حضرت فاطمه ( س ) بهترین همسر ، نیکوترین مادر هستی
1401/04/11 - 08:11
تاریخ و ساعت خبر:
139905
کد خبر:
یادداشت/ حکیمه عزیزی

حضرت فاطمه ( س ) بهترین همسر ، نیکوترین مادر هستی

فاطمه زهرا(س )، در سال دوم هجرت به ازدواج امیر مؤمنان، علی(علیه السلام ) درآمد. ایشان اسوه ای کامل برای همگان، به ویژه بانوان سالک الی الله است. معرفت، عبادت، جهاد، مبارزه، کسب فضایل و بندگی و عبودیتش راه روشنی برای حقیقت طلبان و کمال جویان است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - لرستان – شهرستان پلدختر- در قرآن می خوانیم : « بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم. إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَر. فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَر. إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبْتَر »
ای پیامبر همانا به توکوثر اعطا کردیم! پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن! و بدان دشمن تو قطعا بریده نسل و بی عقب است .
فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) به صورت ، یک بشر و یک زن ، آن هم زنی جوان است ؛ اما در معنا ، یک حقیقت عظیم و یک نور درخشان الهی ، یک بنده صالح و یک انسان ممتاز و برگزیده است . در ستایش از جایگاه فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) در میان سایر انسانها همین بس که آیات تطهیر، هل اتی و حدیث عظیم ثقلین در شأن او و خاندان و فرزندان او نازل شده است . حضرت فاطمه زهرا ( سلام الله علیها ) همان گونه که خود عمل میکرد ، عفت و پاکدامنی یک زن مسلمان را ارزنده ترین و مهمترین زینت یک زن می دانست. چنانکه در جواب سوالی که حضرت رسول اکرم از صحابه کرد که بهترین چیز برای یک زن چیست؟ و آنها نمی دانستند و سراغ ایشان می رفتند که فرمودند: خیرٌ للنساء ان لا یرین الرجال ولا یراهن الرجال و در جواب ایشان پیامبر اکرم فرمودند: انّ فاطمه بضعة منی
حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) تنها بانویی هستند که به مقام عصمت رسیده اند، ایشان در خانه پدری بهترین دختر بودند به گونه ای که حضرت زهرا (سلام الله علیها ) را ام ابیها می نامند، پس از ازدواج بهترین همسر و تنها فردی بودند که هم کفو امیرالمومنین ( علیه السلام ) بودند و با در کنار هم قرار گرفتن ایشان بهترین خانواده تشکیل شد. مادر در خانواده چون خورشیدی است که وجودش گرمابخش حریم خانواده است و رفتار و کردار فرزندان در قبال یکدیگر و در ارتباط با پدر منوط به مادر به عنوان محور اصلی خانواده است، نقش مادر یک نقش فراموش نشدنی، تاثیر گذار و ماندگار است . شخصیت فاطمه زهرا(سلام الله علیها ) الگویی کامل برای انسانها و مخصوصا خانمها است. کرامت و سجایای اخلاقی ایشان در همسرداری و تربیت فرزندان و موارد بسیار دیگر به اندازه ای مثال زدنی است که مسلمانان ایشان را به عنوان اسوه و الگویی کامل می دانند
حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند: جهاد زن، خوب شوهرداری است
فاطمه زهرا(سلام الله علیها )، در سال دوم هجرت به ازدواج امیر مؤمنان، علی(علیه السلام ) درآمد. حاصل این وصلت فرخنده و آسمانی، دو پسر و دو دختر به نام های حسن، حسین، زینب و امّ کلثوم(سلام الله علیها ) بود. در کانون گرم خانه زهرا و علی انسانهای بزرگ و بی نظیری تربیت شدند، شخصیت هایی چون امام حسن (علیه السلام ) و امام حسین (علیه السلام ) که برای همیشه تاریخ، الگوی جامعه بشری هستند. حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) اسوه ای کامل برای همگان، به ویژه بانوان سالک الی الله است. معرفت، عبادت، جهاد، مبارزه، کسب فضایل و بندگی و عبودیتش راه روشنی برای حقیقت طلبان و کمال جویان است. آنان که در پرتو هدایت ها و راهنمایی های او حرکت کنند، سعادت و رضوان الهی را به دست می آورند و محبوب پروردگار خواهند شد. از نمودهای زندگی صمیمی و پرمحبت آن است که زن در تنگدستی و دشواری های زندگی، با همسرش همکاری کند و از تحمیل هزینه هایی که تهیه اش بر مرد دشوار است بپرهیزد. برای تأمین خواسته هایش بر او فشار نیاورد و تا می تواند با خویشتن داری، قناعت، صرفه جویی و مدیریت صحیح منزل، از غصه ها و رنج های وی بکاهد، به او دلداری دهد و او را شرمنده دیگران نسازد
امیرالمومنین(علیه السلام ) از عمق ایمان و صفاي دل فاطمه (سلام الله علیها ) خبر داشت و اوج گرفتن وي را در آسمان معرفت شاهد بود و از تلاطم امواج محبت در سینه دریایي زهرا ( سلام الله علیها ) حکایت‏ها داشت. حضرت زهرا نه به عنوان یک همسر معمولی ، بلکه امانتی از رسول خدا در نزد امیرالمومنین بود . امیرالمومنین(علیه السلام ) عظمت روح زهرا ( سلام الله علیها ) را مي‏شناخت و تعظیم ملائکه بزرگ الهي را مشاهده کرده بود و بر خود می‏بالید که همسري همچون زهرا دارد.
داستانک :
شهید برونسی می گفت : وقتی که سرم را روی خاک های نرم کوشک گذاشتم ، توسل کردم به مادرم زهرا ( سلام الله علیها ) بعد از راز و نیاز ، اشک هایم تند و تند سرازیر شد ، به قدری که خاک های نرم آنجا گل شد . یک باره صدای ملکوتی خانمی را شنیدم که فرمود : فرمانده ، اینجور وقتها که به ما متوسل می شوید ، ما هم از شما دستگیری می کنیم .

والسلام
منابع :
قران کریم / سوره کوثر
نهج البلاغه / حکمت 136 / ص 469
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با جمع کثیری از بانوان کشور / 1368
فاطمه از نگاه علی / محمد محمدیان
خاک های نرم کوشک / ص 114 /و 115

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حضرت فاطمه ( س ) بهترین همسر ، نیکوترین مادر هستی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا