خانواده محیطی برای مقابله با بیماری افسردگی
1400/10/07 - 11:12
تاریخ و ساعت خبر:
115993
کد خبر:

خانواده محیطی برای مقابله با بیماری افسردگی

خانواده ها می توانند نقش مشاور و راهنما در این عرصه را داشته باشند. تجربیات خانواده کمک بزرگی به افراد می کند تا آنها راه های درست را بیابند و کمتر درگیر مشکلات بیشتر شوند و همین روند باعث ایجاد سلامتی روانی در آنان می شود. هر چقدر افراد بیشتر راه موفقیت را طی کنند و احساس موفقیت در زندگی داشته باشند این موضوع بیشتر سلامت روان آنان را تضمین می کند. اغلب شادی های خانوادگی و تقسیم این موفقیت ها نیز باعث همین روحیه پرنشاط در افراد می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد: افسردگی یکی از بیماریهای روانی شایع است که برخی از افراد را در گرداب خود گرفتار می کند. افسردگی هرچه بیشتر شود امکان رهایی فرد از دام آن نیز سخت تر می شود. افسردگی باعث کاهش انگیزه و انرژی در زندگی روزمره افراد می‌شود، فرد افسرده ناامیدانه تقلا می‌کند که به کارهای خود رسیدگی کند.
ممکن است برخی از موارد باعث ایجاد افسردگی در فرد شود که وی را با نگرانی بلند مدتی روبرو کند و همین موضوع باعث می شود در بلندمدت افسردگی به سراغ وی برود. مثلا کارهای عقب مانده ای که فرد احساس می کند این موارد بسیار مهم هستند اما به عنوان یک سد بزرگ در زندگی وی نقشی مخرب ایفا می کنند، باعث ریشه گرفتن افسردگی می شود.
به علت ضعیف شدن «تمرکز» در اختلال افسردگی، نمی‌تواند متمرکز شود و کارهایش را تمام کند، به همین خاطر انبوهی از کارهای نیمه تمام دارد که مانند کوه سنگینی، روان او را تحت فشار می‌گذارند و اضطراب او را هر روز بیشتر و بیشتر می‌کنند. افسردگی به هر جهت علل متفاوتی دارد اما به نظر می رسد در این شرایط باید به سمتی برویم که از بروز افسردگی بیهود در خود جلوگیری کنیم. در بسیاری از افرادی که روزگاری با روحیه بالا داشتند بروز ناامیدی های مقطعی و دنباله دار و عدم داشتن یک هدف مشخص در زندگی باعث بروز افسردگی می شود.
اما در این حیطه آنچه روانشناسان به آن اعتقاد دارند میزان تاثیرگذاری بالای محیط و انسان های اطراف فردی است که دچار افسردگی شده است. محیط خانواده و دوستان و آشنایان از جمله مواردی است که می تواند فرد افسرده را از گردابی که در آن گیر افتاده نجات دهد و حتی وی را در خصوص این بیماری روانی ایمن کند. خانواده نقش بسیار مهمی در امنیت و سلامت روانی افراد ایفا می کند.
آنچه در محیط خانواده اتفاق می افتد یک نوع پالایش و ایجاد آرامش در مقابل همه ناملایمتی‌های جامعه است. اگر محیط خانه امن و آرام باشد این فضا در فرد بیشتر ایجاد می شود. درواقع مانند خواب که سلول های بدن را ترمیم می کند، محیط خانه نیز باید فضای ریکاوری روانی برای فرد ایجاد کند تا وی بتواند روز دیگری را در محیط کار و جامعه آغاز کند و از هیچ نوع ناملایمتی نهراسد.
از سوی دیگر خانواده می تواند مشکلات و گرفتاریها و نگرانی های افراد را تسهیل کند. آسان گرفتن بسیاری از اموری که انسان وسواس زیادی برای آنان به خرج می دهد یکی دیگر از راه های دور کردن افسردگی است. در این حیطه آنچه افراد درباره آن با حساسیت زیادی رفتار می کند بعدها برای وی باعث ایجاد نگرانی بیشتری می کند. بزرگترها از جمله پدرها و مادرها در تسهیل مشکلات و گرفتاری ها نقش بسیار قابل توجهی ایفا می کنند. از سوی دیگر در مقابل مشکلات همراهی و همکاری آنان باعث برداشتن بار زیادی از مشکلات می شود. در اغلب افرادی که یک خانواده شلوغ زندگی می کنند و مثلا برادر و خواهرها در آن حضور دارند افسردگی افراد بسیار کمتر می شود. افراد تک فرزند مشکلات روحی و روانی بیشتری پیدا می کنند. این درحالی است که در خانواده های کاملتر اغلب برادر و خواهر بزرگتر به عنوان یک الگو برای حل مشکلات شناخته می شود و یا محل مشورت قرار می گیرد و یا حمایتی که انجام می دهد باعث می شود چالش هایی برای افراد تسهیل شود و همین موضوع سبب می شود افسردگی دورتر قرار گیرد.
خانواده ها همچنین می توانند نقش مشاور و راهنما در این عرصه را داشته باشند. تجربیات خانواده کمک بزرگی به افراد می کند تا آنها راه های درست را بیابند و کمتر درگیر مشکلات بیشتر شوند و همین روند باعث ایجاد سلامتی روانی در آنان می شود. هر چقدر افراد بیشتر راه موفقیت را طی کنند و احساس موفقیت در زندگی داشته باشند این موضوع بیشتر سلامت روان آنان را تضمین می کند. اغلب شادی های خانوادگی و تقسیم این موفقیت ها نیز باعث همین روحیه پرنشاط در افراد می شود.
در یک فرد افسرده با توجه به اینکه بی اعتمادی و ناامیدی نیز به نوعی در ذهن وی در جریان است، افراد نزدیک خانواده بیشتر می توانند این حصار را بشکنند و به فرد نزدیک شوند و مشکلات روحی که وی درگیر آن هستند را شناسایی کنند. گاه با واگویه این مشکلات بار سنگینی از فشارهای روانی از روی دوش افراد کاسته می شود و این افراد می توانند این حس اعتماد را داشته باشند که خانواده برای رفع مشکلات آنان فعال شده و حامی آنان است. بنابراین محیط خانواده نه تنها محیطی گرم و صمیمی برای افراد ایجاد می کنند و شادی بخش و آرامش دهنده است بلکه می تواند به عنوان یک سیستم دفاعی در مقابل ناملایمات و سختی های جامعه نقش مهمی را ایفا کند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خانواده محیطی برای مقابله با بیماری افسردگی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا