سفارش آیت‌الله نوری همدانی به مطالعه کتاب «اقتصادنا»
1397/10/15 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
11949
کد خبر:
در درس خارج فقه مطرح شد؛

سفارش آیت‌الله نوری همدانی به مطالعه کتاب «اقتصادنا»

آیت‌الله نوری‌همدانی در درس خارج فقه گفت: از کتاب‌های بسیار خوبی که در زمینه انفال و رفع فقر و ظلم در جامعه باید مطالعه کرد، کتاب «اقتصادنا» شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - آیت‌الله نوری‌همدانی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تأکید بر مطالعه کتاب «اقتصادنا» از شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر، بیان کرد: اسلام تاکید می‌کند که در جامعه جهل، ظلم و فقر نباشد، چراکه ظلم به معنای تجاوز از حق است و یکی از کتاب‌های بسیار خوبی که در این زمینه باید مطالعه کرد کتاب «اقتصادنا» شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر است.
این مرجع تقلید ادامه داد: ایشان نابغه‌ای در حوزه علمیه بوده که کتاب‌های «فلسفتنا» و «اقتصادنا» را به رشته تحریر آورده و مطالب بسیاری درباره فقر، جهل و ظلم در کتاب «اقتصادنا» مطرح کرده است.
وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث موجود در کتاب یادشده مسئله انفال است، تصریح کرد: انفال به معنای هر چیزی است که مالکیت شخصی ندارد، همانند تمام معادن، اراضی موات، جنگل‌ها، نیزارها، کوه‌ها، بستر رودخانه‌ها و پدیده‌های طبیعی دیگر که ذاتاً برای پیامبر و امام معصوم بوده و در زمان غیبت امام نیز باید در اختیار نائب امام قرار بگیرد.
آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به اینکه نائب امام باید با در دست داشتن انفال، برای ریشه‌کن کردن فقر برنامه‌ریزی کند، ادامه داد: در نظریات اندیشمندان مسلمان مثل مرحوم آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر، اگر در جامعه اسلامی به مساله انفال توجه لازم شود، فقر در جامعه از بین می‌رود.
یادآوری می‌شود، کتاب «اقتصادنا» در زمینه اقتصاد اسلامی است که نظریه‌های اقتصادی مارکسیسم و سرمایه‌داری را معرفی و نقد کرده و سپس مکتب اقتصادی اسلام را ارائه داده است.
در این کتاب دو مفهوم مکتب اقتصادی و علم اقتصاد از هم تفکیک شده است؛ علم اقتصاد به دنبال کشف پدیده‌های اقتصادی در جامعه و عوامل و روابط میان آنها است؛ در حالی که مکتب اقتصادی ارائه‌دهنده روشی عادلانه برای تنظیم زندگی اقتصادی مردم است.
هدف از نگارش این کتاب، بیان مبانی اقتصاد اسلامی و تفاوت آن با دیگر مکاتب بزرگ اقتصادی بوده است. نظریه منطقة الفراغ، از مهم‌ترین دیدگاه‌های شهید صدر در زمینه اقتصاد اسلامی، در این کتاب مطرح شده است.
از «اقتصادنا»ترجمه‌هایی به زبان فارسی وجود دارد که کتاب اقتصاد ما ترجمه سیدمحمدمهدی برهانی و سیدابوالقاسم حسینی ژرفا، از جمله آنها است.
با وجود گذشت بیش از نیم قرن از نگارش «اقتصادنا» این کتاب هنوز مهم‌ترین و رایج ترین کتاب در زمینه اقتصاد اسلامی است و در دانشگاه‌های مختلف جهان، از کتاب‌های مورد توجه در رشته اقتصاد اسلامی است. در جهان اسلام تدریس این کتاب به کشورهای شیعه محدود نشده است و در برخی از دانشگاه‌های کشورهای سنی‌مذهب مانند مصر هم تدریس می‌شود.
فهرست کلی مطالب اقتصادنا به شرح زیر است:
1. معرفی و نقد مارکسیسم
2. معرفی و نقد سرمایه‌داری
3. شاخص‌های اصلی اقتصاد اسلامی
4. فرایند دستیابی به مکتب اقتصادی
5. نظریه توزیع پیش از تولید
6. نظریه توزیع پس از تولید
7. نظریه تولید
8. مسئولیت دولت در اقتصاد اسلامی
منبع: خبرگزاری ایبنا
انتهای پیام/ز

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نوری همدانی، اقتصادنا، مطالعه کتاب، خارج فقه، اقتصاد اسلامی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا