طرح جوانی جمعیت تحولی در افزایش فرزندآوری
1401/03/04 - 11:32
تاریخ و ساعت خبر:
138865
کد خبر:
یک استاد دانشگاه عنوان کرد:

طرح جوانی جمعیت تحولی در افزایش فرزندآوری

یک استاد دانشگاه گفت: طرح جوانی جمعیت که با هدف افزایش فرزند آوری تصویب شده، می تواند تا حدودی به رفع کاهش جمعیت کمک کند اگر چه به بازبینی هایی در بعضی از موارد نیاز دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از خوزستان، مریم دغاغله با اشاره به اینکه آمار جمعیت کل کشور در سال 1357، 60 میلیون نفر بوده، عنوان کرد: جمعیت کشور در حال حاضر حدود 84 میلیون نفر است که نشان می دهد رشد سالانه جمعیت، در ادامه سیر نزولی 3 دهه گذشته، از یک و 15 صدم درصد بالاتر نرفته است .

وی بیان کرد: ادامه روند کاهش رشد جمعیت با توجه به اینکه کشورمان با بحران های زیست محیطی،کمبود آب ، فقر، بیماری گسترده ، تورم و دیگر مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند، نگرانی های فراوانی در خصوص پیری جمعیت، از دست رفتن نیروی کار جوان و کم شدن نیروهای دفاعی و نظامی به دنبال داشته است.
این فعال فرهنگی اجتماعی با اشاره به اینکه طبق فرمایشات مقام معظم رهبری با راه حل های جزئی نمی شود این مشکل را حل کرد و در این زمینه نیاز به کار تحولی داریم، ادامه داد: ایشان در 21 اردیبهشت سال گذشته بر تاثیر مواردی چون تجمل گرایی، اشرافی گری، بالارفتن سن ازدواج و پیری جمعیت تاکید فرموده و خواستار برنامه ریزی در جهت ایجاد تحول در این زمینه ها شدند.
وی با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی نقش پایدار و اساسی در کاهش روند فرزندآوری دارند، ادامه داد: افراد تا زمانی که احساس امنیت مالی نکنند تمایلی به فرزند آوری نخواهند داشت. شاید بتوان گفت که مسائل اقتصادی در سال های گذشته در توسعه خانواده ها نقش چندانی نداشتند و گاهی خانواده ای با درآمد اندک چندین فرزند نیز به دنیامی آورد و مشکلی هم برای آنها به وجود نمی آمد.
این استاد دانشگاه گفت: با رشد رسانه و القاء زندگی تجملاتی و همچنین اختلاف طبقاتی به وجود آمده در جامعه، توقع فرزندان از والدین افزایش یافته و والدین برای تامین خواسته های فرزندان خود چاره را در فرزند آوری کمتر دیده اند.
وی توضیح داد: گرچه همچنان صاحب رشد جمعیت در بین خانواده های فقیر و محروم جامعه هستیم اما آمارها نشان داده اند که هرچه سطح فرهنگی و تحصیلات والدین بالا می رود ، میل به فرزندآوری نیز در آنها کاهش می یابد که این امر به گفته رهبر معظم انقلاب نیاز به انجام کارهای تحولی دارد.
این استاد دانشگاه توجه به مسائل و زیر ساخت های اقتصادی خانواده های نوپا، فرهنگ سازی و بازخوانی مفاهیم توکل و برکت درمیان خانواده ها، انجام فعالیت های رسانه ای جذاب در جهت ترغیب خانواده ها به ازدواج و فرزندآوری، اهتمام به مفاهیم خانواده ،پدر و مادر، برنامه ریزی جهت تقویت نگاه ملی گرایانه به آینده ایران و نیز تلاش برای کاهش تجمل گرایی و اشرافی گری در بین اقشار جامعه را از جمله عوامل موثر در افزایش فرزندآوری عنوان کرد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
طرح جوانی جمعیت تحولی در افزایش فرزندآوری
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا