بلوغ؛ مهم ترین پیش شرط ازدواج
1397/10/03 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11713
کد خبر:
پرونده / زندگی سالم 1

بلوغ؛ مهم ترین پیش شرط ازدواج

ازدواج مهمترین رویداد زندگی هر فرد و از نظر اجتماعی به عنوان پیوندی با ثبات و هدف میان زن و مرد شناخته می‌شود که پیش شرط اولیه آن " بلوغ در ا بعاد مختلف است که اگر هر یک از زوجین به این بلوغ نرسیده باشند، در زندگی مشترک دچار اختلاف خواهند شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - زهرا باقری - برای تشکیل زندگی مشترک، هر فردی لازم است که برخی از شرایط و ویژگی‌ها را کسب کند تا بتواند مسئولیت‌هایی که در زندگی مشترک وجود دارد را بر عهده بگیرد. به اعتقاد روانشناسان، مهمترین ویژگی فردی، رسیدن به بلوغ در ابعاد مختلف آن است که اگر هر یک از زوجین به این بلوغ نرسیده باشند، در زندگی مشترک دچار اختلاف خواهند شد.
تمام روان‌شناسان و اندیشمندان، دوران نوجوانی تا جوانی را طولانی ترین و حساس ترین دوره ی زندگی نامیده‌اند، زیرا بلوغ در دوران اتفاق می‌افتد و پسران و دختران در این دوران، نه تنها از جهت طبیعی تغییرات اساسی می‌نمایند بلکه روح و روان آنها نیز دستخوش تحولات عمیقی قرار می‌گیرد. در این دوران پر التهاب، فرد در معرض هیجان‌های بسیاری قرار می‌گیرد و از سویی آمادگی‌های لازم جهت پذیرفتن در مسئولیت و وظیفه‌ای را در خود می‌بیند.
از آنجایی که برای قبول هر مسئولیت و وظیفه‌ای آمادگی‌هایی لازم است، لذا ازدواج هم به عنوان پذیرش مسئولیت زندگی مستقل، از این امر مستثی نمی‌باشد. ازدواج مهمترین رویداد زندگی هر فرد و از نظر اجتماعی به عنوان پیوندی با ثبات و هدف میان زن و مرد شناخته می‌شود.
هرچند ازدواج به عنوان عملی ارادی، تابع تمایلات و دیدگاه‌های فردی است اما زندگی اجتماعی انسان و روابط پیچیده‌ی او با پیرامونش، ازدواج را در ارتباط متقابل با دیگر متغیرهای جامعه قرار می‌دهد. از این‌رو، در ازدواج فقط تناسب سنی و جنسی شرط نیست بلکه دختر و پسر برای آن‌که در آستانه ازدواج قرار گیرند باید مراحل رشد را طی نموده و شرایطی در آنها حاصل شود که شایستگی پذیرش این امر را داشته باشند، در حقیقت هر فرد با رسیدن به دوران تحول یا بلوغ یک سلسله تغییرات کمی و کیفی در ابعاد جسمی، روانی، فکری، اجتماعی و اخلاقی وی ایجاد می‌شود که می‌تواند در مسیر تعادل به سوی کمال گام بردارد، با این فرض که جوان می‌تواند شرایط لازم جهت تشکیل خانواده و زندگی جدید را بر عهده بگیرد و با شهود و درک چنین قابلیت‌هایی است که دیگران بر توانایی و ی برای اداره‌ی زندگی و مدیریت روابط صحه می‌گذارند و وی را به ازدواج تشویق می‌کنند.
تعریف بلوغ
بلوغ از نظر لغوی به معنای رسیدگی، پختگی، به حد تمیز رسیدن و یا مرد شدن و زن شدن آمده‌است، اما این اصطلاح، به دوره‌ای اطلاق می‌گردد که منشاء تغییرات زیادی در جنبه‌های جسمی، جنسی، روانی، اقتصادی، اجتماعی، شرعی و ... می‌گردد و توجه به هر یک از این موارد در امر ازدواج بسیار حائز اهمیت است، زیرا هنگامی به فردی بالغ گفته‌می‌شود که در تمام این ابعاد به پختگی رسیده‌باشد، تا بتواند نقش خود را در زندگی مشترک به خوبی ایفا کند.
اهمیت و ویژگی‌های بلوغ
اهمیت این دوره در ویژگی های آن است که سبب گردیده، عنوان های گوناگونی به خود اختصاص دهد. در حقیقت بلوغ، یک نوع تولد مجدد است، خود سرآغازی است بر یک زندگی جدید که می‌توان دوران شکوفایی، دوران پایه گذاری و با طوفان تعبير گردد، دوران بلوغ از آغاز پیدایش تا فرجام، دوران بیداری است و این بیداری در کل وجود آدمی از جمله رشد جسمانی، جنسی، هوش و استعداد، عواطف، اعتقادات و حتی مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اجتماعی و ... به چشم می خورد که هر کدام در تعین جهت دهی به سوی کمال ممکن است در مواردی دردسر آفرین هم باشند.
توانایی درک و فهم دنیای جدید، تلاش تدریجی برای یافتن جایگاه و موقعیت خود در این عرصه، تصور اینکه می‌تواند پدر، مادر و با همسر باشد، همگی حکایت از وجود دنیایی نو در مرحله ای جدید از عمر انسان است.
از جمله خصایص و ویژگی‌های بلوغ این است که آهنگ رشد سریع است به طوری که در فاصله ای کم لباس ها به قامت فرد کوتاه می‌شود و فرد توازن خود را از دست می دهد، این سرعت در دختران مشخص‌تر از پسران است. ویژگی دیگر، جنبه فراگیربودن آن است، بدین معنا که رشد فقط متوجه بدن نیست. بلکه ذهن، عاطفه و روان را هم در بر می گیرد، اخلاق و رفتار را تحت شعاع خود قرار می دهد و همه وجود فرد را متحول می‌کند و او را فردی دیگر می‌سازد. همچنین این رشد در عمق وجود فرد نفوذ می کند و در او انقلابی می‌آفریند که سبب بروز عصیان در وی می‌شود. این انقلاب در جنبه مثبت عامل ظهور اعتقاداتی عمیق و معنوی در فرد می‌شود به عبارت دیگر، بلوغ، ریشه در جان او دارد و در مرکز ذات و اثر می‌کند.
این تغییرات فرد را کاملا تغییر یافته می‌کند، نسبت به اموری انعطاف پیدا کرده و یا محبت ها و عرض ارادت‌هایی را که تا دیروز متعصبانه نسبت به آن‌ها برخورد می‌کرد را ازدست می‌دهد و این موجب شگفتی اطرافیان می‌شود.
بر این اساس چند نوع بلوغ به عنوان پیش شرط آمادگی برای ازدواج در نظر گرفته می‌شود که شامل بلوغ زیستی-جسمی، بلوغ جنسی، بلوغ عاطفی، بلوغ ذهنی و عقلی، بلوغ اجتماعی و بلوغ اقتصادی است.
همچنین بلوغ فرهنگی، اخلاقی و شرعی، نیز مورد نظر است که در شماره‌های بعد به توضیح مبسوط هر یک خواهیم پرداخت.
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بلوغ، ازدواج، بلوغ فرهنگی، بلوغ اخلاقی، بلوغ شرعی، بلوغ جنسی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا