حجاب قانونی فراگیر و لازم الاجرا برای همه/کج سلیقگی ها و نبود پیوست فرهنگی، باعث عدم احساس ضرورت اجرای کامل قانون حجاب شده است
1401/04/01 - 12:33
تاریخ و ساعت خبر:
139536
کد خبر:
دکتر مهناز کهندانی، مدیر حوزه علمیه نورالاصفیا:

حجاب قانونی فراگیر و لازم الاجرا برای همه/کج سلیقگی ها و نبود پیوست فرهنگی، باعث عدم احساس ضرورت اجرای کامل قانون حجاب شده است

تابستان بازار بدحجابی ها و ولنگاری های پوششی در جامعه نیز داغ تر می شود. با شروع تعطیلات تابستانی فحشا و ولنگاری پوششی و رفتاری به مراکز تفریحی و حتی اقامتگاه ها هم کشیده می شود! صحبت از صنعت گردشگری که به میان می آید برخی حجاب را مانع جذب گردشگر دانسته و خواهان برداشته شدن این قانون برای آنها می شوند ! در حالیکه حجاب در کشور ما قانون است و بالتبع برای همه لازم الاجراست.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - تهران : این روزها صحبت از اقامت تماشاگران فوتبال جام جهانی قطر در برخی از مناطق کشور به ویژه جزایر توریستی جنوب کشور هستیم. مسئله ای که از بعد گسترش روابط بین المللی و درآمد های اقتصادی برای کشور ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما بخشی دستاوردهای توریست و گردشگری به مباحث فرهنگی و تعاملات فرهنگ ها با یکدیگر و حتی انتقال فرهنگ ها بر می گردد، چیزی که باعث شناخت بیشتر اقوام و ملل از یکدیگر شده و حتی می تواند زمینه های صلح و آرامش و افزایش حس امنیت در جهان را بیشتر کند.
در این دوره جام جهانی ، فرصتی برای کشور ما و دولتمردان ما به وجود آمده است که مانند لبه ای دو تیغ کار می کند. درصورتی که بدون پشتوانه حمایتی از قوانین کشور و فقط به منظور جلب بیشتر توریست وارد این عرصه شویم قطعا پیامدهای نامطلوبی به بار خواهد آورد و اگر با تعصبات یا دور شدن از فضای فراهم کردن آسایش و امنیت روانی توریست نتوانیم آنها را برای گردشگری بیشتر و رونق صنعت توریست جلب کنیم ، شکست بزرگی برای ما هم از نظر اقتصادی و هم از نظر فرهنگی به بار خواهد آورد.
یکی از چالش های پیش روی گردشگری در کشورهای مسلمان به ویژه کشور ما که حجاب قانونی است، مسئله پوشش و رعایت حجاب گردشگران است، متأسفانه شاهد این مسئله هستیم که در برخی از مراکز گردشگری و فرهنگی کشور حتی مراکز اقامتی، قبح بدحجابی و بی حجابی شکسته است و گویا کسی هم نیست که به آنها تذکری بدهد! همین مسئله باعث شده است برخی در فضای شبکه های اجتماعی و برخی از رسانه ها این شایعه را تولید کنند که قرار است توریست های جام جهانی که وارد ایران می شوند از نظرپوشش و سرو برخی از مسکرات آزاد باشند!
این موضوع مهم را موضوع گفت وگوی خودمان با دکتر مهناز کهندانی، مدیر حوزه علمیه نورالاصفیا قرار دادیم تا پیرامون قانون حجاب در کشور، نحوه اجرا و بایدهای آن صحبت کنیم.
خانم دکتر کهندانی قانون حجاب در جمهوری اسلامی چگونه است؟
_ قانون حجاب یک قانون فراگیر است که دستگاههای مختلفی را مسئول این حیطه میداند. بعد از انقلاب در سالهای مختلف، در چند مرحله تکمیل شد و حدود ۶ وزارتخانه در این موضوع مسئول هستند.
این قانون توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است و متولی اصلی اجرای و نظارت بر این قانون، ستاد امر به معروف و نهی از منکر است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ قانون راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ حجاب و عفاف را تصویب نمود و در سال ۹۸ آن را بازبینی و تکمیل کرد. این قانون به مصوبه ۴۲۷ معروف است و کلیه وظایف تخصصی ۳۲ دستگاه قانون گذار و اجرایی را در مورد قانون عفاف و حجاب به طور دقیق بیان میکند.
در برخی قوانین مربوط به حجاب، مجازات هایی هم تعیین شده و قوه قضاییه هم با این موضوع درگیر است.
در باب اجرای قانون حجاب باید گفت متاسفانه در این سالها نسبت به آن هم اهمال شده و هم در اجرا بی سلیقه گی هایی اتفاق افتاده که نتیجه آن، وضع کنونی جامعه است.

آیا این قانون اختصاص به ایرانیان دارد یا شامل جهانگردانی که به ایران سفر می کنند هم می شود؟
_این قانون اختصاص به مسلمانانی که در کشور تابعیت ایرانی دارند مربوط نمی شود.مسئله حجاب یک مسئله اجتماعی است و متناسب با این حکم، قانون هم آن را به عنوان یک حکم اجتماعی دیده، در نتیجه تخصیص به گروه خاصی ندارد.این قانون شامل همه افرادی است که دارند در این جامعه زندگی می کنند. یکی از ادله ضرورت حجاب از سوی خداوند هم امنیت اجتماعی است که فضایی ایجاد کند که افرادی که می خواهند دیندار زندگی کنند این امکان را داشته باشند.
پس قانون حجاب منحصر به مسلمانان و شیعه و گروه خاص نمیشود و همه ملزم به اجرای آن هستند، خواه توریست باشند یا دین دیگری داشته باشند.
برای فهم بهتر این موضوع می توانیم به قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره کنیم. در وضع قوانین راهنمایی و رانندگی، هیچگاه نمی‌گوییم فقط گروه خاصی ملزم به اجرای آن هستند.
آیا در حال حاضر این قوانین به طور کامل رعایت می شود؟
_باید گفت چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، مشخص است که نسبت به اجرای این قوانین اهتمام لازم صورت نمی گیرد و قوانین به طور کامل اجرا نمی شود. اجرا نشدن هم نباید صرفا یک تخلف قانونی دیده شود بلکه دلیل اجرا نشد قانون حجاب، بی سلیقگی ها و کج سلیقگی هایی است که در سال های گذشته اتفاق افتاده و عدم احساس ضرورت برای اجرای این قوانین هم وجود داشته است.
در کنار قوانین نوشته شده باید همراه باشد با ایجاد فضای فرهنگی متناسب، یعنی برخورد از بالا و چکشی و بگیر و ببند و صرفاً با دید قانون پیش رفتن در یک مسئله اجتماعی که با اعتقادات و فرهنگ مردم سر و کار دارد، نمی تواند پاسخ مناسبی باشد.
مسئله حجاب، صرفا یک مسئله دینی نیست، سنت ایرانی ما هم هیچ گاه سنت برهنگی نبوده است.شرایط فعلی موجود در جامعه، هم غیر دینی و هم غیر ایرانی است. بعد از انقلاب اسلامی دشمن همه توان خود را برای تغییر فرهنگ و فضای غالب جامعه ما به کار می‌گیرد.
همان طور که خودش هم اعتراف میکند، هدف اصلی اش را خانواده قرار میدهد، یعنی اضمحلال خانواده در وهله اول که به تدریج کل جامعه را تحت تاثیر قرار دهد.
در خانواده هم کسی که نقش محوری دارد، زن، و به عبارت دقیق تر، مادر است.در نتیجه دشمن در صدد کمرنگ کردن نقش مادر و تقدس زدایی از آن است.برای اینکار دشمن مسئله حجاب و حیا را کمرنگ میکند، وقتی حریم ها شکسته می‌شود خانواده بی معنی میشود و دیگر پدر و مادر قداست نخواهند داشت و بنیان خانواده متزلزل می شود.
مرجع رسیدگی به تخلفات قوانین عفاف و حجاب چه نهادی است؟
_برخی موارد جرم هست و مجازات تعزیری دارد و قاضی در مورد آن تصمیم می گیرد.اما متولی اجرای این قانون، ستاد امر به معروف است که در همه ادارات دفتر دارد. اما به نظر می رسد اگر قرار باشد ما کار را با قانون پیش ببریم، قانون برد محدودی دارد، یعنی اگر این قانون کنارش مطالبه عمومی، همکاری مردم، و فعالیت های زمینه ساز فرهنگی پیوست نشود، نمی‌تواند کارایی لازم را داشته باشد.
در مورد بستن کمربند ایمنی اگر به خاطر داشته باشید، صرف تعیین جریمه کارگشا نبود و کارهای فرهنگی مانند ساخت فیلم، استفاده از کودکان به عنوان همیار پلیس، و ... منجر به رعایت قانون شد.
در مورد حجاب هم همینطور است. ستاد امر به معروف نمی‌تواند بصورت دستوری عمل کند و باید پیوست فرهنگی هم وجود داشته باشد.
مثلاً وقتی خانمی به عنوان کارمند در اداره ای مشغول به کار می شود،ببیند که همکارانش هم عفیفانه عمل می کنند ارباب رجوع هم از او توقع رفتار عفیفانه دارند.
یکی از آسیبهای مسئله حجاب در این سالها این بوده که ما چون پیوست فرهنگی وجود نداشته، ما قانون را هم کنار گذاشته ایم.ما نباید به بهانه کار فرهنگی، قانون را کنار بگذاریم، این بزرگترین اشتباه است.باید ما در عین اجرای قانون بصورت مرحله به مرحله، و اجرای مجازات بازدارنده، پیوست فرهنگی هم داشته باشیم و اینها همراه با مطالبه عمومی باشد.

چگونه می توانیم قانون حجاب را برای جهانگردانی که به ایران سفر می کنند جا بیاندازیم؟


_ در مسئله جهانگردی هم همین حالت را داریم. من خاطرم هست قبلاً که جهانگردی وارد ایران میشد، کاملا برایش جا افتاده بود که قانون ایران حجاب است و باید آن فرد هم پوشیده باشد.
حالا وقتی جهانگرد وارد کشور می‌شود و می بیند که خودش پوشیده است ولی ایرانی ها بدتر لباس می پوشد، دیگر التزامی به رعایت حجاب ندارد. متاسفانه الان برخی از ادارات خصوصی، و کلینیک ها و بیمارستان ها ما شاهد بی حجابی هستیم. لذا اگر ما قانون را سفت و سخت بگیریم و پیوست فرهنگی هم داشته باشیم، کسی به خاطر این موضوع قید سفر به ایران را نخواهد زد.
سپاس از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قانون حجاب ،حکمی اجتماعی و برای همه ایرانی و گردشگرخارجی لازم الاجراست!/ کج سلیقگی ها و نبود پیوست فرهنگی، باعث عدم احساس ضرورت اجرای کامل این قانون شده است
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا