دست باز مادر طبیعت ایران و اشتغال پُر سود در عرصه گیاهان دارویی/ شغلی بدون نیاز به سرمایه با بازاری جهانی
1401/04/28 - 10:00
تاریخ و ساعت خبر:
139909
کد خبر:
یک مربی کارآفرینی،

دست باز مادر طبیعت ایران و اشتغال پُر سود در عرصه گیاهان دارویی/ شغلی بدون نیاز به سرمایه با بازاری جهانی

زلیخا ایلمانی 42 ساله یکی از بانوانی ؛ ساکن روستای غفار حاجی استان گلستان است که مشغول به کار پرورش گیاهان دارویی و تولید عرقیجات از این گیاهان می باشد. .وی معتقد است یاهان دارویی در چهار فصل سال در همه مناطق ایران وجود دارد و این یعنی کسی که می خواهد در این زمینه فعالیت کند بدون هیچ هزینه ای و با سرمایه کم می تواند شروع کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - گلستان: یکی از موهبات کشور ما تنوع پوشش گیاهی است که ایرانیان را از دیرباز به شناخت فواید آنها در مسیر درمان بیماری ها و حتی استفاده های بهداشتی و آرایشی ، علاقمند ساخته است و در این زمینه کتاب های زیاد نگاشته شده و افرادی متخصص به عنوان عطارها و پزشکان گیاهی تربیت شده اند.
این روزها با وجود پیشرفت های علمی - دانشگاهی در حوزه تولید داروهای شمیایی بازهم شاهد هستیم که بسیاری از افراد برای درمان بیماری های خود از گیاهان و فواید آن ها استفاده می کنند و هنوز دکان عطارها و پزشکان گیاهی مشتریان و طالبان خود را دارد. به ویژه در روستاهای کشور این شغل از اهمیت و کارکرد بیشتری برخوردار است.
زلیخا ایلمانی فرمانده پایگاه شهیده فرهانیان از حوزه عفاف 42 ساله یکی از بانوانی ؛ ساکن روستای غفار حاجی استان گلستان است که مشغول به کار پرورش گیاهان دارویی و تولید عرقیجات از این گیاهان می باشد. با او گپ و گفت وگویی صمیمی زده ایم .

درباره حرفه ای که در آن مشغول به کار هستید توضیح بفرمایید
.فعالیت در زمینه تولید عرقیجات از گیاهان دارویی که این گیاهان را خودم کشت میکنم یا از طبیعت برداشت میکنم مثل خارشتر که به صورت طبیعی در این منطقه رشد میکند و گیاهان دیگری که در این منطقه وجود ندارد در محیط گلخانه ای پرورش میدهم. مشوق اصلی من در این حرفه، جهاد کشاورزی شهرستان گمیشان بود که با دراختیار قرار دادن دستگاه عرق گیری مرا تشویق نمودند.
تاریخچه این علم در ایران و منطقه شما چقدر است؟آیا میتوان گفت این یک هنر یا علم ایرانی است؟
.پرورش گیاهان دارویی در ایران از قدمت دیرینه برخوردار است اما در منطقه و روستای ما کسی تا کنون دست به چنین کاری نزده بود و بنده اولین نفر در روستا هستم که به فکر تولید و برداشت گیاهان دارویی افتادم.
اگر خاطره خوشی از در زمینه فعالیتهای خود دارید تعریف کنید.
در سالهای قبل که مشغول به تولید و پرورش طیور و شتر مرغ بودم بهترین خاطره من در این زمینه انتظار برای تولد جوجه های پرندگان بود و لحظه ی شکستن و بدنیا آمدن جوجه ها از بهترین خاطرات و حس خوبی بود.

برای نسل جوان و کسانی که دوست دارند وارد حرفه شما شوند چه پیشنهاد و راهکارهایی دارید؟
. گیاهان دارویی در چهار فصل سال در همه مناطق ایران وجود دارد و این یعنی کسی که می خواهد در این زمینه فعالیت کند بدون هیچ هزینه ای میباشد و با سرمایه کم می تواند شروع کند. پس اگر کسی بخواهد در این زمینه فعالیت کند می تواند به صورت رایگان از طبیعت استفاده کند
اولویت اول شما به عنوان یک بانوی کار آفرین خانواده هست یا تخصص تان و با توجه به مشغله کاری چگونه توانستید بین این دو تعادل ایجاد کنید؟
.بنده مادر 5 فرزند هستم و و اولویت اول من خانواده است و در واقع اولویت اول هر مادری تربیت فرزندان میباشد. یکی از محاسن مشاغل خانگی این است که در کنار خانواده هست و مدیریت زمان بدست خودم است و با برنامه ریزی هم به مسائل خانه و خانواده و هم به
فعالیت های جانبی خود میپردازم . و دراین بین همسرم با من همگام هست و و خانواده ام از من حمایت میکنند و در امور همکاری دارند.
بازار فروش محصولات شما به چه صورت است ؟ و آیا توانستید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اشتغال ایجاد کنید؟
چون تازه در زمینه گیاهان دارویی شروع به فعالیت کردم بازار فروشم بیشتر در منطقه خودمان است ؛ اما برنامه ریزی برای تولید بیشتر هم داریم که با گرفتن مجوز از وزارت بهداشت و گرفتن برند میتوانیم محصولات خود را به فراتر از منطقه خود بفروش برسانم . الان به طور مستقیم 3 نفر مشغول به کار هستیم و به طور غیر مستقیم 4-5 نفر مشغول میباشند.
درخواست شما از مسئولین ؟
. یکی از درخواستهای من در این زمینه این است که روند مجوز گیری تسهیل شود چون مراحل مجوز گرفتن بسیار سخت میباشد و ما با سرمایه خیلی کمی شروع کردیم و هیچ گونه حمایتی از جایی نداریم . به عنوان مثال اگر بخواهیم درخواست وام داشته باشیم باید مجوز از وزارت بهداشت داشته باشیم .درخواست بنده تسهیل در روند مجوز و حمایت کردن از کارآفرینان است .
حرف پایانی:
حرف پایانی من خطاب به جوانان است جوانانی که مدعی هستند که کار نیست ولی می توان در کشور ما با توجه ظرفیت های موجود شغل ایجاد کرد ؛ فقط کافیست ما بخواهیم کاری را انجام دهیم .بهترین رویکرد در مشاغل خانگی هر خانه یک کارگاه میباشد .من اولین بار با پرورش شتر مرغ شروع کردم . زمانی که فرزندانم هم کوچک بودند. در مشاغل خانگی میتوان کار و فعالیت را در کنار خانوده داشت .پس اگر بخواهیم میتوانیم دست به هرکاری هرچند کوچک بزنیم مثل پرورش قارچ یا درست کردن ترشیجات و....
بنده خودم مربی کار آفرینی هستم و هدفم این است که در روستای خود چندین شغل ثابت ایجاد کنم و آرزو دارم که در روستای ما هیچ فردی بیکار نباشد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
دست باز مادر طبیعت ایران و اشتغال پُر سود در عرصه گیاهان دارویی/ شغلی بدون نیاز به سرمایه با بازاری جهانی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا