نگاه مثبت دولت برای مشارکت مشاوران امور بانوان در تصمیم‌گیری‌های کلان
1401/02/17 - 11:20
تاریخ و ساعت خبر:
138694
کد خبر:
مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه امور زنان:

نگاه مثبت دولت برای مشارکت مشاوران امور بانوان در تصمیم‌گیری‌های کلان

مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه امور زنان گفت: اینکه در ستاد ملی زن و خانواده با حضور رییس جمهور، مشارکت مشاوران امور بانوان در وزارتخانه‌ها و دستگاههای اجرایی در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور مصوبه شده است، تصمیم و نگاه مثبت دولت مردمی به بانوان است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - ستاد ملی زن و خانواده در جلسه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ با حضور رییس جمهوری مصوبه‌ای مربوط به ساختار معاونت و ساختار مشاوران مرتبط با معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری داشت چون این مشاوران در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های گوناگون قرار دارند، به همین منظور ارتباط معاونت با این مشاوران و جایگاهی که در وزارتخانه ها و سازمان ها مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست به این موضوع تاکید شد که باید پست‌هایی به این افراد اختصاص داده شود که در سطح معاون و مدیرکل باشد و همین طور در تصمیم گیری‌های کلان سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها نیز این مشاوران دخالت داده شوند و در همه شوراها نظر آنها گرفته شود و صاحب رای و نظر در شورا باشند.
زهرا پناهی‌روا مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه امور زنان در این باره در گفت و گو با خبرنگار حوزه زنان ایرنا در پاسخ به این سوال که ستاد ملی زن و خانواده مصوبه ای دارد که مشاوران دستگاهها و وزارتخانه دارای اختیاراتی همچون مشارکت در تصمیم‌گیری‌های کلان باشند، اظهار داشت: این مصوبه ستاد به طور یقین در تصمیم‌گیری‌ها بسیار موثر خواهد بود چون زمانی که به زنان در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور بها داده شود و در وزارتخانه ها بتوانند حضور در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند می‌توانند نقش موثرتری ایفا کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در وزارت آموزش و پرورش ۵۴ درصد از کارکنان را زنان تشکیل می‌دهند، این مصوبه می‌تواند مثمرثمر برای تصمیم‌گیری‌های آینده این وزارتخانه باشد.
نگاه مثبت دولت برای مشارکت مشاوران امور بانوان در تصمیم‌گیری‌های کلان
پناهی‌روا ادامه داد: اجرای این مصوبه و حضور مشاوران امور بانوان در وزارتخانه‌ها و دستگاههای اجرایی در فرایند کارها و برنامه‌هایی که برای زنان زمینه اجرایی پیدا می‌کند، اگر عملیاتی‌ شود حتی زمانی که بانوان در تصمیم‌گیری دستگاهی یا وزارتخانه‌ای سهیم باشند، این نقش موثرتر واقع می‌شود.
هفت میلیون دانش‌آموز دختر داریم
مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه امور زنان همچنین درباره تعداد دانش‌آموزان دختر نیز گفت: بیش از هفت میلیون دانش‌آموز دختر داریم که ۷۲۰ هزار دانش آموز دختر سوم ابتدایی امسال روزه اولی بودند.
وی تصریح کرد: امسال تمام تلاش خود را برای برگزاری مراسم ویژه دانش‌آموزان دختر روزه اولی داشتیم که در نهایت در نشستی با حضور انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری این مراسم با حضور ۱۵۰ دانش‌آموز دختر برگزار شد.
چالش‌های حوزه بانوان آسیب‌شناسی شود
پناهی‌روا در مورد مهمترین مشکلات حوزه بانوان اینگونه توضیح داد و اظهار داشت: چالش‌ها و مشکلاتی در وزارتخانه‌ها وجود دارد اما چالش‌های متفاوتی در بحث زنان و دختران وجود دارد و باید این چالش‌ها آسیب شناسی شود.
وی ابراز امیدواری کرد با آسیب‌شناسی چالش‌ها بتوانیم به جایی برسیم که زنان بتوانند خود را مطرح کنند و با توجه به اینکه زنان حرف‌های زیادی دارند، این مشکلات نیز به حداقل برسند.
وی معتقد است: مشکلات و چالش‌ها در حوزه بانوان وجود دارد اما احصا کردن این مشکلات شرایط خاص خودش را دارد، اما یکی از اساسی‌ترین موارد و مشکلات در ساختارهای مدیریتی برای حضور زنان در عرصه‌های مختلف است.
پناهی‌روا ادامه داد: از آنجا که چالش ساختارهای مدیریتی در دولت‌های قبل وجود داشت، امیدواریم با توجه به اینکه دولت آیت‌الله رییسی دولت مردمی است و توقع همه زنان این است که با ورود گسترده‌تر در این زمینه، بتوانند حضور و مدیریت بانوان به خوبی به نمایش گذاشته شود، چون این موضوع در حال رخ دادن است که امید است نتیجه آن به خوبی دیده شود.









ورود دولت به مشکل آسیب‌های اجتماعی
مشاور وزیر آموزش و پرورش در حوزه امور زنان با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که دست به گریبان جامعه است موضوع آسیب‌های اجتماعی است، اظهار داشت: دولت به خوبی به این موضوع ورود کرده است که امیدواریم با هم‌افزایی دستگاهها درباره آسیب های اجتماعی و محرومیت زدایی اقدامات جدی انجام شود.
وی در پاسخ به این سوال که برای مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و اینکه سن اعتیاد پایین آمده و دختران هم به این سمت در حال حرکت هستند، چه باید کرد؟ گفت: برای دانش‌آموزان دختر با نشانه‌هایی از آسیب‌های اجتماعی کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌ای داریم تا با حضور اساتید مختلف در سطح مدارس نسبت به این معضلات و آسیب‌های اجتماعی آگاهی بیشتری داشته باشند.
وی معتقد است: در بحث آسیب‌های اجتماعی، اصل مهم داشتن آگاهی است و اگر آگاهی در دانش‌آموزان ایجاد شود با بسیاری از آسیب‌های اجتماعی راحت‌تر می‌توانند مقابله کنند و ما می‌توانیم راه را برای آنها باز کنیم تا زندگی آرام‌تری داشته باشند و با فراغ بال در زمینه تحصیل خود ورود کنند.
برای دانش‌آموزان دختر با نشانه‌هایی از آسیب‌های اجتماعی کلاس‌های آموزشی و مشاوره‌ای داریم
پناهی‌روا درباره چاقی دانش‌آموزان دختر نیز گفت: برای چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان در حوزه تربیت بدنی برنامه هایی داریم اما سواد حرکتی یکی از برنامه‌های اصلی حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش است تا از طریق سواد حرکتی و با حضوری شدن مدارس دانش‌آموزان دوباره به روال عادی زندگی خود برگردند و این مشکل و معضلی که به وجود آمده کمتر شود.
کمک به دانش‌آموزان دختر برای گذراندن دوران کرونا
وی ادامه داد: در ۲ سال شیوع کرونا یکی از اساسی ترین مشکلات دانش‌آموزان برگزاری کلاس‌های درس به صورت مجازی و غیرحضوری بودن مدارس بود که این مساله هم برای معلمان و هم بسیاری از دانش‌آموزان شرایط سختی بود چون باعث افت تحصیلی دانش‌آموزان شد.
پناهی‌روا افزود: در شرایط کرونایی برای تامین زیرساخت‌های لازم، تامین تبلت و موبایل برای دانش‌آموزان مناطق محروم، مشکلاتی سر راه بود که در نهایت با گذراندن این مرحله و ایجاد شبکه اجتماعی دانش‌آموزان «شاد» در فضای مجازی تحصیل ادامه پیدا کرد.
وی خاطرنشان کرد: به هر حال با توجه به اینکه نقاط قوت و ضعف در زمینه آموزش مجازی وجود داشت شاهد این هستیم که در ۲ سال اخیر بازماندگان از تحصیل بیشتر شده و باید در این فرایند بیشتر کمک کنیم و در رابطه با دانش‌آموزان دختر باید بهتر کمک کرد تا مشکلی که به وجود آمده است با هم‌افزایی بیشتر این مشکلات کمتر شود.
ایرنا
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
آسیب های اجتماعی، ستاد ملی زن و خانواده، چاقی دانش آموزان، دولت، وزارت آموزش و پرورش،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا