اطاعت از ولی فقیه مهم ترین وظیفه شیعیان در عصر غیبت است
1398/01/31 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
13333
کد خبر:
7 وظیفه مهم شیعیان در عصر غیبت

اطاعت از ولی فقیه مهم ترین وظیفه شیعیان در عصر غیبت است

اطاعت از ولی فقیه یکی از مهم ترین وظایف شیعیان در عصر غیبت کبری است، امام زمان(عج) در این باره چنین دستوری داده اند: برای حل مشکلات در حوادث و رخدادهای سیاسی ، عبادی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی ... به راویان حدیث و فقها مراجعه کنید که آنها در زمان غیبت، حجت من بر شما هستند و من حجت خداوند بر آنها هستم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - ناهید زندی: امام مهدی (عج) نیمه شعبان سال دویست و پنجاه و پنج هجری قمری در شهر سامرا دیده به جهان گشود. پدر ایشان امام حسن عسکری علیه السلام و مادرش نرجس خاتون است. این امام بزرگوار پنهانی به دنیا آمد و تا هنگام تولد نشانه بارداری در مادرش دیده نشد و حتی نزدیکان امام یازدهم (ع) به جز عمه آن حضرت ، تا شب ولادت از بدنیا آمدن این کودک آگاهی نداشتند.
پدر حضرت مهدی(عج) امام حسن عسکری علیه السلام در شهر سامرا در پادگان نظامی به سر می برد زیرا خلیفه های ظالم عباسی از روایات باخبر شده بودند که از خاندان رسول اکرم (ص) کودکی به نام مهدی به دنیا خواهد آمد و پایه های ظلم و ستم را از میان خواهد برد. از اینرو مراقب بودند که اگر مهدی بدنیا آمد او را از میان بردارند.
با تمام این اوصاف امام حسن عسکری وظیفه داشت علاوه بر پنهان کردن مهدی(عج) ایشان را برای جانشینی به شیعیان معرفی کند. پس از بدنیا آمدن کودک، امام علیه السلام برای شناساندن فرزند، دستور قربانی کردن تعداد زیادی گوسفند را داد و گوشت آنها را میان افراد قابل اعتماد به عنوان عقیقه برای فرزندش پخش کرد.
از یاران قابل اعتماد امام حسن عسکری علیه السلام نقل شده است که ما چهل نفر در منزل امام حسن عسکری علیه السلام جمع شدیم او فرزندش را به ما نشان داد و فرمود: این امام شما پس از من و خلیفه من بر شماست. از او پیروی کنید و پس از من در دین خود پراکنده نشوید، که هلاک خواهید شد. بدانید که بعد از این او را نخواهید دید و پس از چند روز امام حسن عسکری علیه السلام در گذشت.

حضرت مهدی(عج) از زمان غیبت همواره برای مردم بخصوص شیعیان دعا می کند و به واسطه دعای خیرشان، مشکلات ما رفع و حاجات برآورده می شود لذا شایسته و رواست که دوستداران امام زمان نیز به وسیله دعاهای مهدوی با امام شان پیوند داشته و برای سلامتی و نزدیک تر شدن امر ظهورشان دعا کنند. یکی از این دعاها ، دعای ظهور است. دعایی که زمزمه آن در اغاز هر صبحدم ما را از حال غفلت و بی خبری خارج می سازد و متذکر می شود که ما عهد و پیمانی با مولای خود داریم. از امام صادق علیه السلام نقل شده است که « هر کس چهل روز این دعا را بخواند از یاوران حضرت قائم (عج) خواهد بود و اگر پیش از ظهور آن حضرت بمیرد، خدای تعالی او را زنده خواهد کرد تا در رکاب آن جناب جهاد نماید و به شماره هر کلمه از آن هزار حسنه برایش نوشته می شود و هزار کار بد از او محو می گردد.
قابل ذکر اینکه خواننده در دعای عهد، پیمان و بیعت خود را با آن حضرت تجدید می کند و پایداری بر این پیمان را تا روز قیامت اظهار می دارد. آنگاه از خدا درخواست می کند که اگر مرگ من فرا برسد در حالی که امام زمان (عج) ظهور نکرده باشد پس از ظهور او مرا از قبرم برآور و به یاری آن حضرت سعادتمند کن. سپس دیدار امام با عبارت زیبایی بیان می شود و در انتها برای تعجیل ظهور و فرج برپایی حکومت حق این دعا تمام می شود.
دعای ندبه یکی دیگر از دعاهای مربوط به حضرت مهدی (عج) است ندبه به معنی فراخوانی و نیز گریه و ناله است و این دعای شریف شامل براستغاثه و استمداد از حضرت مهدی و تأسف بر غیبت و گریه از فراق آن بزرگوار است. به همین جهت به این نام شهرت پیدا کرده است. مستحب است این دعا روز جمعه، عید فطر، عید قربان و عید غدیر خوانده شود. خواندن دعای ندبه خواص زیادی دارد من جمله اینکه اگر در هر مکان و هر موقعیتی با خلوص نیت و اخلاص کامل تلاوت شود و به مضامین فوق العاده آن عنایت شود مورد توجه آقا مهدی صاحب الزمان (عج) قرار می گیرد.
این دعای با حمد و ثنای خداوند و سلام و درود بر پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) شروع می شود و سپس حکومت برگزیده شدن اولیا مورد قبول خداوند را بیان می کند و اشاره می کند به قسمت های زندگی مهم پیامبران اولوالعزم و سپس گفته می شود که برای هر یک از آنان وصی از جانب حضرت حق تعیین شده تا حق علیه باطل مسلط شود و آنگاه به فضایل مولای متقیان حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می پردازد و در انتها با سوز و گذاز نسبت به آخرین امام برحق شیعیان و تجیل در فرج و روی کار آمدن دولت حق و از بین رفتن دولت باطل و محکم شدن پیوند با حضرت مهدی(عج) دعا تمام می شود.
دو زیارت مهم مشهور به حضرت صاحب الامر (عج) است. یکی از این زیارت، زیارت آل یس که با 23 سلام آغاز شده که سلام اول به آل یس (عترت پاک پیامبر اکرم(ص) ) و سلام های بعدی هر یک با القاب و عناوین حضرت مهدی(عج) می باشد. زیارت بعدی زیارت ناحیه مقدسه است که متن آ« خطاب به سیدالشهدا و شهدای کربلاست و درآن نام یکایک آنان، اغلب با ذکر اوصاف و خصوصیات شان و نیز اسامی قاتلان آن شهدا است.

برخی از وظایف و تکالیفی که در عصر غیبت از شیعیان انتظار می رود عبارتند از :
1. ایمان به حقانیت ائمه اطهار علیهم السلام:
حضرت مهدی(عج) می فرمایند: حقیقت در هم موارد و امروز با ما و در بین ما اهل بیت عصمت و طهارت خواهد بود و چنین سخنی را هر فرد غیر از ما بگوید دروغگو است و کسی غیر ما آن را دعا نمی کند، مگر آنکه گمراه باشد. همچنین آن حضرت بیان داشته اند که حقانیت و واقعیت با ما اهل بیت است و کناره گیری عده ای از ما هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد، چرا که ما دست پروردهای نیکوی پروردگار هستیم و دیگر مخلوقیت خداوند دست پرورده های ما خواهند بود.
2. عدم تعدی به حقوق اهل بیت علیهم السلام:
آن امام بزرگوار می فرمایند: نفرین خداوند و ملائکه بر کسی که تعدی نماید به حقوق و اعتبارات ما. آن حضرت در ادامه بیان می کنند که از خدا بترسید و تسلیم ما باشید و امور خود را به ما واگذار کنید، چون وظیفه ماست که شما را بی نیاز و سیراب نماییم همان طوری که ورود شما به چشمه معرفت به وسیله ما می باشد، سعی نمایید بدنبال کشف آنچه از شما پنهان شده است، نباشید.
3. اطاعت از ولی فقیه:
امام زمان(خج) در این باره چنین دستوری داده اند: برای حل مشکلات در حوادث و رخدادهای سیاسی ، عبادی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی ... به راویان حدیث و فقها مراجعه کنید که آنها در زمان غیبت، حجت من بر شما هستند و من حجت خداوند بر آنها هستم.
4. اطاعت از سنت:
حضرت می فرمایند: هدف و قصد خویش را نسبت به محبت و دوستی ها ( اهل بیت عصمت و طهارت ) بر مبنای عمل به سنت و اجرای احکام الهی قرار دهید من مؤعظه ها و سفارش های لازم را نموده ام! خداوند متعال نسبت به همه ما و شما گواه است.
5. اتحاد و وفای به عهد:
حضرت صاحب الزمان(عج) می فرمایند: اگر شیعیان ما با دل های متحد و یک پارچه به وفای عهد و پیمان خویش اجتماع می کردند و ملاقات ما با آنها به تأخیر نمی افتاد و سعادت دیدار و مشاهده با معرفت برای آنها زودتر حاصل می شود و زودتر از این دیدار ما نائل می شدند.
6. اهتمام به تعقیبات نماز و سجده شکر:
آن حضرت سفارش نموده اند که فضیلت دعا و تسبیح بعد از نمازهای واجب نسبت به نمازهای مستحبی همانند فضیلت نماز واجب بر نماز مستحب است. همچنین حضرت قائم (عج) می فرمایند: سجده شکر پس از هر نماز از بهترین و ضروری ترین سنت ها است.
7. دعا برا ظهور:
حضرت قائم(عج) می فرمایند برای ظهور من بسیار دعا کنید که فرج شما نیز در آن است. از امام صادق (ع) نقل شده است: هر کسی بعد از نماز صبح و ظهر بگوید: « اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»؛ «خداوند به محمد و خاندان او درود بفرست و در فرج ایشان تعجیل فرما» نمیرد تا قائم (عج) را دریابد.
به انتظار و امیدی نشسته ام که بیایی
بیایی و گره از کار بسته ام بگشایی
دلم گرفته از این لحظه های تلخ جدایی
شب غریبی مان شود به یاد تو روشن
تویی که در همه شب ها چراغ خانه مایی
منابع:
نشریه امان، شماره 48، خرداد و تیر 1393
بحارالانوار، جلد 99
روزنامه کیهان شماره 1347، سال 95
نگاهی کوتاه به ادعیه مربوط به حضرت مهدی (عج) معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عصر غیبت، وظیفه، شیعیان، امام زمان(عج)
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا