زدودن غبار بیکاری با هنر سنتی جاروبافی در روستای ملاحسن خراسان شمالی
1400/12/08 - 11:46
تاریخ و ساعت خبر:
127298
کد خبر:

زدودن غبار بیکاری با هنر سنتی جاروبافی در روستای ملاحسن خراسان شمالی

جارو بافی جزو صنایع‌دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که فنون و مهارت ساخت آن در فهرست میراث ناملموس ملی نیز به ثبت رسیده، این هنر سنتی و اصیل توانسته است تا به امروز جایگاه خود را حفظ کند و مردان و زنان زیادی در روستای ملاحسن را به این رشته صنایع‌دستی مشغول سازد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - خراسان شمالی : جارو بافی جزو صنایع‌دستی خراسان شمالی محسوب می‌شود که فنون و مهارت ساخت آن در فهرست میراث ناملموس ملی نیز به ثبت رسیده، این هنر سنتی و اصیل توانسته است تا به امروز جایگاه خود را حفظ کند و مردان و زنان زیادی در روستای ملاحسن را به این رشته صنایع‌دستی مشغول سازد.

عکس های تزئینی است
جارو از گیاه خشک‌شده‌ای به همین نام بافته و برای جارو کردن گلیم و فرش و تمیز کردن اتاق و حیاط خانه‌ها استفاده می‌شود.. این نوع جارو بسیار زیبا و سبک است، طول دسته‌ها حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر و ابعاد جارو ۳۰ در ۴۰ است. دوام بالا، داشتن تارهای موازی ضخیم و استفاده از چوب‌های رسیده که موجب انعطاف جارو و نشکستن تارهای جارو می‌شود، ازجمله ویژگی‌های این هنر بومی است.

این هنر سنتی اصیل و قدیمی به علت کاربردی بودن و ماده و مصالح ارزان محلیِ در اختیار، توانسته است تا به امروز جایگاه خود را حفظ کند و تداوم داشته باشد. ازجمله مناطقی که این رشته صنایع‌دستی بسیار رواج دارد، روستای ملاحسن از توابع شهرستان مانه و سملقان استان خراسان شمالی است که مردان و زنان با همکاری یکدیگر این صنعت را حفظ کرده‌اند.

استفاده‌های متنوع و مختلف از طبیعت برای بهبود امورات زندگی ازجمله جارو بافی، سبدبافی، درج بافی، حصیربافی و غیره از ابتدایی‌ترین هنرهای سنتی است برای این کار، مصالح و مواد اولیه موجود در محیط خود را به هم تنیده و سپس با استفاده از تجربه و خلاقیت، مطابق نیاز روز لوازم موردنیاز خود را تولید می‌کردند. همچنین از بدو خلقت، بشر علاوه بر صنایع‌دستی مذکور از بافتنی‌های تولید جارو دستی از جمله صنایع دستی است که اکثر مردم روستای «ملاحسن» در شهرستان مانه و سملقان به این پیشه مشغول هستند.

انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زدودن غبار بیکاری با هنر سنتی جاروبافی در روستای ملاحسن خراسان شمالی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا