حضرت زهرا حلقه ی اتصال ولایت به نبوت/ فاطمه خواهی، فاطمه اندیشی، فاطمی جویی و فاطمه باوری، چهار مرحله زیست فاطمی است
1400/10/15 - 12:19
تاریخ و ساعت خبر:
116180
کد خبر:
یک پژوهشگر و کارشناس مسائل دینی مطرح کرد:

حضرت زهرا حلقه ی اتصال ولایت به نبوت/ فاطمه خواهی، فاطمه اندیشی، فاطمی جویی و فاطمه باوری، چهار مرحله زیست فاطمی است

یک پژوهشگر مسائل دینی با بیان اینکه زیست فاطمی چهار مرحله دارد، گفت: اولین مرحله فاطمه خواهی است: باید وجود حضرت را بخواهیم ، دومین مرحله فاطمه اندیشی است:تفکر کنیم اندیشه کنیم برای شناختن خودمان، سومین مرحله فاطمه جویی است: دنبال خصلت های خوب برای پرورش خودمان باشیم وچهارمین مرحله از فاطمی وار شدن ترتیب فاطمه شناسی و فاطمه باوری و فاطمه زیستی است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - مازندران: زهره رستمی کارشناس مسائل دینی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس ، ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت زهرا(س) در خصوص جهانی سازی سیره فاطمی و مؤلفه های مکتب فاطمی گفت: در مورد زندگی حضرت زهرا نمی شود به صورت کوتاه توضیح داد؛ اما خب شیوه زندگی حضرت مجموعه ای از رفتارها و باورها و اعتقادات ایشان بوده و هست که هم در ظاهر، هم در باطن و هم به صورت عملی به ما نشان دادند و سال های سال که می گذرد و هر بار که برای ما تعریف میشود مثل قرآن تازگی و اثرگذاری خودش را حفظ کرده و چندین برابر در زندگی مان دیده می شود.
وی ادامه داد: سبک زندگی بانو حضرت زهرا مجموعه ای از رفتارهای است که منه نوعی به صورت روزمره در زندگی دارم. فرض از طرز برخورد با همسر و پدر و مادر، رفتار و گفتار با فرزند که نمونه ی عملی ش را در حدیث کسا داریم که فرزندشان را صدا میزدند (( یا قُرَّةَ عَیْني وَثَمَرَةَ فُؤادي)) « ای نور دیده ام و میوه دلم»
این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اهمیت و توجه حضرت به فرزندشان و طریقه صدا زدن همسرشان و شور و اشتیاغی که به ایشان داشتند، عبادت و تقوا حضرت و قناعت شان در زندگی، خانه داری حضرت و همچنین اینکه در جای خودشان معلم بودند برای افرادی که در اطرافشان زندگی می کردند و انقدر فضیلت و علم داشتند که پاسخگوی همه سوالات بودند، افزود: هر چیزی که ما در زندگی روزمره مان می خواهيم قدم بر داریم حضرت زهرا و معصومین برای ما الگو هستند.
رستمی در پاسخ به این سؤال که آیا سبک زندگی حضرت زهرا ظرفیت جهانی شدن را دارد؟ اظهار داشت: باطن تمام ارزش هایی که ائمه و حضرت زهرا داشتند ثابت هست و تغییر نمی کند اما آن چیزی که فرق دارد روش های اجرایی ما در زندگی فعلی است که با توجه به شرایط زمانی و مکانی فرق می کند.
وی افزود: مثل اینکه بخواهیم از حضرت بگوییم که در یک چهار دیواری زندگی می کردند و یا یک دست لباس داشتند که آن هم لباس عروسی شان بوده و هدیه کردند به دیگری، و یا قناعت ایشان در زندگی و موارد دیگر، که برای جوان امروزی باید توضیح داد که حضرت فاطمه (س) در زمان خودش چطور شده فاطمه سلام الله، شاید در آن لحظه در ذهن ماندگار باشد(برای فرد نوجوان و جوان) باید به گونه ای تلاش کنیم که این ماجرا فرّار نباشد و الگو برداری کند.
این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد : متاسفانه به صحبت های تکراری عادت کردیم با اینکه شنیدن شان خالی از لطف نیست،باید ما سخنوران ، روضه خوانان، معلمان و کسانی که مسئولیت دارند روی بیان و رفتارمان کار کنیم تا به قلب شنونده نفوذ کنیم تا آن شخص را حرکت دهیم و تاثیر بگذاریم. و در طولانی مدت و سخت می شود به این خواسته رسید.
وی با تأکید براین نکته که صرف اینکه من اطلاعات نسبی از حضرت داشته باشم نمی تواند مرا به سمت فاطمه شناسی برساند، گفت: متاسفانه در کتاب های درسی و دانشگاهی تعریفی از حضرت نشده، ما حضرت را الگو زنان اسلام می دانیم و جهان اسلام می دانیم؛ ایشان الگوی زن و مرد و انسان ساز هستند، درس و مکتب هستند، کتابی است که هر چقدر بیشتر ورق بزنی تشنه تر می شوی، شاید حس کنی کمتر میدانی و با خداوند فاصله داری اما هر بار به چیزهای جدیدی از ویژگی های حضرت دست پیدا می کنی.
رستمی در ادامه با اشاره به این مسئله که سبک و زندگی و رفتار حضرت فاطمه زهرا هم همین است، گفت: مثلا جوانی می پرسد مگر میشود این زمان را با اون زمان مقایسه کرد؟! یا ما نمی توانیم مانند آنوقت ها زندگی کنیم؟ در این جا لازم است بدانیم که شرایط زمانی ما فرق دارد، ما می توانیم یک سری چیزهارو تغییر دهیم و در زندگی هامون الگو برداری کنیم. مثل قناعت، تقوا،رفتار با همنوع ببینید آب در دوران حضرت زهرا هم بوده و همون طعم و رنگ و بو را داشته و دارد، جلاء و تازگی ش را از دست نداده، تمام اینها بهانه هاییست دکه در ذهن ما مانده و نشناختیم. هر فردی باید خود جوش اسن شناخت را در خودش ایجاد کند و در خانواده که خودش یک اجتماع و رکن است شکل بگیرد و تربیت شود. مدارس و سیستم آموزشی، اعتقادی، اجتماعی و سخنوران باید آموزش ببینند و به این راحتی نمی شود انتقال داد.
این کارشناس مسائل مذهبی با طرح این سوال که چقدر سیره زندگی حضرت زهرا در جهان انتشار پیدا کرده؟ در جهان امروزی چه جایگاهی از این سبک زندگی هستیم؟! ، بیان کرد: حضرت زهرا حلقه ی اتصال ولایت به نبوت هستند(یعنی تکمیل کننده رسالت) برای فاطمه وار شدن اولین مرحله فاطمه خواهی ست: باید وجود حضرت را بخواییم که از این نور به من هم برسد دومین مرحله فاطمه اندیشی ست:تفکر کنیم اندیشه کنیم برای شناختن خودمان سومین مرحله فاطمه جویی ست: دنبال خصلت های خوب برای پرورش خودمان باشیم .
وی چهارمین مرحله از فاطمی وار شدن را ترتیب فاطمه شناسی و فاطمه باوری و فاطمه زیستی دانست و افزود: اینگونه است که می توانیم با این مراحل روی دیگران هم تاثیر بگذاریم.
رستمی، اظهار داشت: فاطمه زهرا مستقیم حرکت می کردند، روشن و زلال بودند و تکلیف شان با بقیه مشخص بوده و پشت و رو نداشتند در مرحله آخر ما می توانیم فاطمه یاور باشیم، همه می توانیم یاور حضرت باشیم و همچنین برایشان یار جمع کنیم که همه ی اینها نیاز به محتوا سازی دارد.
وی با تأکید برا ینکه اگر بخواهیم به تنهایی تاثیرگذار باشیم نیاز به اتاق فکر داریم، نیاز به حلقه قوی داریم که حضرت با سن کم شان چطور شدن اسوه؟! چطور موفق شدند و به عنوان الگو در جامعه اسلامی مطرح شدن، از وفاداری های حضرت از دفاع ولایت شان از شجاعت و حمایت ایشان از فرزندداری ایشان و حتی شهادت حضرت یک مکتب هست در که چطور از ولایت و ولی خودشان دفاع کردند، گفن: حضرت زهرا دارای عصمت هستند که ریشه قرآنی دارد که بارها هم از معصومین شنیدیم اینجاست که به ما ثابت می شود که زن نسبت به مرد ناقص الایمان نیست و این مرد نیست که تنها دارای عصمت هستند، حضرت زهرا به عنوان یک خانم این برابری را در هر زمینه ای نشان دادند. الان درسته هر شخصی بشنود می گوید منکه نمی تونم مانند حضرت باشم! بله درسته اما می توانیم برای رسیدن به آن نقطه قدم ورداریم.
این کارشناس مسائل مذهبی در پاسخ به این سؤال که به نظر شما ما برای جهانی سازی سبک زندگی فاطمی چهاقداماتی می توانیم انجام دهیم؟ خاطرنشان کرد: سبک زندگی اسلامی ما خانواده دوست و خانواده محور ست و در زندگی اسلامی خانواده بسیار اهمیت دارد، حیات و نبض دارد، خانواده رکن اصلی جامعه و انسان ساز است. اگر تربیت و آموزش درست در همه خانواده ها به صورت یکسان باشد؛
وی ادامه داد: چطور می شود به معرفت یکسان! تربیت درست!؟ چطور خانواده من با خانواده شما هماهنگ باشد؟! مسلما همه ما باید یک الگو مشترک داشته باشیم، چه کسی بهتر از ائمه؟! چه کسی بهتر از حضرت زهرا؟! که بر اساس فطرت خدا جوی خودشان می توانند ما را با هم هماهنگ کنند. اگر من هماهنگ بشم با اعضا خانواده و این هماهنگی در اعضا خانواده درست کار کند، خانواده من با خانواده دیگری، با همسایه های من هماهنگ می شود و این هماهنگی در محله، جامعه، شهر و کشور و حتی جهان گسترش پیدا می کند و این انطباق را به وجود می آورد و استحکاکو تنش های کمتری در اجتماع ایجاد می شود و همه یاد می گیرند که باید یکدیگر را رشد دهند و به سمت تعالی و کمال سوق گیرند، اما اگر غیر این باشد معکوس عمل می کند و هر شخصی منیّت خودش را در نظر می گیرد و نفع و سود خودش را می بیند و دیگری را نبردمانی برای رسیدن به اهدافش قرار می دهد که در غیر این صورت دست هم نوع را برای رفتن به نقطه بالاتر می گیرند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حضرت زهرا حلقه ی اتصال ولایت به نبوت/ فاطمه خواهی، فاطمه اندیشی، فاطمی جویی و فاطمه باوری، چهار مرحله زیست فاطمی است
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا