کسب مهارت های پیش از ازدواج؛ ستون های اولیه زندگی پایدار و استوار/ حرف بزنیم؛ انسان ها  احساسات و نیاز های ما را با نگاه  کردن؛ متوجه نمی شوند!
1401/04/14 - 13:19
تاریخ و ساعت خبر:
139846
کد خبر:
یک مشاور روابط بین فردی در گفت وگو با طنین یاس:

کسب مهارت های پیش از ازدواج؛ ستون های اولیه زندگی پایدار و استوار/ حرف بزنیم؛ انسان ها احساسات و نیاز های ما را با نگاه کردن؛ متوجه نمی شوند!

به مناسبت هفته ازدواج و بررسی اهمیت مهارت آموزی های قبل از ازدواج به جوانان به ویژه در حوزه روابط بین فردی با طاهره طاهری مشاوره روابط بین فردی گفت وگویی را انجام داده ایم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از قم: کسب مهارت روابط بین فردی در روابط اجتماعی افراد بسیار اهمیت دارد، روابط بین فردی را « فرایندی می دانند که در آن انتقال اطلاعات و احساسات صورت می گیرد و این احساسات و اطلاعات را با افراد می توانیم در میان بگذاریم. در واقع تعریف ارتباط عبارتست از هر گونه تعاملی که میتواند شامل انتقال پیام باشد.
در مهارت روابط بین فردی به موضوعاتی مثل گوش کردن، دوست یابی، همدلی کردن، حل مشکل، احترام گذاشتن و کار گروهی و … می پردازیم. یکی از مهم ترین اجتماعاتی که روابط بین فردی مناسب باید مد نظر قرار گیرد، خانواده است. در بسیاری از مواقع مشکلات مراجعان برای مشاوره خانواده، در واقع مشاوره روابط بین فردی است.» به همین دلیل و با توجه به اینکه در هفته ازدواج قرار داریم گفت و گوی صمیمانه‌ای با طاهره طاهری مشاوره روابط بین فردی انجام داده ایم که قطعا خواندن آن خالی از لطف نیست.
لطفاً برای شروع نظر خود را درباره خانواده و نقش آن در جامعه بیان کنید؟
خانواده یکی از مهمترین و بزرگترین نهاد اجتماعی هست که باعث امنیت آرامش عاطفی و روانی ، ازدیاد نسل و تربیت و اجتماعی کردن افراد برای زندگی در اجتماع هست.
به نظر شما برای تحکیم بنیان خانواده چه کار ها لازم است ؟
برای تحکیم خانواده لازم هست که ما قبل از ازدواج آموزش‌هایی را ببینیم و در کارگاه‌های آموزشی شرکت کنیم همان همانطور که پیش از ازدواج برای فرزند پروری لازم هست که ما برای اینکه بنیان خانواده محکم و استوار بماند آموزش‌هایی را ببینیم. متاسفانه تو جامعه ما و در فرهنگ ما کمتر به این مسئله توجه می شود، خوب هست که آموزش و پرورش ما بحثی را خصوصاً در سال‌های آخر دوره دوم متوسطه در این زمینه داشته باشد تا دختران و پسران جوان ما آموزش ها لازم را ببینید. خانواده‌ها باید بپذیرند که قبل از ازدواج حتماً باید جوان ها از مشاوره های پیش از ازدواج و آموزش های پیش از ازدواج استفاده کنند تا بدانند که چطوری باید با همدیگر آشنا بشوند، چطوری باید همدیگر را بشناسند و اینکه چطوری باید با همدیگر رفتار کنند.مهارت لازم درباره فن بیان و گفتار،احساسات و نیز بروز احساسات بدست آوردند زیرا این مهارت ها ستون های اولیه زندگی پایدار و استوار است.
نظر شما درباره بهترین زمان ازدواج، چه سن یا زمانی است؟
برای ازدواج نمی شود سن دقیق را تعیین کرد . هر زمانی که دختر و پسر به بلوغ جنسی، اقتصادی و عاطفی ،روانی و نیز اجتماعی برسند می توانند با یکدیگر ازدواج کنند . ما برای رسیدن به یک ازدواج پایدار باید به داشتن تمامی بلوغ ها توجه کنیم. متاسفانه در دنیا امروزه یک باور غلط وجود دارد ما جوان ۲۴ سال که به بلوغ عاطفی نرسیده می گویم ازدواج کند خوب می شود. این باور غلط است که لازم است درباره آن آموزش ببینیم تا از اتفاقات نا خوشایند جلوگیری کنیم.
به عنوان یک روانشناس بنابر چه دلایلی می توانیم ، افراد را به ازدواج ترقیب کنیم؟
اگر دختر و پسر در زمان مناسب ازدواج کنند با دیدگاه ها و بینیش ها ،نوع تفکرات هیجانات باورها و نیز افکار هم دیگر آشنا می شوند و رشد می کنند. آنها می توانند هدف‌های مشترکی رو برای زندگی آینده شون در نظر بگیرند وبا خطا و آزمایش ها شناخت بیشتری نسبت به هم دیگه پیدا می‌کنند. آنها در کنار همدیگر به رشدهای فکری و احساسی می رسند که در زندگی بسیار مفید است و در هر رشد و شناختی یک مرحله به یکدیگر نزدیک می شوند و یک مرحله بیشتر همدیگر رو درک می کنند و با یکدیگر پله پله با رشدمی کنند. تاخیر در ازدواج سبب می شود دختران و پسران آن خود شکوفایی، طراوت و شادابی و نیز هیجانات جوانی را نداشته باشند. زمانی که دختر و پسر مستقل می‌شوند و شخصیت اصلی شان شکل می گیرد انعطاف پذیری شان کم می شود و آنها نمی خواهند در کنترل شخص دیگر زندگی کنند یا مسئولیت یک زندگی را نمی خواهند به عهده بگیرند و این ها از عوارض ازدواج در سن بالا است . برای ازدواج ما باید معیار های را در نظر بگیریم
به نظر شما درست ترین و مهم ترین معیارهای ازدوج کدامند؟
برای ازدواج معیارهای زیادی وجود دارد که در جوامع اصول به صورت یکسان هست اما با توجه به فرهنگ های مختلف جزئیات فرق می‌کند و اولویت بندی این معیار بر اساس نوع دیدگاه، بینش و تربیت طرفین شکل می گیرد. یکی از معیارهای ازدواج تناسب داشتن دو نفر در زمینه مسائل اجتماعی و فرهنگی، اعتقادی و ارزش ها است که اگر دو خانواده با یکدیگر از این نظر اجتماعی و فرهنگی و نیز اصالت خانوادگی تفاوت فاحشی داشته باشند، مسلماً اگر هم ازدواج صورت بگیرد پایدار نخواهد بود .
یکدیگر از معیارهای سلامتی جسمی و روحی روانی طرفین است اگر از نظر جسمی هرکدام از طرفین مشکلی داشته باشد باید دیگری را در جریان قرار بدهند زیرا بعضی از مشکلات جسمانی در روابط زناشویی و نیز فرزند آوری اثرات منفی دارد . از منظر روانی هم دو طرف باید به بلوغ روانی رسیده باشند که در مسائل و مشکلات زندگی بتوانند با یکدیگر هم فکر می کنند و آنها را حل کنند. داشتن تناسب اخلاقی و شخصیتی یکی از معیارهای ازدواج است.طرفین باید از نظر افکار و اندیشه ، باورها و علاقه باید شباهت هایی داشت باشند .
مسولیت پذیری هم یکی دیگر از معیارهای ازدواج است دو طرف باید وظایف خود را انجام بدهند،مسئولیت اشتباه شان را بپذیرند تا زندگی پایدار داشته باشند.
به طور خلاصه دختر و پسر باید از نظر اخلاقی ، شخصیتی و روانی ونیز شغلی ، خانوادگی، اعتقادی و احساسی ،علایق با همدیگر نقاط مشترک فراوانی داشته باشند. امروزه در جامعه ما با انجام چند جلسه مشاوره قبل از ازدواج مشخص می‌شود که دو تا جوان از نظر فکری ، عاطفی با یکدیگر سنخیت دارند یا خیر.
اهمیت نقش گفت وگو با کسب مهارت روابط بین فردی در استحکام بنیان خانواده چقدر است؟
یکی از مسائل که من به شخص به آن اهمیت می دهم ،گفت و گو زوجین با هم دیگر هست.ما برای اینکه محیط آرام را در زندگیمان ایجاد کنیم باید گفت و گو کنیم و مسئله را بررسی کنیم،درباره احساسات مان نسبت به هم دیگر ،نیاز هامان با یکدیگر صحبت کنیم.جملات خودش باید بدان ،خودش دیگه من را می‌شناسه و خودش باید از نوع رفتار من متوجه بشه که من چی می خوام غلط هستند.
انسان ها احساسات ما و نیاز ها ما را از روی نگاه کردن متوجه نمی شوند. بنابراین گفتگو کردن یکی از عوامل اصلی و بسیار مهم در تحکیم زندگی هست و بسیاری از مشکلات با صحبت کردن به شرطی که اصول آن را بلد باشیم حل می شود.
و سخن آخر
امیدوارم توضیحات که دادم برایتان مفید باشد در این زمینه سخنان زیادی می شود گفت و من خلاصه ای از سخنان که از اهمیت زیادی برخوردار است را بیان کردم.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کسب مهارت های پیش از ازدواج؛ ستون های اولیه زندگی پایدار و استوار / تناسب اجتماعی،فرهنگی و ارزشی ، مثلث طلایی معیار ازدواج / حرف بزنیم؛انسان ها انسان ها احساسات و نیاز های ما را از روی نگاه کردن؛ متوجه نمی شوند!
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا