اگر دندانتان تغییر رنگ داده علت آن را در این مطلب بخوانید
1400/09/06 - 21:07
تاریخ و ساعت خبر:
115179
کد خبر:

اگر دندانتان تغییر رنگ داده علت آن را در این مطلب بخوانید

هر تغییر رنگی در دندان نشان‌دهنده پوسیدگی نیست و عوامل مختلفی می‌توانند باعث تغییر رنگ دندان‌ها شوند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - کارشناس مسئول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: معمولاً با تغییر رنگ دندان ها افراد، نگران پوسیدگی دندان های شان می شوند که این باور غلط است و دلایل مختلفی در این موضوع دخیل هستند.
دکتر «مهین یاهوئیان» اظهارکرد: تغییر رنگ در دندان ها به 2 بخش تغییر رنگ های خارجی و داخلی تقسیم می‌شوند که در بخش اول با سایش و تمیز کردن سطحی، جدا می شوند و در بخش تغییر رنگ های داخلی، عوامل تغییر رنگ در نسج دندان نفوذ می کنند و قابل برطرف کردن نیستند.
وی در بیان عوامل تغییر رنگ دندان ها گفت: در عوامل تغییر رنگ‌های خارجی می توان به مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه، کاکائو و نوشابه‌های رنگی اشاره کرد که می‌توانند تغییر رنگ‌های زرد، قهوه‌ای و حتی نارنجی را ایجاد کنند و همچنین می توان به مواد غذایی با رنگ‌های سنگین همچون میوه‌های پررنگ مانند آلبالو، شاتوت و انار اشاره کرد.
وی ادامه داد: همچنین مصرف دخانیات و بهداشت ضعیف، تغییر رنگ‌های قهوه‌ای روشن تا سیاه را ایجاد می‌کند و هرچه بهداشت ضعیف‌تر باشد، رسوب مواد رنگی بیشتر است که این تغییر رنگ به‌ دلیل فعالیت میکروب‌های رنگ‌زا و رسوب مواد رنگی موجود در غذا‌ها روی پلاک دندانی ایجاد می شود.
دکتر «یاهوئیان» اضافه کرد: همچنین در کودکان نیز مصرف قطره آهن و دهان شویه کلرهگزیدین نیز از دیگر علل تغییر رنگ دندان ها محسوب می شود. وی در بیان عوامل تغییر رنگ‌های داخلی نیز گفت: فلوراید، دارو‌هایی مانند تتراسایکلین و هم‌خانواده‌های آن، برخی بیماری‌های ژنتیکی، افزایش سن، ضربه به دندان و ترمیم‌های قدیمی به خصوص انواع فلزی از مهم ترین دلایل تغییر رنگ های داخلی هستند.
وی در پاسخ به این سوال که لکه های سفید روی دندان نشانه چیست؟ اظهارکرد: برخی لکه‌های سفید روی دندان بر اثر حل شدن مواد آهکی نسج دندان ایجاد می‌شوند که در واقع همان آغاز روند پوسیدگی است و با اصلاح تغذیه و بهداشت می‌تواند دوباره آهکی شود؛ اگر این آهکی شدن مجدد همراه با جذب رنگدانه انجام شود، باعث تغییر رنگ در آن ناحیه خواهد شد.
دکتر «یاهوئیان» به نحوه روند درمان تغییر رنگ دندان ها اشاره کرد و افزود: بیشتر تغییر رنگ‌ها به درمان خاصی نیاز ندارند مگر آن که از نظر زیبایی برای بیمار مشکل ایجاد کنند که در این صورت دندان‌پزشک با سنجیدن شرایط، درمان مناسب را انتخاب خواهد کرد.
بهداشت نیوز
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دندان,زیبایی,سلامتی,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا