سیل فرصتی برای ذخیره آب/ توجه بیشتر به آبخوانداری می‌توانست خسارات سیل را کاهش دهد
1398/01/07 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
13061
کد خبر:

سیل فرصتی برای ذخیره آب/ توجه بیشتر به آبخوانداری می‌توانست خسارات سیل را کاهش دهد

مدیرکل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگلها گفت: برای افزایش سطح آب سفره‌های زیر زمینی و کاهش مخاطرات سیل، نیازمند انجام عملیات آبخیزداری در ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور هستیم که از گذشته تا به امروز برروی ۲۷ میلیون هکتار، اقدام صورت گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - ابوالقاسم حسین پور مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهارکرد: یکی از دلایل محرز سیلهای اخیر در کشور، افزایش شدت بارش باران است، در گذشته بارشهای بالای 100 میلیمتر در 24 ساعت، جزء باران های شدید و سیلاب به حساب می‌آمد اما در رخداد اخیر در استان گلستان و غرب مازنداران بیش از 300 میلی متر باران آمد.
وی افزود: درست است که حجم نزولات جوی کاهش پیدا کرده و دوره های خشک سالی داشته ایم و آورد و بیلان آورد حوزه ای کاهش یافته اما از نظر شدت وقوع بارش و سیلاب رو به افزایش است که این امر یکی از دلایل اصلی سیلاب های اخیر است.
مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه ایران کشوری سیل خیز به حساب می‌آید، گفت: در صورتی که این اصل را بپذیرم، باید تمام برنامه ریزی های توسعه ای کشور بر اساس سیل پذیر بودن باشد.
غالب نقاط کشور سیل خیز است
وی با بیان اینکه همزیستی مناسبی با سیلاب نداریم، تصریح کرد: عمده نقاط کشور در درجات مختلفی از سیل خیز بودن قرار دارد و سطح ناچیزی از کشورغیر سیل خیز است، بنابراین باید برنامه های توسعه کشور نیز در این راستا باشد.
حسین پور با بیان اینکه حریم سیلاب در کشور باید به رسمیت شناخته شود گفت: رفتارما باید با حریم و بستر سیلاب متناسب باشد و در توسعه ساخت و ساز و همه امور نیز باید به این امر توجه شود.
وی تصریح کرد: در ساخت و سازهای عمرانی نیز باید اصول مهندسی سیلاب رعایت شود و برخی از ساخت و سازها گلوگاه ها و ماندآبهایی ایجاد می‌کند که در مسیر حرکت سیل اختلال ایجاد می‌کند.
سیل شیراز به خاطر رعایت نکردن مسیر سیلاب‌ها است
وی اظهار داشت: «در صورتی که در سیل اخیر شیراز مسیر سیلاب‌ها رعایت شده بود، امروز شاهد این اتفاقات نبودیم. دروازه قرآن در واقع یک تنگه است، مگر می شود که یک تنگه مسیر آب رو نداشته باشد؟ در دو طرف مسیر ساخت و ساز انجام شده است؛درحالی که در گذشته آنجا، آب راه وجود داشته است.»
حسین پور گفت: ممکن است در مدتی خشک سالی باشد و در مسیر سیلاب 20 تا 30 سال، سیل نیاید اما اگر سیل 50 ساله بیاید حریم خود را می‌خواهد و با آمدن خود هرچه در مسیر خود باشد می‌برد.
سیل فرصتی برای ذخیره آب
وی با بیان اینکه توسعه فعالیت های آبخیز و آبخوانداری در پیشگری از وقوع سیل موثر است، گفت:ما اعتقاد داریم سیل را باید از سرمنشا و از سطح حوزه‌های آبخیز مدیریت کرد. جنس اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری از نوع پیشگیرانه است و می‌توان از تهدید سیل به عنوان فرصتی برای مقابله با کم آب و خشکسالی استفاده کرد.
حسین پور گفت: با متدهای آبخوانداری می‌توان آب را در سفره های زیرزمینی نفوذ داد و در دل زمین ذخیر کرد و با این کار نه تنها از شدت سیل کاسته می‌شود، بلکه حجم سفرهای زیرزمینی و منابع آبی افزایش می‌یابد.
وی در بخش دیگر از صحبت های خود اظهار داشت: سال 97، سال پرکاری برای حوزه‌های آبخیز و آبخوان داری بود و بیش از شش هزار نقطه و بیش از یک میلیون هکتار تحت عملیات آبخیزداری و آبخوانداری قرار گرفت. اما گستره وسیع حوزه‌های آبخیز در کشور، سرمایه گذاری بیشتری را می‌طلبد.
مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان داری، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره سطح حوزه های که در کشور نیازمند آبخیز داری است، گفت:125 میلیون هکتار سطح حوزه های آبخیر در کشور است که نیازمند اجرای فعالیت است.
بودجه آبخیزداری برای سال آینده دو برابر شد
مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان داری، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: برای سال 98 نیز توجه ویژه ای به حوزه آبخیز داری شده و بودجه هزار و 500 میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که در مقایسه با سال قبل افزایش دوبرابری دارد.
وی افزود: 15 میلیون هکتار از حوزه های آبخیز مطالعه شده و آماد اجرای فعالیت است، امیداریم که بتوانیم منابع لازم برای این طرحها را جذب کنیم.
سه اصلی که برای جلوگیری از خسارات سیل باید رعایت کرد
مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان داری، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه یکی از راهکاری های بسیار موثر برای جلوگیری از سیل آب و کم آبی موثر است آبخیز داری و آبخوان داری است، گفت:در صورتی که به سه اصل به رسمیت شاخته شدن حریم سیل آب، رعایت اصول مدیریت سیل آب در ساخت و سازهای عمرانی، توسعه فعالیتهای آبخیزداری و آبخوانداری در کشور توجه داشته باشیم و همچنین آگاهی مردم نسبت به سیلاب افزایش یابد، شاهد چنین خساراتهایی در آینده نخواهیم بود.
وی در پاسخ به این نقد که سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور نتوانسته به درستی به مسئولیت خود برای آبخیز و آبخوانداری عمل کند که منجر به بروز سیل و مخاطرات آن شده، گفت: آبخوانهای کشور به هر حال ظرفیت جذب آب دارند؛ 42 میلیون هکتار عرصه نفوذ پذیر در کشور داریم که می توانند، بیش از 10 برابر بارشهای ایران را در خود جای دهد.
حسن پوربا بیان اینکه خسارت هایی که در روزهایی اخیر مشاهده می‌شود به خاطر همین عدم رعایت هم زیستی با سیلاب است،گفت: 27 میلیون هکتار حوزه مطالعه شده در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری در کشور وجود دارد و 15 میلیون هکتار آماده اجرا داریم.
وی افزود:در صورتی که منابع بیشتر مالی برای آبخیرداری اختصاص یابد، میزان شدت سیل‌های اینچنینی در پایین دست کاهش می‌یابد.
حسن پور گفت: به عنوان یک کارشناسی که 21 سال در بخش آبخیزداری فعالیت کرده است، باید بگویم که سازمان جنگل‌ها تقصیری در حوادث اخیر ندارد؛ در صورت مقایسه فعالیت انجام شده در حوزه‌های آبخیز با مناطقی که آبخیزداری در آنجا انجام نشده، اثرات فعالیت‌های آبخیزداری معلوم می‌شود.
وی اظهارداشت: درصورتی که مسیرهای سیلاب را در کشور به رسمیت بشاسیم، دیگر شاهد چنین خساراتی در کشور نخواهیم بود.
125 میلیون هکتار از اراضی کشور نیازمند آبخیزداری هستند/ مردم و خیرین مشارکت کنند
حسن پور در پاسخ به اینکه، برای انجام عملیات آبخیزداری در کشور چه میزان کمبود بودجه وجود دارد، گفت: گستره در این بخش وسیع است و علاوه بر سرمایه گذاری دولت مشارکت مردم را نیز می‌خواهد.
وی در واکنش به اینکه مسئولیت آبخیرداری در کشور حاکمیتی است و مردم به طور معمول در طرح های که برگشت مالی ندارند سرمایه گذاری نمیکنند،گفت: آبخیرداری تنها برای مقابله با سیل نیست، بلکه موضوع تقویت سفره های زیرزمینی و افزایش آبدهی چشمه و قنوات نیز مطرح است در برخی از مناطق شاهد هستیم که حتی خیرین آستین بالا زده اند و دربرخی از مناطق مالکین قنوات و کشاورزان برای افزایش آب دهی، خود پای کار آمنده اند.
وی اظهار داشت: در سال 97 در بر روی 8 میلیون هکتار حوزه آبخیز جدید فعالیت شروع کردیم که وسعت بالایی به حساب می‌آید.
حسن پور گفت: برای سال 98 به اندازه دو برابر سال قبل سرمایه گذاری در بخش آبخیز انجام شده، در شرایط فعلی کشور بی انصافی است که به دولت بگوییم که سرمایه گذاری مناسبی در بخش آبخیزداری انجام نداده است.
تسنیم
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سیل,ذخیره آب,آبخوانداری,سفره زیر زمینی,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا