۱۰ نشانه افرادی که از نظر ذهنی قوی تر از دیگرانند
1397/11/22 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12532
کد خبر:

۱۰ نشانه افرادی که از نظر ذهنی قوی تر از دیگرانند

افرادی که از نظر ذهنی قوی تر از دیگران هستند را می‌توان با برخی ویژگی‌هایشان شناخت. اگر شما نیز دارای این ویژگی‌ها هستید قطعا از ذهنی قوی تر از دیگرانید. و البته اگر این ویژگی‌ها را ندارید نگران نباشید چون می‌توانید آنها را به دست آورید. همه چیز بستگی به تمرین کردن و سپس عادت کردن شما به آن رفتار دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - افرادی که از نظر ذهنی قوی تر از دیگران هستند را می‌توان با برخی ویژگی‌هایشان شناخت. اگر شما نیز دارای این ویژگی‌ها هستید قطعا از ذهنی قوی تر از دیگرانید. و البته اگر این ویژگی‌ها را ندارید نگران نباشید چون می‌توانید آنها را به دست آورید. همه چیز بستگی به تمرین کردن و سپس عادت کردن شما به آن رفتار دارد.
ویژگی‌های افرادی که به لحاظ ذهنی قوی تر از دیگران هستتند چیست؟
۱_ خوشحال شدن از موفقیت دیگران
اصولا افرادی که به خودشان اعتماد ندارند چشم دیدن موفقیت دیگران را هم ندارند. فرض کنید دوست شما یک شغل جدید پیدا کرده و شما می‌دانید او برای به‌دست آوردن این شغل زحمت زیادی کشیده اما با این وجود احساس شادمانی به شما دست نمی‌دهد. از اینکه دوست شما توانسته به موفقیت برسد به او افتخار نمی‌کنید و در عوض احساس نا امنی یا حسادت به شما دست می‌دهد. کسانی که از نظر ذهنی قوی تر از دیگران نیستند از موفقیت و شادمانی دیگران احساس تحقیر و کوچک بودن می‌کنند. آنها برای پوشاندن این حس تحقیر، سعی می‌کنند به هر طریقی شده دیگران را کوچک کنن یا اینکه شروع به لاف زدن در مورد موفقیت‌های خودشان نمایند.
این افراد حتی با دوستان نزدیک و آشنایان خودشان نیز به همین صورت رفتار کرده و مرتبا در حال مقایسه خودشان با دیگران هستند. این رفتار از حس عدم امنیت ذهنی ناشی می‌شود. آنها موفقیت خودشان را نسبت به دیگران می‌سنجند نه نسبت به خودشان. شروع می‌کنند به اندازه‌ گیری بین خودشان و دیگران تا ببیند کدامشان موفقیت بیشتری داشته.آنها تا وقتیکه نسبت به دیگران احساس برتری نکنند نسبت به خودشان احساس خوبی ندارند. اینگونه مقایسه کردن‌ها از اساس اشتباه است چراکه هر شخصی را باید خودش را فقط با خودش مقایسه کند نه با بقیه افراد. مقایسه خودتان با دیگران نه تنها باعث خراب شدن رابطه دوستی شما می‌شود بلکه باعث تبدیل شدن شما به یک شخص ناخوشایند می‌شود.
نقطه مقابل این آدمها، افرادی هستند که دارای ذهنی قوی تر از دیگران بوده و نسبت به هرگونه موفقیت دیگران خوشحال می‌شوند و شادمانی می‌کنند. آنها خودشیفته نیستند و فکر نمی‌کنند که در مرکز دنیا قرار دارند. آنها می‌دانند هر شخصی اهداف متفاوتی دارد و اگر دوستشان به هدفش رسیده ناراحت نمی‌شوند چون آنها نیز هدف خودشان را دارند.
اگر شما فردی هستید که از شادمانی و پیروزی دیگران، خوشحال شده و شادمانی می‌کنید مطمئنا ذهنی قوی تر نسبت به دیگران دارید.
۲_ افرادی که ذهنی قوی تر دارند، با ضعف‌های خود روبرو می‌شوند
اصولا آدمها با نقاط قوت خود تغذیه می‌شوند ولی تمایلی به روبرو شدن یا حتی شناختن ضعف‌های خود ندارند. اما افرادی که دارای ذهنی قوی تر هستند، خودشان را با نقاط ضعف خود به چالش می‌کشند. قضیه اینجاست که ما خودمان را در آنچه که در آن مهارت داریم تعریف می‌کنیم هر شخصی در هر زمینه‌ای که قدرتمند باشد دارای اعتماد به نفس و خودباوری می‌شود. ما اغلب خودمان را با نقاط مثبت‌مان تعریف می‌کنیم نه با نقاط ضعف‌مان. اینکه شغلمان چیست چه جایگاهی در آن داریم تعریف کننده‌ی قدرت ماست اما چسبیدن به این قدرت بیرونی نشان دهنده‌ی این است که از نظر ذهنی، قوی تر از دیگران نیستیم. ما به هر آنچه در آن استعداد داریم می‌چسبیم و حاضر نیستیم یک قدم بیرون‌تر از استعدادهایمان برداریم و در کارهایی که در آن استعداد نداریم ،خودمان با خودمان رقابت کنیم. اما افرادی که واقعا دارای ذهنی قوی تر هستند به شدت مشتاق هستند در هر آنچه که ضعف دارند و فکر می‌کنند قادر به انجامش نیستند وارد شده و خودشان را به چالش بکشند.
مسئله این است که محدودیت‌هایی نیز که در ما وجود دارد، نشان دهنده‌ی این است که ما چه کسی هستیم . ما نمی‌توانیم از نقاط ضعف خود فرار کنیم بلکه نیازمندیم با آنها روبرو شویم و آنها را تقویت نماییم. اگر شما با ترس‌های خود مواجه شوید به معنای این است که به لحاظ ذهنی قوی تر از سایر افراد هستید.
۳_ افرادی که دارای ذهنی قوی تر هستند دنبال راه حل اند
وقتی با موانع غیرقابل عبور مواجه می‌شوید چه کار می‌کنید؟ فرض کنید در حال راه اندازی کسب وکار خودتان هستید. شروع می‌کنید به فروش محصول یا خدمات خود. همه چیز خوب است وفروش هم بالاست اما در عرض چند هفته همه چیز افت می‌کند. چه کار می‌کنید؟ فقط تسلیم می‌شوید؟ افرادی که دارای ذهنی قوی تر هستند مشغول فکر کردن و پیدا کردن راه حل می‌شوند حتی اگر راهی هم پیش پایشان نباشد با خلاقیتی که به خرج می‌دهند آن راه را می‌سازند. آنقدر راههای مختلف را امتحان می‌کنند تا بالاخره به هدفی که مد نظر دارند برسند.
اما آدمهای معمولی، زیر فشار له شده و احساس می‌کنند قربانی شرایط شده‌اند. دست از رویاهایشان بر می‌دارند چون فکر می‌کنند زندگی آنها را زمین می‌زند.
اگر شما آدمی‌ باشید که هرگز دست از پیدا کردن راه حل‌های جدید برندارید تا مشکلاتتان را حل کنید، یعنی از نظر ذهنی قوی تر از دیگران هستید.
۴_ کمک خواستن از دیگران
شاید درخواست کمک از دیگران، برایتان یک امر ناپسند باشد و فکر کنید چرا باید دیگران به من کمک کنند. اما افرادی که از لحاظ ذهنی قوی تر هستند، از کمک کردن به دیگران لذت می‌برند در نتیجه خودشان هم از کمک خواستن خجالت نمی‌شکند و از اینکه دیگران بدانند آنها نمی‌توانند کاری را انجام دهند و نیازمند کمک هستند ترسی به دل راه نمی‌دهند. در واقع آنها ادای آدمهای قوی را در درنیاورده و اگر در چیزی ضعف داشته باشند آشکارا آنرا بیان می‌کنند. آنها می‌دانند همه‌ی آدمها در برخی موارد قوی، و در برخی موارد ضعیف هستند، این یعنی همه‌ی ما به کمک همدیگر احتیاج داریم. هیچ کسی بدون همکاری با دیگران، نمی‌تواند به تنهایی به موفقیت برسد. البته این بدان معنا نیست که مسئولیت‎های خودمان را به گردن دیگران بیندازیم و از دیگران توقع بیجا داشته باشیم و سوء استفاده کنیم.
۵_ احساس ارزشمندی
اگر شما خودتان را بعنوان یک فرد مستقل، ارزشمند بپندارید و این حس را در خود نگه ‌دارید و هرگز به خاطر شرایط بیرونی آنرا از دست ندهید، به این معنی ست که از نظر ذهنی قوی تر از دیگران هستید. اما اغلب افراد فقط در مواقعی احساس ارزشمندی می‌کنند که به یک موفقیت دست یابند و اگردفعه‌ی بعد شکست بخورند احساس عدم ارزشمندی پیدا می‌کنند چرا که حس ارزشمندی آنها، از درون نیست بلکه وابسته به بیرون است.
۶_ مسئولیت پذیر بودن
اگر اشتباه کنید و آن‌را قبول کنید و مسئولیت اشتباه خود را به عهده بگیرید، یعنی دارای یک ذهن قوی هستید. به عبارتی دیگر اگر شما مشکلی با معذرت خواهی نداشته باشید، یعنی از لحاظ ذهنی قوی هستید.
اما در اغلب موارد، آدمها حتی با اینکه می‌دانند اشتباه کرده‌اند از مغذرت خواهی خودداری می‌کنند. فرض کنید در حال کتاب خواندن و پیاده روی، به سوی یه مغازه هستید که ناگهان با شخص مقابلتان برخورد می‌کنید. چه کار می‌کنید؟ یا خودتان را به بیخیالی می‌زنید انگار که اتفاقی نیفتاده یا اینکه مسئولیت حواس پرتی خود را برعهده می‌گیرید و عذرخواهی می‌کنید. در حالت دوم، شما شخصی هستید با ذهنی قوی تر از حالت اول.
بدترین حالت ممکن این است که شخص مقابل را به خاطر اینکه سر راه شما قرار گرفته سرزنش کنید. سرزنش کردن دیگران باعث احساس خشم و نگرانی و استرس در شما می‌شود در حالیکه به راحتی می‌توانید اشتباه خودتان را بپذیرید آنرا فراموش کنید. حتی اگر این اشتباهات کوچک از سوی دیگران باشد نیز می‌توانید آنرا بی اهمیت جلوه داده و رها کنید.
۷_ نداشتن انتظار جبران
وقتی به کسی هدیه می‌دهید، آیا از او انتظار دارید او هم در مقابل همین کار را بکند؟ اگر انتظار جبران دارید در واقع هدیه‌ای که می‌دهید صرفا محض خاطر خوشنودی دیگران نیست بلکه یک رفتار بیمار گونه است. اما افرادی که دارای ذهنی قوی تر هستند هرگز انتظار جبران از دیگران را ندارند و فکر می‌کنند دیگران مدیون آنها هستند.
حقیقت این است که از دیگران همیشه انتظار جبران داشته باشید همواره ناامید خواهید شد. بهترین راه این است که به استقلال فکری خود و دیگران ارج نهید و فکر نکنید همه باید مثل شما فکر کنند.
۸_ پذیریش تغییرات
تغییر کردن در همه‌ی ابعاد زندگی و طبیعت وجود دارد. تغییر کردن چیزی است که به هیچ وجه نمی‌توان از آن دوری گزید. به ۵ سال پیش زندگی خودتان فکر کنید آن موقع چند سالتان بود؟ الان چقدر با آن موقع فرق کرده‌اید؟ متوجه خواهید شد چه بخواهید چه نه، تغییرات در شما وجود داشته.
حالا سوال اینجاست که آیا آماده‌ی تغییر کردن هستید؟ در واقع تغییر کردن کار آسانی نیست، اما افرادی که دارای ذهنی قوی تر از دیگران هستند به خوبی از عهده‌ی آن برمی‌‌آیند.
۹_ مرزبندی مشخص
آیا شما فردی هستید که با دیگران مرزبندی مشخصی دارد؟ اینکه مرزهایی برای خود قائل شوید و به دیگران اجازه ندهید به حریم شما تجاوز کنند به معنای این است که از نظر ذهنی قوی تر از دیگران هستید. البته بین مرزبندی و بیرون راندن دیگران از زندگیتان فرق دارد. این دو را باهم اشتباه نگیرید. مرزبندی یعنی در عین حالیکه با دیگران هستید، استقلال شخصیتی خودتان برایتان مهم است.
۱۰_ تشکر کردن
تشکر کردن یکی از نشانه‌های بارز افرادی ست که دارای ذهنیتی قوی هستند. از اینکه دیگران برای شما وقت می‌گذارند درصورتیکه مجبور نبوده‌اند اینکار را انجام دهند بایستی سپاسگزار باشید. تشکر کردن شما، نشان از این دارد که هم برای خودتان و هم برای دیگری ارزش قائل هستید.
ترجمه مجله قرمز
منبع: Top Think
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ذهن قوی,موفقیت,روانشناسی,مسئولیت پذیری,احساس خشم
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا