ساکنان بدنام اما پرفایده بدن‎تان را بشناسید؛ میکروب‎هایی که بدون آن‎ها یک روز هم زنده نمی‎مانید
1397/10/03 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11767
کد خبر:

ساکنان بدنام اما پرفایده بدن‎تان را بشناسید؛ میکروب‎هایی که بدون آن‎ها یک روز هم زنده نمی‎مانید

بدن انسان بیش از ۱۰۰ تریلیون اورگانیسم سلولی درون خود جای داده که این مقدار معادل حدود ۲ کیلوگرم است! گرچه ما معمولا میکروب هایی مثل باکتری ها را چیز مضری می دانیم، اما همیشه هم اینطور نیست. در حقیقت، قرار گرفتن در معرض میکروب ها نه تنها برای برخوردار شدن از یک سیستم ایمنی قوی، بلکه برای عملکرد مغز هم ضروری است....
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - بدن انسان بیش از ۱۰۰ تریلیون اورگانیسم سلولی درون خود جای داده که این مقدار معادل حدود ۲ کیلوگرم است! گرچه ما معمولا میکروب هایی مثل باکتری ها را چیز مضری می دانیم، اما همیشه هم اینطور نیست. در حقیقت، قرار گرفتن در معرض میکروب ها نه تنها برای برخوردار شدن از یک سیستم ایمنی قوی، بلکه برای عملکرد مغز هم ضروری است. بسیاری از باکتری های درون بدن انسان به قدری مهم هستند که بسیاری از تولیدکنندگان شروع به تولید موادی غذایی ای کرده اند که سرشار از میکروب هستند، مثل مواد غذایی پروبیوتیک که این روزها زیاد اسم شان را می شنویم. در ادامه به فهرستی از میکروب های مفید بدن انسان می پردازیم.

۱- باکتری هایی که به هضم غذا کمک می کنند

میکروب های مفید بدن انسان

درون روده ی همه ی انسان ها باید ترکیب متنوع و قوی ای از باکتری ها وجود داشته باشد. به همین دلیل است که این روزها مواد غذایی پروبیوتیک (مثل ماست چکیده) طرفداران زیادی پیدا کرده اند، چون این مواد باکتری های مفید روده را افزایش می دهند. باکتری های روده نه تنها کمک می کنند کار گوارش به بهترین شکل انجام شود، بلکه بر سلامت قلب هم تأثیر می گذارند. تحقیقات نشان داده است بیماران مبتلا به نارسایی قلبی اغلب از بخشی از باکتری های مفید بدن محروم بودند و باکتری های درون روده ی افراد بیمار در مجموع تنوع لازم را نداشتند. بنابراین مصرف پروبیوتیک ها می تواند تأثیری مهم در سلامت عمومی بدن داشته باشد.

۲- باکتری هایی که زخم ها را بهبود می دهند

مطالب پیشنهادی
در مسابقات آنلاین زولا رایگان ثبت نام کن💲مسابقه بده و ۲۵۰ هزار دلار ببر🤑

وقت نداری گوشیتو ببری تعمیرگاه؟ آچاره بهت کمک میکنه!

خرید کفش‌های شیک مردانه، با قیمت‍های باورنکردنی!!



میکروفلورها یا همان باکتری ها، خزه های میکروسکوپی و قارچ ها، باکتری های نرمالی هستند که روی پوست صورت زندگی می کنند. از قرار معلوم این میکروفلورها به جلوگیری از التهاب پوست بعد از صدمه دیدن آن و همینطور بهبود زخم ها کمک می کنند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد میکروفلورهای درون روده و ریه ها به ایمنی بدن کمک می کنند.

۳- باکتری هایی که از پوست محافظت می کنند



روی پوست ما انواع بسیار مختلفی از باکتری ها زندگی می کنند که بیشتر آن ها بی ضرر هستند. استافیلوکوک اپیدرمیدیس (Staphylococcal epidermis) یکی از همین باکتری های مفید است. این باکتری از سطح پوست در برابر میکروب های محیط اطراف محفاظت می کند و می تواند به جلوگیری از عفونت های باکتریایی کمک کند. این باکتری مفید از پوست ما در برابر بیماری های پوستی درماتیت و روزاسه محفاظت می کند.

۴- باکتری هایی که ویتامین ساز هستند



ای. کولای (E. coli) را بیشتر به عنوان باکتری عامل اسهال و مسمومیت می شناسند اما بعضی از گونه های آن که خاصیت درمانی دارند جزئی از باکتری های مفید دستگاه گوارش بدن انسان هستند و به کنترل و دور نگه داشتن باکتری های خطرناک کمک می کنند. به علاوه، این باکتری ها ویتامین های کا و ب کمپلکس تولید می کنند. بدن انسان قادر نیست به تنهایی مقدار کافی ای از این ویتامین ها را تولید کند.

۵- باکتری هایی که سیستم ایمنی را تقویت می کنند



لاکتوباسیلوس روتری (Lactobacillus reuteri) باکتری ای است که در شیر انسان وجود دارد و از قرار معلوم به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و خواص ضد گاز دارد. همچنین گفته می شود این باکتری خاصیت ضد التهابی دارد، میل جنسی را زیاد می کند و جلوی درد را می گیرد.

۶- باکتری هایی که با عفونت های باکتریایی مقابله می کنند



سودوموناس آئروژینوزا (Pseudomonas aeruginosa) نمونه ای از باکتری هایی است که هم می توانند خوب باشند و هم بد. این باکتری می تواند تبدیل به یک عامل بیماری زا شود و در صورتی که به سیستم خون راه پیدا کند باعث بیماری می شود، چون در اینصورت می تواند موجب عفونت در استخوان ها، مفاصل و سیستم های روده ای معده ای و تنفسی بدن شود. با این حال، این باکتری مواد ضد میکروبی ای هم مثل سودومونیک اسید تولید می کند. این مواد می توانند با عفونت ناشی از باکتری های استافیلوکوک (Staphylococcus) و استرپتوکوک (Streptococcus) مقابله کنند. همچنین این باکتری موادی تولید می کند که جلوی رشد انواع مختلفی از قارچ ها را می گیرد. در حقیقت، این مواد ضد میکروبی به قدری اهمیت دارند که اگر مصرف آنتی بیوتیک های دهانی یا موضعی باعث از بین رفتن باکتری سودوموناس آئروژینوزا از روی پوست شود، این مسأله احتمالا ً فرصتی برای تکثیر بی رویه ی قارچ ها و بروز عفونت ایجاد می کند.

۷- باکتری هایی که حافظ بینایی هستند



اشک هایی که از چشم های ما جاری می شوند نقش بسیار مهمی در حفظ سلامتی چشم های ما دارند. اشک چشمها سرشار از مواد ضد میکروبی است که کمک می کند سطح چشم ها از میکروب ها حفظ شود. البته در اشک چشم ها فقط یک نوع میکروب ساکن وجود دارد. در تحقیقی مشاهده شد باکتری کورینه باکتریوم ماستیتیس (corynebacterium mastitidis) نه تنها از سطح چشم موش ها محافظت کرد بلکه در مقایسه با موش هایی که این باکتری را نداشتند، بهتر توانست با میکروب های بیماری زا مقابله کند.

۸- باکتری های بی سر و صدای بدن



کلبسیلا (Klebsiella) باکتری ای است که عمدتا در بینی، دهان، واژن و روده های انسان یافت می شود. در مجموع، این باکتری جزئی از یک بدن سالم محسوب می شود. در بعضی موارد، این باکتری می تواند گسترش پیدا کند و باعث عفونت هایی مثل ذات الریه و مننژیت شود. با این حال، این اتفاق معمولا برای افراد سالم رخ نمی دهد.

۹- باکتری هایی که روده ها را تسکین می دهند



باکتری ﺑﯿﻔﯿﺪوﺑﺎﮐﺘﺮﯾﻮم اﻧﯿﻤﺎﻟﯿﺲ (Bifidobacterium animalis) در روده یافت می شود و نقش آن در بهبود گوارش به قدری مهم است که کسانی که سندرم روده ی تحریک پذیر یا یبوست مزمن دارند، اغلب مکمل های دارویی حاوی این باکتری مصرف می کنند.

۱۰- باکتری هایی که از روده ها و واژن محافظت می کنند



باکتری لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس (lactobaccilu acidophilus) یکی از پروبیوتیک های مورد استفاده در مواد غذایی است که به تقویت سلامتی کمک می کند. طبق تحقیقات، این باکتری نه تنها نقشی کلیدی در سلامت روده ها دارد، بلکه در درمان عفونت باکتریایی واژن و جلوگیری از آن هم مؤثر است.

۱۱- باکتری هایی که به ثبات وضعیت روده ها کمک می کنند



لاکتوباسيلوس رامنوسوس (Lactobacillus rhamnosus) هم یکی دیگر از باکتری های روده ای است که فواید اثبات شده ای برای کمک به بهبود ایمنی روده ها دارد.

۱۲- باکتری هایی که معده را تسکین می دهند



بعضی از باکتری ها مثل بیفیدوباکتریوم بیفیدوم (bifidobacterium bifidum) که نوعی پروبیوتیک است، در حضور باکتری های خطرناک، تبدیل به باکتری مفیدی می شوند. برای مثال، اگر در معده ی شما باکتری هلیکوباکتر پیلوری (helicobacter pylori) وجود داشته باشد، ریسک بروز زخم معده در شما بالا می رود. تحقیقات نشان می دهد گونه ی خاصی از باکتری بیفیدوباکتریوم بیفیدوم می تواند به بهبود زخم های معده ای حاصل از باکتری هلیکوباکتر پیلوری کمک کند.

۱۳- باکتری هایی که از حلق محافظت می کنند



باکتری ای که درون حلق انسان سکونت دارد استرپتوکوک ویریدانس (Viridans streptococci) نام دارد. این باکتری گرچه بی ضرر است، اما به راحتی می تواند رشد کند و به قدری فضا اشغال کند که فرصت تکثیر را از باکتری های مضر بگیرد.

۱۴- باکتری هایی که سبزیجات را هضم می کنند



باکتری باکترویدس تتایتامایکرون (Bacteroides thetaiotamicron) در مجرای معده ای روده ای بدن وجود دارد و کار آن کمک به تجزیه ی مولکول های مواد غذایی گیاهی سالم است. این باکتری نقشی کلیدی در هضم سبزیجات سالمی دارد که در رژیم غذایی خود مصرف می کنیم.


روزیاتو
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
میکروب.باکتری.پروبیوتیک.معده.هلیکوباکتر
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا