لزوم واگذاری بخشی از  اعتبارات وزارت خانه ها در راستای افزایش جمعیت کشور/ مهمترین نگرانی برای تمایل به فرزندآوری، تامین آینده فرزندان است
1401/03/21 - 10:39
تاریخ و ساعت خبر:
139239
کد خبر:
عضو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها عنوان کرد:

لزوم واگذاری بخشی از اعتبارات وزارت خانه ها در راستای افزایش جمعیت کشور/ مهمترین نگرانی برای تمایل به فرزندآوری، تامین آینده فرزندان است

عضو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها بر لزوم واگذاری بخشی از اعتبارات وزارت خانه ها در راستای افزایش جمعیت کشور تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از خوزستان، مرضیه خورشیدی در خصوص سیاست گزاری جمعیتی در کشور، اظهار کرد: کلیه موسساتی که از بودجه عمومی کشور استفاده می کنند از جمله وزارت آموزش و پرورش، بهداشت، وزارت خانه های علوم پزشکی، تحقیقات، ورزش و جوانان، معاونت های علمی و فناوری ریاست جمهوری با تخصیص هر ساله5 درصد از اعتبارات خود به منظور حمایت از ازدواج جوانان و زوج های دارای بیش از 4 فرزند می توانند زمینه ساز تشویق خانواده ها برای فرزندآوری شوند.
وی با اشاره بر لزوم واسپاری حداقل 10 درصد از بودجه سازمان صدا و سیما به برنامه های تولیدی فیلم، سریال و پویانمایی در رابطه با افزایش جمعیت، اضافه کرد: وزارت خانه های کشور می توانند با سپردن بخشی از بودجه های حمایتی خود به گروه های جهادی فرهنگی، مساجد و سازمان هایی که در تزویج و یا ترویج کاهش سن ازدواج و فرزندآوری فعالیت می کنند و همچنین وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و راه داری ها نیز با اختصاص این بودجه به تشویق و ترغیب در تسریع امر ازدواج بپردازند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تهیه بسته های اهدایی به نوزادان، ایجاد حساب بانکی برای کودکان تا سن بلوغ و طرح های این قبیل باعث دلگرمی خانواده ها برای تولید نسل است، افزود: نبود مشوق های فرزندآوری، مهاجرت به شهرها، مشکل تامین معیشت، رشد شهرنشینی و تاثیر آن بر کاهش موالید، هنجار شدن فرهنگ اروپایی، عدم رشد اقتصادی ، ترکیب رفاه و تک فرزندی از جمله عوامل موثر در کاهش جمعیت می باشد.

خورشیدی با اشاره به فرموده پیامبر اسلام که فرزندانتان را زیاد کنید که فردا به فراوانی شما بر ملت های دیگر افتخار می کنم، ادامه داد: هیچ بنایی محبوب تر از ازدواج نزد خدا نیست. ازدواج، مایه آرامش درونی و بیرونی انسان و کاهنده فساد در جامعه است و باید امید و نشاط را در قلب جوانانمان زنده نگه داریم و بسیار مراقب باشیم که بی توجهی و حتی کم توجهی به آنها عواقب جبران ناپذیری دارد.
وی به افزایش پیری جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: با افزایش نرخ پیری جمعیت، رشد کشور در همه عرصه ها دچار مشکل می شود. هم خدمت رسانی به پیرها دشوار شده و هم قدرت سیاسی، اقتصادی و دفاعی کشور را به همین ترتیب تحت تاثیر قرار خواهد داد.
عضو نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها توضیح داد: خوشبختانه امروزه اطلاعات مردم بیشتر شده اما افزایش جمعیت بیش از آنکه به تشویق زبانی نیاز داشته باشد به اقدامات دولت مردان در بازگشت امید به خانواده ها احتیاج دارد. نکته مهم این است که هر بخشی باید وظایف خودش را درست انجام بدهد. یک قسمت کار را دولت و حاکمیت باید برعهده بگیرد و قسمت دیگر به خانواده مربوط می شود. مهمترین نگرانی در خصوص عدم تمایل به فرزندآوری، تامین آینده فرزندان است. به نظر می رسد مرتفع کردن مشکلات اقتصادی و اشتغال حتی بدون تشویق منجر به ازدیاد جمعیت خواهد شد. رساندن جمعیت کشور به سطح جانشینی نیازمند تلاش شبانه روزی و ارائه طرح های نوآورانه و خلاقانه است. امیدواریم در جهت رفع این کاستی ها و پیشبرد این روش ها سرمایه گذاری بیشتری از سوی دست اندرکاران صورت بگیرد.
خورشیدی با اشاره به اینکه بسیاری از مطالعات و تجربیات عینی نشان می دهد که تولد فرزند به عنوان بارزترین محصول پیوند زناشویی در تحکیم و تثبیت خانواده نقش ممتازی را ایفا میکند، ادامه داد: بدون شک تاثیر فرزند بر استحکام خانواده تا حد زیادی به میل فرزندخواهی بستگی دارد. شاید میل به فرزندخواهی به میل جاودانگی برگردد. بقای نسل اشخاص از راه فرزندان یکی از بارزترین مصادیق جاودانگی است، بنابراین عوامل موثر بر تحکیم خانواده به عنوان اساسی ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و منشا فرهنگها، تمدن ها و تاریخ بشری عبارت اند از حسن معاشرت، ایجاد نظم و انضباط در میان اعضای خانواده، توجه به یکسانی در آفرینش، همدلی و همکاری، مشاوره با یکدیگر، وجود عشق و مهر و محبت میان اعضای، رعایت حقوق والدین بر فرزندان و بالعکس، روحیه عفو و گذشت و دوری از سخت گیری و اصراف.
وی اظهار کرد: عاطفه مادری و پدری و میل به فرزند از فطرت انسان نشات میگیرد اما با وجود برخی عوامل از آن غفلت شده است. کشوری که نرخ جمعیت مثبت و قابل توجه و به تعبیری نرخ باروری حدود 3 و بیشتر از آن داشته باشد مزایا و محاسن کلان ملی را کسب کرده است. یک کشور با رشد مناسب جمعیت، به جهت وجود تقاضا در خودش، همیشه یک بازار اقتصادی و بهانه ای برای رشد صنعت کشور دارد.
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: فرزندآوری بیشتر یعنی نخبگان بیشتر و ظریب هوشی بالای کشور. وقتی کشوری جمعیت جوان و فرزندآوری خوبی داشته باشد وابستگی کمتری نسبت به واردات خواهد داشت و سالمندانش در رفاه بیشتری زندگی می کنند. نکته مهم و قابل توجه اینکه امنیت ملی نیز تامین می شود لذا تامین یک ردیف بودجه مستقل از سوی دولت برای برای مسئله حیاتی جمعیت ضرورت دارد.
خورشیدی بیان کرد: متاسفانه شرایط حال حاضر کشورمان از نظر ساختار کمی و کیفی برآیندی شایسته و مطلوب برای آینده جغرافیای کشور نیست. جمعیت از منظر کمی و کیفی در تمام مولفه های امنیت ملی جوامع بشری موثر است . پیامدهای پیری جمعیت، سنگین شدن هزینه ها و بار منفی اقتصادی کشورها، کاهش چتر حمایتی خانواد ها از سالمندان، کاهش جمعیت در سن کار ،کاهش رشد اقتصادی، افزایش بار مالی نسل های جوان، تغییر نظام تربیتی و مفاهیم اخلاقی، کاهش نشاط اجتماعی، کاهش توان دفاعی، افزایش افسردگی و کاهش پویایی و خلاقیت جامعه را به دنبال دارد. همه ما باید سعی و تلاش کنیم که این مسائل ایجاد نشود و به سوی بهتر شدن سوق پیدا کند.
وی ابراز نگرانی کرد: متاسفانه سیر باروری در ایران نسبت به سایر کشورها سیر نزولی داشته است. از سال 94 به علت خالی شدن توان درونی جمعیت، تعداد تولدها با شیب تقریبا تندی شروع به کاهش کرد . در سال 97 میزان فرزندآوری در کشور نسبت به سال قبل با کاهش بیش از هشت درصد مواجه شد که در دهه اخیر بی سابقه بوده است لذا مهمترین چالش، کاهش موالید و جمعیت، تک فرزندی، افزایش سالمندی، تنهایی و از بین رفتن بسیاری از نسبت های خانوادگی است و متاسفانه چالش های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مهاجرت پذیری اجباری ناشی از همین کاهش رشد جمعیت است.
انتهای پیام

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
لزوم واگذاری بخشی از اعتبارات وزارت خانه ها در راستای افزایش جمعیت کشور/ مهمترین نگرانی برای تمایل به فرزندآوری، تامین آینده فرزندان است
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا