غربت نویسندگان در پایتخت کتاب
1401/05/02 - 08:17
تاریخ و ساعت خبر:
140227
کد خبر:

غربت نویسندگان در پایتخت کتاب

سیده عطیه شیخ احمدی یکی از نویسندگان سنندجی است که تاکنون چندین رمان را تالیف کرده است نویسنده‌ای که با تمام کمبودها مشکلات و موانع همچنان در حال تولید آثار جدید است.شیخ احمدی به دلیل شرایط زندگی و تامین هزینه‌های زندگی خود ناچار شده که کتاب‌های تالیف شده خود را برسنگفرش یکی از خیابانهای شهر سنندج پهن کرده تا ٱن‌ها را فروش برساند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - از کردستان- فردین کمانگر: پدیده دستفروشی کتاب و پهن کردن بساط فروش کتاب بر سنگفرش خیابان‌ها، شاید پدیده نوظهور و به گفته بسیاری از صاحب نظران و نویسندگان، آن را ناخوشایند تعریف کنند اما این امر واقعیت امروز دنیای ماست. بسیاری از نویسندگان به دلیل بالا بودن هزینه‌های چاپ کتاب و زندگی و عدم حمایت از سوی دستگاه‌های متولی، برخی از نویسندگان ناچارند که برای رفع مشکلات خود، کتابهای خود را بر سنگفرش خیابانها پهن کنند تا مخاطبان آن را خریداری کنند.
«سیده عطیه شیخ احمدی» در سال ۱۳۵۰ در شهر سنندج چشم به دنیا گشود و در سال ۱۳۶۹، در هنگام بازگشت آزادگان به میهن، به دلیل ازدحام جمعیت از پشت بام منزلشان سقوط کرده و بر اثر این حادثه دچار معلولیت جسمی شده است و با وجودی که قدرت حرکتی خود را از دست داده اما هرگز در مقابل این مشکل کوتاه نیامده، معلولیت را به معنای محدودیت برای خود توجیه نکرده است و امروز توانسته در راه کسب علم و دانش موفقیت‌هایی را به دست بیاورد وی دارای کارشناسی ادبیات و یکی از نویسندگان در حوزه رمان‌نویسی است و در طول مدت زمان ۲۴ سال از فعالیت خود در حوزه نویسندگی توانسته ۳۷ رمان و ۲ کتاب مجموعه شعر را به نگارش در بیاورد که به دلیل مشکلات اقتصادی، تنها ۱۴ عنوان از کتاب‌هایش را چاپ و منتشر کند.
حس غربت و تنهایی
چند سالی است که شهر سنندج، در کنار «شهر خلاق موسیقی جهان»، عنوان پایتخت کتاب ایران را نیز به یدک می‌کشد اما نویسندگان و اهل قلم به دلیل نبود زیرساخت‌ها و عدم حمایت از سوی متولیان امر، در شهری که عنوان پایتخت کتاب را به یدک می‌کشد احساس غربت و تنهایی کنند.
سیده عطیه شیخ احمدی یکی از نویسندگان سنندجی است که تاکنون چندین رمان را تالیف کرده است نویسنده‌ای که با تمام کمبودها مشکلات و موانع همچنان در حال تولید آثار جدید است.
شیخ احمدی به دلیل شرایط زندگی و تامین هزینه‌های زندگی خود ناچار شده که کتاب‌های تالیف شده خود را برسنگفرش یکی از خیابانهای شهر سنندج پهن کرده تا ٱن‌ها را فروش برساند.
بساط دستفروشی کتاب‌های خود را پهن کرده تا بتواند با فروش کتابهایش، گوشهای کوچک از مشکلاتش را رفع کند.
با این نویسنده سنندجی گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.
نویسنده سنندجی با اشاره به مشکلات در چاپ آثارش، عنوان می‌کند که به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های چاپ در حوزه کتاب در کشور و به ویژه استان کردستان از مجموع ۳۹ اثر تولیدی تنها ۱۴ اثر را چاپ و منتشر کردهام امروز هزینه چاپ یک کتاب با تیراژ ۲۰۰ نسخه ۱۰ میلیون تومان هزینه را برای نویسنده در بر خواهد داشت و این هزینه را باید خود نویسنده پرداخت کند زیرا بسیاری از انتشارات انتشاراتی‌ها از پذیرفتن کتاب خودداری می‌کنند.
شیخ احمدی از نبود اسپانسر و حامی برای چاپ کتاب‌ها نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: امروز کسی اسپانسر چاپ کتاب و فعالیت‌های فرهنگی نمی‌شود حتی مسئولان و متولیان امر نیز کمتر از نویسندگان حمایت می‌کنند و تنها حامی ما مردم هستند که با خرید آثار تولیدی از نویسندگان حمایت می‌کند.
وی در ادامه عنوان می‌کند: وقتی که متولیان امر و دستگاههای ذیربط از کتاب و آثار نویسندگان حمایت نمیکنند حالا چگونه می‌توان انتظار داشت که یک سرمایه‌گذار در حوزه فرهنگی و کتاب سرمایه گذاری کند.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات خود عنوان می‌کند: برای تامین هزینه‌های زندگی ادامه کار نویسندگی، بساط دستفروشی را در یکی از خیابان‌های شهر سنندج پهن کنم و در طول هفته دو روز یا سه روز در این مکان حضور پیدا میکنم.
انتظار ترحم را ندارم
نویسنده سنندجی تصریح می‌کند: حضور بنده به عنوان یک نویسنده و یک فروشنده در گوشه‌ای از خیابان که بساط دستفروشی کتاب را پهن کردم برای بسیاری از شهروندان و برای عابرین پیاده قابل هضم نیست زیرا بسیاری از شهروندان ابراز تعجب می کنند و اولین پرسشی که مطرح می‌کنند این است که چرا مسئولان از یک نویسنده حمایت نمی‌کنند؟
شیخ احمدی در ادامه می‌افزاید: من از مسئولان انتظار ترحم و برخی مسائل را ندارم، من به عنوان یک نویسنده که در عرصه فرهنگی در حال فعالیت هستم از آنها انتظار دارم که مکانی مناسب و درخور شان یک نویسنده را در اختیار بنده قرار دهند تا بتوانم آثارم را در شهری که عنوان پایتخت کتاب و شهر خلاق موسیقی جهان است عرضه و به فروش برسانم البته بارها و بارها در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌ها داشتم این موارد را مطرح کردهام اما صدایم به جایی نرسید.
وی به عدم حمایت مسئولان امر از آثار تولیدی خود اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در دوره قبل از کرونا برخی از سازمانها همچون شهرداری ها خریدهایی از آثار بنده را داشتند اما با شیوع کروناویروس دیگر هیچ مطالعه امر از آثارم حمایت نکردند امروز هم که شرایط زندگی به شکل عادی برگشته است باز هم حوزه کتاب را به دست فراموشی سپردند.
کسی به فکر نویسندگان نیست
این نویسنده سنندجی می‌افزاید: در شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شده متاسفانه با وجودی که یک فرصت و ظرفیت مناسبی برای توسعه فرهنگی و تولید آثار جدید در حوزه کتاب می‌باشد متاسفانه تنها نام پایتخت کتاب را بر روی کاغذ به یدک می‌کشد و کسی هم به فکر نویسندگان نیست و در این شرایط سخت زندگی و افزایش هزینه‌های زندگی ضروری است که از نویسندگان و تولیدکنندگان فکر و اندیشه در جامعه حمایت بیشتری شود.
شیخ احمدیدر ادامه با دعوت از مردم به خرید کتاب، عنوان میکند: کتاب نقش یک راهنما را در زندگی ایفا میکند بنابر این مردم باید بیشتر به مطالعه بپردازند و این امر نیازمند ایجاد بسترهای لازم برای توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه است امید که چنین روزی فرا رسد و مردم به حق خود که همانا دانستن است برسند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
غربت نویسندگان در پایتخت کتاب
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا