فواید شگفت انگیز مصرف قارچ در وضعیت سلامت که جوامع پزشکی را نیز متعجب کرده است
1397/12/13 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
12755
کد خبر:
از درمان سرطان تا بهبود اختلالات اضطرابی

فواید شگفت انگیز مصرف قارچ در وضعیت سلامت که جوامع پزشکی را نیز متعجب کرده است

در تمام طول تاریخِ کشف قارچ، از آن برای مصارف دارویی هم استفاده می شده که این زمان به مصر باستان باز می گردد. از زمان فراعنه مصر، افسانه ای مبنی بر عدم تماس با این ماده همانند بسیاری دیگر از مواد ممنوعه وجود داشت. گفته می شود دلیل اصلی این کار این بوده که خود فراعنه بتوانند از این قارچ ها استفاده کنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - در تمام طول تاریخِ کشف قارچ، از آن برای مصارف دارویی هم استفاده می شده که این زمان به مصر باستان باز می گردد. از زمان فراعنه مصر، افسانه ای مبنی بر عدم تماس با این ماده همانند بسیاری دیگر از مواد ممنوعه وجود داشت. گفته می شود دلیل اصلی این کار این بوده که خود فراعنه بتوانند از این قارچ ها استفاده کنند.
تولید قارچ که از دوران شاه لویی چهاردم یعنی سال های ۱۶۰۰ میلادی و در فرانسه آغاز شد، هزاران سال پس از فراعنه و در قرن ۱۹ ام میلادی نیز از آتلانتیک به آمریکا نیز انتقال پیدا کرد.
اکنون این صنعت میلیارد دلاری با تولید حدود ۴۵۰ میلیون کیلو در سال در سراسر جهان رشد یافته. بر اساس داده های مرکز منابع کشاورزی، آمریکا پس از چین در رتبه دوم تولید آن قرار دارد.
یافته های دانشگاه Idaho از تنوع ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ نوع قارچ خوراکی نام می برد که تنها با اهداف تجاری رشد پیدا می کنند. اگرچه در آمریکا گونه های رایجی چون صدفی و نوع دیگری به نام shiitake بیشترین تولید را در میان سایر انواع قارچ دارد اما باید گفت بسیاری از خواص شگفت انگیز این ماده در زیر کلاهک های قهوه ای آن پنهان شده است.
چه شما عادت به خوردن این ماده غذایی به صورت خام یا پخته را داشته باشید بهتر است هنگامی که می خواهید آن را به وعده غذایی خود اضافه کنید، از فواید آن نیز آگاه باشید.
در ادامه این نوشته به ۶ فایده این ماده خوراکی و دلایل آن پرداخته خواهد شد که در مواردی جامعه پزشکی را نیز با تعجب روبرو کرده است. این فواید عبارتند از:
۱-قارچ ها ترکیباتی دارند که با بیماری سرطان مقابله می کند
در مطالعات انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۰ میلادی که نتایج آن در مجله «بیولوژی تجربی و پزشکی» نیز به چاپ رسید، این نتیجه بدست آمد که برخی از انواع قارچ ها در مبارزه با برخی از انواع سرطان از جمله سرطان سینه مبارزه می کند. بر اساس این پژوهش، هم انواع معمولی هم خاص این ماده می تواند به عنوان محافظت کننده شیمیایی در مقابل سرطان مقاومت کند.
همچنین مرکز مطالعات سرطان Memorial Sloan Kettering Cancer Center اعلام کرده که قارچ shiitake ماده ای به نام «لنتینان» را داراست که نوعی شکر است که از درخت این نوع قارچ بدست می آید. این ماده در ترکیبات داروهای شیمی درمانی برای برخی از بیماران مبتلا به سرطان کاربرد دارد.
در واقع تاثیر برخی از قارچ ها که از سال ۱۹۸۵ میلادی در ژاپن برای مقابله با تومورها به کار گرفته می شدند، به اثبات رسیده است. در واقع «لنتینان» مستقیما کار از بین بردن سلول های سرطانی را انجام نمی دهد بلکه با تقویت سیستم ایمنی بدن از رشد سلول های سرطانی جلوگیری به عمل می آورد. بر اساس یافته های انجمن سرطان آمریکا، این ماده قادر به از بین بردن ویروس ها و میکروب ها در مطالعات آزمایشگاهی نیز بوده است.
۲- قارچ ها باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شوند
با مطالعه مورد قبلی اکنون می دانید که «لنتینان» ها باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شوند. بهتر است بدانید که در جهت دیگری هم کمک رسان هستند. «بتا گلوکلن» نوعی شکر است که در سلول های دیواره قارچ و برخی از گیاهان دیگر یافت می شود و این ماده نیز به افزایش مقاومت سیستم دفاعی بدن کمک می کند.
«لنتینان» در قارچ های shiitake یافت می شود اما «بتا گلوکن» در بسیاری از انواع قارچ ها که به قارچ های common button mushrooms معروفند یافت می شود.
۳- قارچ ها به کاهش میزان کلسترول نیز کمک می کنند
در کل قارچ ها ترکیباتی بدون کلسترول هستند. همچنین منبع خوبی برای «کیتین» و «بتا گلوکن» که فیبرهای بدون کلسترول به شمار می روند هستند. این نوع از فیبرها باعث کاهش میزان کلسترول می شود.
در سال ۲۰۱۲ میلادی در مطالعه ای که بر روی موش ها انجام گرفت نشان داده شد که قارچ های صدفی صورتی در کاهش کلسترول مضر بدن ایفای نقش می کنند. نتیجه این پژوهش در مجله «قارچ ها دارویی» به چاپ رسید.
دکتر «اندرو وایل» بر این باور است که قارچ های Shiitake از ترکیباتی تشکیل شده اند که به پردازش کلسترول مضر و خروج آن از جریان خون نیز کمک می کنند. وی رئیس مرکز علمی سلامت آریزونا است.
«جاش اکس» نویسنده یکی از پرفروش ترین کتاب های تغذیه سال که خود متخصص تغذیه نیز است در این باره می گوید: “این نوع قارچ با دارا بودن ماده مغذی گیاهی از چسبیدن سلول ها به دیواره رگ های خونی جلوگیری به عمل آورده و با این کار گردش بهتر خون را سبب می شود.”
۴- قارچ ها منبع غنی از ویتامین های «ب» و «دی» هستند
قارچ ها یکی از معدود خوراکی هایی هستند که ویتامین «دی» دارند. این ویتامین، برای حل کردن چربی ها کاربرد دارد و در نور آفتاب هم وجود دارد.
در میان انواع قارچ، «قارچ های دگمه ای» و «کریمینز» بیشترین مقدار ویتامین «دی» را دارا هستند. «کریمینز» منبع غنی ای برای ویتامین های «ب۱۲» نیز است که از آنجایی که این ویتامین بیشتر در گوشت حیوانات یافت می شود، گزینه مناسبی برای گیاهخواران محسوب می شود.
اهمیت ویتامین های گروه «ب» از آن جهت است که مواد غذایی را به سوخت برای بدن تبدیل می کند و متعاقب آن به ما انرژی می دهند. ویتامین «دی» هم به بدن در جذب کلسیم و مقاومت استخوان ها کمک رسانی می کند.
۵- قارچ قدرت ضد تورم نیز دارد
«اکس» بر این باور است که تقریبا تمام قارچ ها دارای آنتی اکسیدانی به نام «ارگوتیونین» هستند. این ماده خاصیت ضد تورم دارد. دکتر وایل در تایید گفته همکار خود اضافه می کند، خصوصا قارچ های رایشی که بیش از هزاران سال است که در آسیا مصرف دارویی دارد، دارای مقادیر قابل توجهی ترکیبات ضد تورم هستند.
پژوهش های انجام شده بر این نوع قارچ نشان داده که برای سلامت بسیار مفید است چرا که با بیماری مقابله می کند، تورم را کاهش می دهد، سرکوب کننده حساسیت ها و آلرژی هاست و رشد تومورهای سرطانی را نیز به تعویق می اندازد.
۶- قارچ ها به صورت حیرت انگیزی می توانند برای بیماران سرطانی مفید باشند
در تحقیقات و پژوهش های جداگانه ای که در دانشکده پزشکی دانشگاه «جان هاپکینز» و مرکز پزشکی دانشگاه «لنگون» نیویورک انجام شده، نشان داده شد، ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به سرطان که از نشانه های اضطرابی، افسردگی یا ترس از مرگ رنج می برند، به آنها psilocybin تجویز می شود که در آن ۲۰۰ نوع قارچ به کار برده شده.
حدود ۸۰ درصد از این بیماران پس از استفاده از این دارو خوش بین تر شده و با سایر افراد ارتباط بهتری پیدا کردند و تجارب روحانی و عرفانی خوبی را نیز تجربه کردند. بر اساس گزارش های بدست امده از «واشنگتن پُست» تاثیر استفاده از این دارو تا ۶ ماه نیز در آنها باقی ماند.
نتیجه این پژوهش که در مجله «سایکوفارماکولوژی» به چاپ رسید، پیشنهاد می کند که psilocybin ممکن است برای افراد مبتلا به افسردگی و دارای اختلالات اضطرابی نیز مفید باشد.
با دانستن تمامی این اطلاعات و نتایج اخیر علمی اکنون زمان آن فرا رسیده که شما نیز از این ماده در وعده های غذایی تان و ترجیحا به صورت نیم پخته استفاده کنید.
وایل می نویسد: “دیواره قارچ ها بسیار سخت هستند، به همین دلیل هم برای سیستم گوارشی دشوار است که به تمامی ترکیبات موجود در آن دست یابد. ” وی اضافه می کند: “همچنین قارچ ها، اغلب ترکیبات شیمیایی دارند که می تواند در هضم و جذب مواد مغذی اثرگذار باشد. اندکی پختن باعث شکستن دیواره های سخت آن شده و سموم احتمالی موجود در آن را می کشد و عوامل ضدهضم موجود در آن را نیز تسهیل می کند.”
همچنین پختن و رُست کردن و مزه دار کردن این ماده غذایی آن را خوشمزه تر هم می کند.
وب سایت روزیاتو
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قارچ,سلامتی,خواص,درمان سرطان,بهبود اختلالات اضطرابی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا