخذ مدارک و پرونده تحصیلی آنها وجود ندارد.
راه اندازی سامانه ارتباط مردمی از دیگر اقدامات مهم معاونت امور زنان
برای نخستین بار، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با صدور اطلاعیه ای، از اختصاص یافتن شماره سامانه پیامکی برای ارتباط مردم با معاون رییس جمهوری خبر داد.
این معاونت، ضمن اشاره بر تاکید معاون رییس جمهوری در امور زنان وخانواده برای بهره برداری از نقطه نظرات، دیدگاه ها، پیشنهادات و انتقادات مردمی مرتبط با حوزه زنان و خانواده، سر شماره پیامکی ۱۰۱ را برای دریافت پیام های مرتبط مردم اعلام کرده است.
افزایش ۱۰۰ میلیون تومانی وام ازدواج زوجین روستایی و عشایری دهه شصتی
همچنین خزعلی ۲۵ مهر ماه در آیین گرامی داشت روز جهانی زنان روستایی و پنجمین همایش ملی نقش آفرینی زنان روستایی و عشایری در توسعه پایدار از اختصاص وام ازدواج ۱۰۰ میلیون تومانی به زوجین روستایی و عشایری خبر داد و گفت: برای زوجین روستایی و عشایری دهه شصتی که تا پایان سال ۱۴۰۰ ازدواج‌ کنند ۱۰۰ میلیون تومان وام علاوه بر وام ازدواج در نظر گرفته شده است.
صدور مجوز دورکاری مادران شاغل باردار یا دارای فرزند زیر ۶ سال
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با درخواست‌ها و تماس‌های مکرر مادران شاغل دارای فرزند زیر ۶ سال روبرو شد که برای حضور در محل کار با مشکل مواجه شدند.
لذا با پیگیری‌های مکرر معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده و طرح موضوع در سه جلسه پیاپی هیات دولت، ابلاغ رییس سازمان اداری استخدامی مبنی بر مجوز استفاده از دورکاری در ۱۲ آبان ماه صادر شد.
در این نامه تصریح شده است که در ارتباط با اولویت دورکاری کارکنان زنان شاغل دارای فرزند خردسال، آیین نامه دورکاری مربوط به تیر ۱۳۸۹ با این مضمون که «در صورت وجود چند کارمند واجد شرایط متقاضی دورکاری، مادران باردار یا دارای فرزند کمتر از شش سال و معلولین از اولویت برخوردار خواهند بود» مبنای عمل قرار گیرد.
معاونت امور زنان برای تسهیل فرزندپذیری زوجین تلاش می‌کند
تلاش برای تسهیل در روند فرزندپذیری از دیگر اقداماتی است که معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در مراسم تجلیل از برخی خانواده های فرزندپذیر، با تاکید بر اینکه تلاش می‌کنیم در معاونت در مسیر تسهیل و توسعه امر فرزندپذیری زوجین قدم برداریم، گفت: هیچ حمایتی بهتر از این نیست که این فرزندان را مانند عضو خانواده خود بپذیریم تا آنان احساس هویت کنند.
معاون رییس جمهوری خطاب به خانواده هایی که فرزندانی را به سرپرستی انتخاب کرده اند، خاطرنشان کرد: یکی از زیباترین کارها را شما انجام داده که فرزندانی را تحت پوشش قرار داده اید و درکنار پوشش اقتصادی، مزه خانواده، حیات و زندگی را به انان چشانده اید. بچه هایی که در بهزیستی به دلیل حوادث یا اتفاقی یا ناملایمات زندگی در این شرایط قرار گرفته اند.
معاونت امور زنان، تریبون بانوان در سفرهای استانی شد
پس از دیدارها و شنیدن ایده ها در دفتر معاونت، آغاز سفرهای استانی معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده حکایت از ثابت قدمی این معاونت در شنیدن صدای مطالبات زنان در حیطه زیست بومی و فرهنگ قومیتی آنان در استان های خود دارد و برای این شروع، سفر۲ روزه به استان خوزستان در ۳۱ شهریورماه آغاز شد.
خزعلی در سفر به استان خوزستان، با تاکید بر اینکه باید با حمایت از زنان شرایط را برای فعالیت اقتصادی آنها بیشتر فراهم‌کنیم، خاطرنشان کرد: باید زمینه تقویت و آموزش در بحث فرهنگی و نیز سواد رسانه‌ای بانوان را فراهم کرد و تا جایی که امکان باشد حمایت خواهیم کرد.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اجرای آموزش فراگیر و عدالت محور در کشور گفت: آموزش و تحصیل دختران با توجه به اینکه در مقام زن و مادران آینده فرهنگ ساز و جامعه ساز هستند بسیار اهمیت دارد و باید در اولویت باشد.
خزعلی در این سفر، با نواختن زنگ شکوفه ها در مدرسه تزکیه کوی نفت اهواز در روز اول مهر، اظهار داشت: سرمایه گذاری بر روی آموزش دختران برای ساختن آینده کشور و تربیت فرزندانی قهرمان در این مرز و بوم دارای اهمیت است.
معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: تا جایی که دولت امکانات دارد باید در مناطق محروم زمینه را برای عدالت آموزشی فراهم کرد.
اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از دختران بازمانده از تحصیل
دومین سفر استانی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به استان یاسوج بود که معاون رئیس جمهوری در نشست با زنان نخبه کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص پنج میلیارد تومان اعتبار برای خرید وسایل کمک آموزشی و تبلت برای دختران خصوصا بازماندگان از تحصیل خبر داد.
خزعلی درباره مبارزه با بی سوادی زنان در استان گفت: نباید هیچ بی سوادی داشته باشیم و بعد از این تمرکز دولت باید روی ایجاد زمینه تحصیلات دختران در مقاطع عالی و شناسایی دختران بازمانده از تحصیل و ریشه یابی و تلاش برای حل مشکلاتشان باشد.
وی گفت: عمده بازماندگان از تحصیل در روستاها هستند که باید شرایطی فراهم شود که یا به صورت مجازی یا به صورت حضوری و با فراهم کردن وسایل حمل و نقل زمینه تحصیل دختران مهیا شود.
خزعلی ادامه داد: برای بانوان کارآفرین، خانم های فعال در بخش کشاورزی، زنان سرپرست خانوار و زنان بد سرپرست تسهیلات بدون محدودیت برای توسعه تولیدات در بخش روستایی در نظر گرفته شده است.
اختصاص۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه اشتغال بانوان بوشهری
سفر به استان بوشهر از دیگر سفرهای استانی خزعلی بود که در این سفر با اشاره به حمایت دولت از عرضه، بازاریابی و صادرات صنایع خرد تولیدی، بر پیگیری مشکلات ایجاد شده در این زمینه تاکید و تصریح کرد: رایزنی هایی با وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفته و مقرر شده تسهیلاتی در این خصوص اهدا شود که با این اقدام بخش زیادی از کسب و کار بانوان در زمینه کشاورزی، آبزیان و صنایع دستی مرتفع می‌شود.
وی ادامه داد: استان بوشهر را نباید هرگز محروم خواند چرا که ثروت واقعی این استان به غیر از نفت و گاز به داشتن سرمایه‌های انسانی به ویژه در بین بانوان است.
خزعلی ضمن تاکید بر لزوم توجه به کرامت انسانی اظهارداشت: بازنگری هایی هم در قوانین و هم در اجرای آنها باید صورت گیرد تا خلاهای موجود در این بخش نیز جبران شود.
معاون امور زنان و خانواده همچنین از اختصاص۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به حوزه اشتغال بانوان بوشهری در بخش های کشاورزی و کارآفرینی زنان سرپرست خانوار این استان خبر داد و گفت: از این میزان اعتبار ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات، به حوزه اشتغال بانوان بوشهری در حوزه کشاورزی و ۱۰ میلیارد تومان به حوزه کارآفرینی زنان سرپرست خانوار تعلق می‌گیرد. همچنین پنج میلیارد تومان اعتبار برای تامین تبلت برای دختران و پسران دانش‌آموز این استان اختصاص می یابد.
وی در بازدید از طرح‌های گردشگری، بوم‌گردی و خانه حصیر بخش آبپخش شهرستان دشتستان بر لزوم توجه به مشاغل خانگی زنان روستایی و روان سازی در روند کاری این قشر از بانوان استان تاکید کرد و گفت: در راستای حمایت از بانوان روستایی سرپرست خانوار؛ مشکل بیمه این قشر پیگیری و برطرف می‌شود.
اختصاص ۳۰ میلیارد تومان به ورزش بانوان شیرازی توسط معاونت امور زنان
سفر به استان فارس و تاکید بر پیگیری اشتغال و بیمه بانوان هنرمند با اولویت زنان سرپرست خانوار در آیین افتتاح انجمن پیشکسوتان صنایع‌دستی فارس در شیراز از دیگر عملکردهای خزعلی در صد روز کاری خود بود.
معاون رئیس جمهوری در این سفر، در جمع بانوان ورزشکار گفت:‌۳۰ میلیارد تومان به ورزش بانوان اختصاص داده شده است. علاوه برآن ۱۰ میلیارد تومان از وزارت نیرو برای مجموعه ورزشی حجاب و ۱۰ میلیارد تومان هم از وزارت نفت برای پارک بانوان در نظر گرفته شده است تا بتوانیم هم ورزش همگانی و هم ورزش قهرمانی در قسمت بانوان را فعال‌تر کنیم.
وی ادامه داد: مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان فارس قول داده که خانه ورزش روستایی ویژه بانوان در این استان راه اندازی شود. در زمینه تامین تجهیزات و وسایل ورزشی نیز حتما ورزشکاران را مورد حمایت قرار خواهیم داد و درصدد هستیم که تجهیزات مربوط به باشگاه‌های ورزشی بانوان را پیگیری کنیم.
خزعلی همچنین با تاکید بر اینکه اعتبارات بسیار خوبی در سفر استانی دولت به استان فارس اختصاص داده شد، خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰میلیارد تومان به طور خاص به بخش بانوان اختصاص داده شده است. اعتباراتی برای بازسازی مجموعه‌های ورزشی بانوان، بازسازی و ساخت مدارس برای دختران و تهیه تبلت برای بازماندگان از تحصیل که لازم است مسئولین با مطالبه گری هرچه سریعتر کار را به ثمر برسانند و این اعتبارات را جذب کنند.
سفر به استان قم و دیدار و گفت و گو با آیات عظام «حسین نوری همدانی»، «سیدمحمدعلی علوی گرگانی» و «ناصر مکارم‌شیرازی» از مراجع تقلید از دیگر سفرهای استانی معاون رئیس جمهوری بود که علاوه بر آن، در این سفر با آیت الله «سید هاشم حسینی بوشهری» رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، آیت الله «محمدجواد فاضل لنکرانی» رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و آیت الله «سیدمحمد سعیدی» نماینده ولی فقیه در قم دیدار و گفت و گو کرد.
خزعلی در ادامه سفرهای استانی خود، به استان خراسان رضوی رفت و در بازدید از مرکز یادگیری محلی (سی. ال. سی) واقع در محله «کلاته برفی» مشهد بر ضرورت تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه تاکید کرد وگفت: تعیین تکلیف افراد فاقد شناسنامه و مدارک هویتی برای بهره مندی آنان از حداقل حقوق شهروندی ضروری است.
وی افزود: لازم است سازمان ثبت اسناد و املاک حداقل یک شناسه برای افراد فاقد شناسنامه به ویژه زنان و دختران صادر کند تا بتوانند از خدمات درمانی و آموزشی و رفاهی شهروندی بهره مند شوند.
به گفته معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، در صورتی که بتوان افراد فاقد شناسنامه را به لحاظ مدارک هویتی سامان بخشید سطح امنیت و مسائل اخلاقی در مناطق کم برخوردار ارتقا می یابد.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، انسیه خزعلی، بانوان، دولت سیزدهم،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا