18 نکته از فلسفه احکام الهی در وصیت نامه حضرت زهرا (س)
1400/10/15 - 12:32
تاریخ و ساعت خبر:
116181
کد خبر:
یادداشت وارده :

18 نکته از فلسفه احکام الهی در وصیت نامه حضرت زهرا (س)

خطبة فاطمي با حمد بي پايان الهي شروع مي شود همانگونه که سر آغاز کتاب منزل الهي چنين است « الحمد لله رب العالمين » حضرت فاطمه زهراء (س) ملاک خوشبختي و سعادت را در اعتقادات و باورها و در عمل بر اساس آنها می داند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - همدان: بررسي دقيق وصيّت هاي کتبي و شفاهي حضرت فاطمه عليهاالسلام، فصلي نو از حکمت هاي فاطمي، و سرمشقي بسيار آموزنده براي نگارش وصيت نامه هاي جامع سياسي، فرهنگي، خانوادگي، و اجتماعي است در اين باره دکتر فرشته ندری ابیانه . محقق و نویسنده. عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا دریادداشتی خطبه فاطمیه سلام الله ضمن تأمل در وصیت نامه حضرت زهرا (س) نکاتی را جهت بهره برداری جوانان ارائه داده است.
يکي از مهمترين راهها ي تربيت و تعليم عملي ، تبعيت و الگو پديري است. در ميان همة جوامع و ملل معرفي الگوهاي نمونه و مناسب براي تربيت جامعه به سمت اهداف مورد نظر از اهميت ويژه اي برخوردار است. اين تبعيت و پيروي نوعي تقليد سازنده و بر اساس تفکر است . اين پيروي پس از پذيرش اصل رسالت پيامبران و براساس تبعيت جاهل از عالم مي‌باشد که مقبول نزد عقلاء عالم است، بر خلاف تقليد مخرب که مذموم و مطرود است . نتيجه آنکه بايد از کساني تبعيت کرد و آنها را الگو وراهنماي خود قرار دهيم که خود راه را شناخته و طي طريق کرده‌اند و الا به بيراهه رفته و گمراه مي‌گرديم.
طي اين مرحله بي‌همرهي خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهي خداوند متعال، انبياء الهي را براي تعليم و تربيت تزکيه و تعالي ارسال داشته وايشان را الگوهاي عملي انسان قرار داده است. تبعيت و پيروي از الگو هاي معرفي شده نوعي تقليد سازنده و بر اساس تفکر است.تداوم نقش هدايتگري دين مبين اسلام ايجاب مي کند که در همه عصرها و نسلها ، پاسخي مناسب به نيازهاي بشر داده شود.
انسان هاي کامل الگو براي ساير انسانها هستند. قرآن کریم همسر فرعون را به جهت برخورداری از مقام یقین و ترجیح آخرت بر دنيا و حضرت مريم( سلام الله عليها) را به جهت پاکي و ايمان و تصديقش به کلمات و کتب الهي و قانت و تسليم خدا بودن، به عنوان الگوي تمام مومنين معرفي می کند. ( سوره تحریم آیات 11و 12 )
از اين ميان معصومين(ع)، فاطمه زهراء (ع )که کوثر و مبارکه و منصوره است،هر چند عمربسيار کوتاهي داشت(همچون کوثر که کوتاه ترين سورة قر آن است) اماتجلي خير کثير، برکت، نصرت و پويايي است .
حضرت زهرا(ع ) نه تنها الگوي زنان که اسوة همة نيکان و پاکان تاريخ است . در خطبه فاطمیه می فرماید : « إعلموا أني فاطمه » يکي از ابعاد ناشناخته حضرت زهرا ( سلام الله عليها ) ويژگيهاي علمي حضرت است. خطبه فاطمیه که به خطبه فدکيه مشهور شده است ، يکي از اين آثار بر جاي مانده است که حاوي قلل رفيع علم و عرفان ومسئوليت و سازندگي است .
خدا شناسي و بيان ملاکهاي سعادت بشري ، در خطبه فاطمیه مورد توجه است.
موارد یاد شده در خطبه فاطمیه ، عبارتند از :تحمل دين و امانت الهي ،تدين به دين خاتم و ايمان به کتاب صامت و ولي ناطق ، شناخت قرآن ،عمل به احکام ديني بر اساس باور هاي اعتقادي و تبيين علل احکام الهي چون : نماز ، روزه ، حج ، عدل ، اطاعت از اولي الامر ، جهاد ، صبر ، امر به معروف ، نيکي به والدين ، صلة رحم ، قصاص ، وفاي به نذر ، تمام کردن کيل و وزن ، نهي از شرب خمر ، اجتناب از قذف ، ترک سرقت و ترک شرک .
خطبة فاطمي با حمد بي پايان الهي شروع مي شود همانگونه که سر آغاز کتاب منزل الهي چنين است « الحمد لله رب العالمين » حضرت فاطمه زهراء (س) ملاک خوشبختي و سعادت را در اعتقادات و باورها و در عمل بر اساس آنها می داند.
بخشی از مضامین این خطبه در بیان فلسفه احکام الهی عبارت است از :
1- پروردگار ، ايمان را براي شما باعث تطهير و پاکيزگي از شرک و کفر و پليدي
2- نماز را براي تنزيه دل ها از کبر و نخوت
3- زکات را براي تزکيه نفس و مال و جان وافزوني روزي مقررفرمود.
4- روزه را براي اثبات تحقق در اخلاص.
5- حج را براي تحکيم مباني ديني و اعتلاء و تعظيم کلمه توحيد،
6- عدل را براي ارتباط و تأليف قلوب
7- اطاعت از خاندان رسالت را براي حسن انتظام اموراجتماعي و امامت اهل بيت را براي ايمني و امان از اختلاف و تفرقه و لغزش
8- جهاد را براي عزت و ارجمندي و سربلندي ملت اسلام قرار داد.
9- صبر را براي استحقاق اجر
10- امر به معروف را براي مصالح عامه مردم.
11- نيکي به والدين را براي مصونيت از غضب خود
12- صله رحم را براي پيوستگي ارحام واقارب و وحدت ملي قرار داده است .»
13- فايده قصاص ، حفظ حيات اجتماعي است .
14- فایده وفاي به نذر رسيدن به مغفرت و نيل به آمرزش است.
15- فایده تمام پيمودن کيل و وزن ، اعتماد و حفظ اموال از نقص و زيان است.
16- فایده نهي از شرب خمر ، دوري از رجس و پليدي است . »
17- فایده اجتناب از قذف(تهمت جنسی ) ، مصونيت از لعنت است.
18- ترک سرقت و دزدي را براي حصول عفت و امنيت اجتماعي قرار داده است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
18 نکته از فلسفه احکام الهی در وصیت نامه حضرت زهرا (س)
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا