یک استاد حوزه : صبر و شکیبایی یکی از چهار پایه استوار نهج البلاغه / ایمان، بصیرت، شجاعت، روحیه امید از ملازمان صبر است
1401/01/29 - 11:02
تاریخ و ساعت خبر:
138282
کد خبر:
در بیان جایگاه صبر از منظر امام علی(ع) عنوان شد،

یک استاد حوزه : صبر و شکیبایی یکی از چهار پایه استوار نهج البلاغه / ایمان، بصیرت، شجاعت، روحیه امید از ملازمان صبر است

یک استاد حوزه در تفسیر جایگاه صبر در بیان امام علی(ع) گفت: طبق فرموده امیرالمومنین نسبت صبر به ایمان همچون سر بر بدن است و در بدنی که سر نباشد خیری نیست. ایمان در نهج البلاغه بر چهار پایه استوار است و صبر و شکیبایی یکی از این پایه هاست که اگر نباشد ایمان فرو می ریزد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از خوزستان: زینب سادات حسینی نیک در گفتگو با خبرنگار ما در ادامه سلسله مباحث کتاب" قوائد قرآنی با تاکید بر جهاد تبیین" به نویسندگی آقایان سید رضی سیدنژاد و ابوالقاسم بخشیان به تشریح "قائده استقامت" پرداخت و اظهار کرد: مقام معظم رهبری آیات استقامت در قرآن را به چند دسته از افراد یادآوری کرده اند از جمله مسئولین با محوریت پایداری، پافشاری و زاویه ایجاد نکردن در خط مستقیم، گرده دوم یعنی مردم که قدم ها را محکم و استوار بردارند و سوم ایستادگی و استقامت امت اسلامی.
وی به تفسیر آیه ۱۱۲ سوره هود پرداخت و توضیح داد: آیه "فستقم کما امرت و من تاب معک و لا تطغو انه بما تعملون بصیر" به چهار نکته اشاره می کند. اینکه خداوند به استقامت فرمان داده است، استقامت باید طبق فرمان و انگیزه الهی باشد، رهبری کسانی که به راه حق برگشتند و دیگران را به استقامت واداشتند و نهایتا مبارزه را در مسیر حق و عدالت رهبری کردن یعنی جلوگیری از هرگونه تجاوز و طغیان.
این استاد حوزه اظهار کرد: خداوند در آیه شریفه " یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا واتقوا الله لعلکم تفلحون" سوره عمران از صبر و استقامت به عنوان کلید سعادت یاد می کند. اصبروا در این آیه به معنای صبر و استقامت و صابروا به معنای ایستادگی در برابر دشمن است.
حسینی نیک با بیان اینکه طبق آیه ۳۵ سوره احقاف، صبر از ویژگی های پیامبران اولوالعظم بوده است، افزود: آیه ۴۶ سوره انفال نیز استقامت را از جمله ویژگی های اهل ایمان عنوان می کند.
وی ادامه داد: طبق توضیح کتاب، ویژگی استقامت در زندگی، آن است که پایه و اساس ایمان، واجب و عامل اعتلای الهی و نیز لازمه رهبری و فرماندهی هر کسی باشد.
این استاد حوزه در خصوص واجب الهی بودن صبر گفت: اسلام طبق آیه" و جاهدوا حق جهاده" مجاهدت همراه با استقامت در راه خدا را به عنوان اولین ردیف کارهای واجب عنوان کرده است.
حسینی نیک پیروزی و عزت را از دیگر نتایج استقامت از منظر کتاب عنوان کرد و افزود: آیه شریفه " ان تصبروا و تتقوا و یاتوکم من فورهم هذا یمددکم ربکم بخمسه آلاف من الملائکه مسومین " عرض می دارد که اگر صبر و مقاومت پیشه کنید و پرهیزکار باشید گرچه دشمنان به شما بتازند پروردگار شما را با پنج هزار فرشته مدد میرساند.
وی جلب محبت خدا و کرامت نفس را از دیگر ویژگی های استقامت عنوان و اظهار کرد: در آیه ۱۶ سوره جن " ماء غدا" به معنای علم، ایمان، رحمت و رزق است که به واسطه پایداری بر صبر نصیب انسان میگردد.
این استاد حوزه استقامت در اعتقادات، اخلاقیات و عمل را از جمله مصادیق استقامت فردی و موضوعات نظامی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را از جمله مصادیق اجتماعی استقامت برشمرد.
حسینی نیک ایمان، معرفت و بصیرت ، دوام و استمرار، نترسیدن از خطر، عدم دلبستگی به دنیا و روحیه امید را از جمله ملازمات صبر دانست.
انتهای خبر

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
یک استاد حوزه : صبر و شکیبایی یکی از چهار پایه استوار نهج البلاغه / ایمان، بصیرت، شجاعت، روحیه امید از ملازمان صبر است
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا