زمستان 1400 پیست اسکی زرندیه را از دست ندهید/ طبیعت زیبای شمال استان مرکزی از کوه قلیچ تا سد روخانه سه رود
1400/09/15 - 11:41
تاریخ و ساعت خبر:
115393
کد خبر:
مکان‌های دیدنی شهرستان زرندیه استان مرکزی برای سفر کوتاه مدت

زمستان 1400 پیست اسکی زرندیه را از دست ندهید/ طبیعت زیبای شمال استان مرکزی از کوه قلیچ تا سد روخانه سه رود

زرندیه را از زیباترین شهرستان‌های شمال استان مرکزی است چراکه این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و شرایط توپوگرافی دارای جاذبه‌های بسیاری است.قرار گرفتن زرندیه در محل تلاقی دو رشته‌کوه البرز و زاگرس، زمینه مناسبی را برای تفریحات کوهستانی و ازجمله کوهنوردی فراهم کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - مرکزی : زرندیه شهری با قدمت تاریخی که جاذبه‌های طبیعی و مناطق نمونه گردشگری را در خود جای‌داده است. شهری با ۴۱۶۳ کیلومترمربع مساحت و ۵۸۳۸۷ نفر جمعیت که قدمتی دیرینه دارد.زرندیه که با مرکزیت شهر مامونیه در جنوب غربی تهران و شمال شهرستان ساوه واقع است شامل دو بخش اصلی مرکزی و خرقان و پنج دهستان است.زرندیه را از زیباترین شهرستان‌های شمال استان مرکزی است چراکه این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و شرایط توپوگرافی دارای جاذبه‌های بسیاری است.قرار گرفتن زرندیه در محل تلاقی دو رشته‌کوه البرز و زاگرس، زمینه مناسبی را برای تفریحات کوهستانی و ازجمله کوهنوردی فراهم کرده است.
در این گزارش به معرفی مکان‌های دیدنی شهرستان زرندیه می‌پردازیم:

کوه قلیچ
مهم ترین ارتفاعات شمال از کوه های زرند به سمت غرب تا کوه های اینجه قاره که بلندترین قله این قسمت است. بلندترین قله این ارتفاعات در بخش مرکزی زرندیه و به نام کوه قلیچ است. ارتفاع این کوه به ۳۱۷۰ متر می رسد. از دیگر کوه های مهم شهرستان زرندیه می توان از تکی داغی (واقع در بخش مرکزی شهرستان زرندیه)، اینجه قاره اردونشین را نام برد. کوه شاهپسند در اراضی مرزی شهرستان زرندیه استان مرکزی و ساوه جای گرفته است. این کوه در شمال غربی استان با ارتفاع ۲۷۵۰ متر واقع شده است. این کوه علاوه بر دارا بودن مناظر زیبا و چشم اندازهای طبیعی از نظر فرهنگی نیز قابل توجه است.

پیست اسکی و فضای ورزشی در طبیعت
شهرستان زرندیه با داشتن کوه های مرتفع در بخش خرقان از موقعیت مناسبی در این زمینه برخوردار است. در این میان کوه قلیچ با 3170 متر ارتفاع از شرایط بهتری برای تبدیل به یک فضای ورزشی برخوردار است. کوه شاهپسندی در حد فاصل شهرستان زرندیه و ساوه قرار گرفته و علاوه بر دارا بودن مناظر زیبا و چشم اندازهای طبیعی و فرهنگی، محل مناسبی برای ورزش هایی مثل کوهنوردی و جاده روی کوهستان محسوب می شود.

تپه سرقلعه
تپه سرقلعه مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام بوده و در شهرستان زرندیه، شمال شهر مأمونیه واقع است. این اثر در سال 1386 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

سد رودخانه سه رود
بر روی رودخانه سه رود و در نزدیکی شهر زرندیه بین روستای رحیم آباد، زاویه، حکیم آباد از روستاهای زرندیه سدی ساخته شده به نام سه رود (پیک زرند) تنها سد ساخته شده بر روی سه رود می باشد. رودخانه سه رود با بند انحرافی زرند واقع در بخش مرکزی شهرستان زرندیه گردشگران محلی را به خود جذب می کند.


آبشار چناقچی زرندیه
آبشار چناقچی در انتهای روستایی به همین نام قرار دارد که که منظره‌ای بدیع و کم نظیر را به وجود آورده است و هر ساله به ویژه در فصل بهار گردشگران بسیاری را به این منطقه جذب می‌کند.ا ز طریق شهر ساوه وجاده‌ای آسفالته می‌توان به این روستای زیبا رفت و آبشار دیدنی آن را دید.آبشار در ارتفاع ۲۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. آبشار از ارتفاع تقریبی ۳۰متری ریزش دارد و از فراز بستر صخره ای دره در منتهی الیه شمالی آبادی و از میان سبزه زاران و جلبک ها به پایین سرازیر می شود و راهی طولانی را برای ریزش می پیماید. زیر این آبشار هم مکانی مسطح با درختانی سرسبز وجود دارد که مکانی دلنشین را برای اقامت و نظاره کردن این زیبایی فراهم آورده است. فصول سرد سال جذابیت دیگری را برای آبشار چناقچی ایجاد می کند و آن هم وجود یخ ها، قندیل ها و آویزه های یخی است که به جذابیت این آبشار بیش از هر زمان دیگری می افزاید.


امامزاده منصور
امامزاده سید منصور در بخش مرکزی شهرستان زرندیه، مرکز شهر مامونیه خیابان امام خمینی، خیابان حرم این شهر در استان مرکزی قرار گرفته است که در طی دوران های مختلفی شکل گرفته است اولین تاریخی که در آن وجود دارد همان است که بر صندوقچه نقش بسته است صندوقچه ای که به‌جای ضریح در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفته و اکنون در موزه اراک قرار دارد.



امامزاده پنج تن امیرآباد
بنای امامزاده پنج تن امیرآباد زرند که قدمت تاریخی آن به دوران ایلخانیان بر می گردد، امامزاده سید منصور بن موسی بن جعفر در مامونیه که این بقعه را به دوران صفویه نسبت داده اند، کاروانسراهای ورده و خشکرود (مربوط به دوران صفویه)، مسجد چال و حمام قدیمی مامونیه (مربوط به دوران صفویه)، بنای تاریخی کلیسای روستای چناقچی، امامزاده عبدالمطلب پیک، تپه گبری الویر ( پیش از تاریخ)، حمام کلبعلی خان خلج ویدر (زندیه)، حمام الویر (قاجار)، مسجد اعظم روستای چلسبان خرقان (صفویه) و امامزادگان محمد باقر و احمد باقر روستای الویر (معاصر) از مهمترین آثار تاریخی شهرستان زرندیه محسوب می شوند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مکان‌های دیدنی شهرستان زرندیه استان مرکزی برای سفر کوتاه مدت
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا