فواید خانه تکانی عید نوروز برای سلامتی بدن و روان چیست
1397/10/27 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12197
کد خبر:

فواید خانه تکانی عید نوروز برای سلامتی بدن و روان چیست

خانه تکانی و آماده شدن برای عید نوروز یکی از رسوم زیبایی ما ایرانیهاست. این رسم زیبا هر ساله در ماه اسفند انجام می‌شود تا خانه‌ برای سال جدید تمیز و نو باشد. اما آیا از فواید خانه تکانی هم آگاه هستید؟ احتمالا عده‌ای با خود می‌گویند مگر خانه تکانی جز دردسر و خستگی و بدن درد چیز دیگری هم دارد؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - خانه تکانی و آماده شدن برای عید نوروز یکی از رسوم زیبایی ما ایرانیهاست. این رسم زیبا هر ساله در ماه اسفند انجام می‌شود تا خانه‌ برای سال جدید تمیز و نو باشد. اما آیا از فواید خانه تکانی هم آگاه هستید؟ احتمالا عده‌ای با خود می‌گویند مگر خانه تکانی جز دردسر و خستگی و بدن درد چیز دیگری هم دارد؟ احتمالا این عقیده شما از آنجا نشات می‌گیرد که فکر می‌کنید که خانه‌ای که تمیز است چرا باید یک تمیزی اساسی در آن انجام شود چرا همه چیز را باید بیرون ریخت و بهم زد. خب باید به شما گفت که فواید خانه تکانی برای شما تنها شامل تمیز کردن خانه نیست بلکه این فواید شامل حال سلامتی شما نیز می‌شود. حدس می‌زنم اگر این فواید را بدانید دیگر تمیز کردن خانه یک امر خسته کننده و پردردسر برای شما نخواهد بود البته اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید.
فواید خانه تکانی: این کار یک ضد استرس واقعی است
درهم ریختگی بیشتر خانه به معنای استرس بیشتر است. بنابراین نباید تعجب کرد که ، طبق نظر سنجی بهداشتی اسکاتلند کارهای خانه می‌تواند استرس و اضطراب را به میزان ۲۰ درصد کاهش دهد. با این حال برای انجام شدن این اثر ۲۰ دقیقه فعالیت لازم است.استفاده از مواد پاک کننده حاوی رایحه لیمو می‌تواند به شما کمک کند تا غلبه بر استرس را سریعتر انجام دهید. مطالعات نشان می‌دهد که این بوی شادی استرس را کاهش می‌دهد و تاثیر مثبتی روی دیگران می‌گذارد.
فواید خانه تکانی: به تنفس بهتر کمک می‌کند
تنفس بهتر و بهبود آسم
اگر به هنگام فصل بهار در معرض آلرژی یا حملات آسم قرار می‌گیرید، فکر نکنید که مسببان این امر فقط گرده‌ها هستند. جنیفر مک دانل متخصص ریه می‌گوید: گرد و غبار و پرندگان و حیوانات، تحریک کنندگان عمده آسم هستند به خصوص در کودکان. گرد و غبار خانه به راحتی می‌تواند موجب تحریک آلرژی یا حمله آسم شود.
فواید خانه تکانی: خلق و خوی شما را بهتر می‌کند
تمیز کردن خانه به صورت کامل و در ادامه تمیز نگه داشتن یک تقویت کننده روحیه است برای کسانی که می‌خواهید یک عادت خوب را ایجاد کنید. در یک مطالعه از پژوهشنامه روانشناسی جامعه و شخصیت مشخص شد زنانی که خانه شان را استرس زا توصیف کرده بودند به خصوص با صحبت کردن در مورد درهم ریختگی و کارهای ناتمام احتمالا در طول آن روز به میزان بیشتری افسرده می‌شوند. این به نوبه خود منجر به خستگی بیشتر پس از کار می‌شود. در عوض زنانی که خانه شان را آرام بخش (و با بهم ریختگی کمتر) کمتر دچار افسردگی در طول روز می‌شدند. بنابراین یک خانه بهم ریخته یک موقعیت استرس زاست که می‌تواند همه زحمات شما برای کاهش استرس را بر باد دهد. وقتی از سرکار بر می‌گردید و خانه‌ای تمیز را مشاهده می‌کنید آرامش وصف ناپذیری به شما دست می‌دهد.
فواید خانه تکانی: بدون آنکه متوجه شوید فعالیت زیادی می‌کنید
محققان دانشگاه ایندیانا یک کشف شگفت انگیز در موردرابطه میان فعالیت فیزیکی و پاکیزگی پیدا کردند: افراد شرکت کننده با خانه‌های تمیز ورزش بیشتری داشتند. سوزاندن کالری در حین تمیز کردن خانه توضیح این مطلب است اما این رابطه می‌تواند به خود تنظیمی مرتبط باشد، قابلیت عمل کردن در مسیری که شما می‌خواهید به اهدافتان برسید. اگر افراد انگیزه داشته باشند که چگونگی تمیز کردن خانه را کنترل کنند، ممکن است بتوانند از این مسیر در بخش دیگر زندگیشان همچون آمادگی جسمانی استفاده کنند. افراد تنبل و شلخته مسلما انگیزه ورزش کردن هم نخواهند داشت.
فواید خانه تکانی: موقع کار سازنده تر خواهید بود
فواید خانه تکانی تنها شامل حال وضعیت روحی و جسمی شما در خانه نخواهد شد چون خانه تکانی بهاری دفتر کار به همان اندازه که برای خانه مهم است در محیط کار نیز مهمه است به ویژه اگر پوشه‌‌ها و وسایل زیادی روی میز کار شما باشد که مانع از کار شما می‌شوند. ۷۷ درصد کارکنان آمریکایی که توسط آفیس مکس بررسی شدند مواق بودند که بهم ریختگی به مفید و سازنده بودن آنها در حین کار صدمه می‌زند. اضافه کردن «تمیز کردن میز» به عنوان یکی از اونت‌های تقویم می‌تواند به کارایی شما کمک کند خب پس حالا که از فواید خانه تکانی در محیط کار آشنا هستید چرا از همین حالا شروع نمی‌کنید.
فواید خانه تکانی: سریعتر به خواب می‌روید
آماده کردن محیط خواب برای خواب راحت
نمی توانید بخوابید؟ به دنبال قرصهای خواب آور نباشید در عوض سعی کنید که اتاق خواب خود را مرتب کنید. طبق گفته بنیاد ملی خواب، افرادی که هر روز رختخوابشان را مرتب می‌کنند ۱۹ درصد بیشتر از دیگران خواب خوب خواهند داشت. یک بررسی از این سازمان نیز نشان داد که ۷۵ درصد پاسخ دهنده ها روی ملحفه‌های تمیز خواب بهتری داشتند.
فواید خانه تکانی: بر تغذیه سالم موثر است
همانطور که در مورد فواید خانه تکانی در مورد زندگی عادی و روحیه‌مان صحبت می‌کنیم، اجازه دهید در مورد فواید آن بر روی تغذیه هم نکته‌ای بگوییم. نظریه «تمیز خوردن» مدتی است که مورد بحث است اما آیا شما می‌دانید که یک خانه تمیز به شما کمک می‌کند تا تغذیه پاکتر یا حداقل سالمتری داشته باشید؟ محققان دانشگاه مینه سوتا دریافتند افرادی که در یک اتاق تمیز و منظم قرار می‌گیرند با احتمال بیشتری گزینه‌های سالمتر میان وعده را ترجیح می‌دهند نسبت به آنهایی که در اتاق نامرتب قرار دارند. شاید هم به همین دلیل است که افرادی که نظم بیشتری دارند این نظم را شامل حال همه چیز حتی مسائل سلامتی و تغذیه خود می‌کنند.
فواید خانه تکانی: مانع از صدمه می‌شود
داشتن بچه‌هایی که هر روز اسباب بازی‌های خود را تمیز و جمع و جور می‌کنند و از درد راه رفتن روی لگو (آجر خانه سازی) و یا سایر وسایل اسباب بازی جلوگیری می‌کند اما خانواده‌های جوان تنها کسانی نیستند که می‌تواند از صدمه دیدن در خانه با وجود یک خانه تمیز جلوگیری کنند. بر طبق گزارش شورای ملی سالمندان در هر سال حدود یک نفر از چهار بزرگسال ۶۵ ساله سقوط می‌کنند که به ۲/۸ میلیون نفر می‌رسد. این سازمان توصیه می‌کند که برای جلوگیری از افتادن، مسیر راه رفتن خود را تمیز و مرتب کنید به این صورت که به عزیزان مسن خود کمک کنید تا روزنامه‌های قدیمی و سایر وسایل خطر آفرین موجود در کف خانه را تمیز کنند.
فواید خانه تکانی: از بیماری جلوگیری می‌کند
خانه تکانی بهاری به شما بهانه‌ای می‌دهد تا لکه‌هایی که معمولا در تمیز کردن روزانه یا هفتگی نادیده گرفته می‌شوند، تمیز شوند. به عنوان مثال لوازم کوچک آشپزخانه ممکن است با خرده‌های خشک غذا یا روغنهای پاشیده شده از کنار گاز کثیف پر شده باشند در عین حال ماشینهای ظرفشویی می‌توانند حاوی باکتری و جلبک مخفی باشند. آلودگی مواد غذایی را با شستن پاک کنید یا با سرکه و جوش شیرین از طریق چرخه شستشوی گرم می‌توانید میکروب‌های پنهان شده در داخل ماشین لباسشویی را پاک کنید.
فواید خانه تکانی: باعث بهبود سلامت قلب می‌شود
مطالعه ۱۵ ساله سوئدی از ۸۵۱ بزرگسال نشان می‌دهد که روزانه به مدت نیم ساعت کمتر از هر روز نشستند و ۲۴ درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. حتی فعالیت با شدت کم مانند کارهای خانه، مزایای قلب سالم را دارد بنابراین شما می‌توانید در مورد جارو کشیدن خانه احساس خوبی داشته باشید.
منبع: ریدرز دایجست

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خانه تکانی,عید نوروز,سلامتی,بدن,روان,ایرانی ها,رسوم
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا