عقب ماندگی ۵۰ ساله در برنامه های سالمندی
1401/07/07 - 20:11
تاریخ و ساعت خبر:
141799
کد خبر:
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی عنوان کرد؛

عقب ماندگی ۵۰ ساله در برنامه های سالمندی

رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در ارتباط با وضعیت سلامت جامعه سالمندان کشور و چالش های حوزه سالمندی، توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - احمد دلبری، روز چهارشنبه ششم مهر ۱۴۰۱، در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی سالمندی در سالن کنفرانس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، با اشاره به روز جهانی سالمندان، گفت: کشور ما بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند دارد، اما شاهد یک عقب ماندگی ۵۰ ساله در برنامه‌های سالمندی هستیم.
وی با عنوان این مطلب که از ۱۸ سال قبل نوشتن سند ملی سالمندی شروع شد، افزود: دو سال قبل برای دومین بار این سند رونمایی شد، اما هنوز برنامه اقدام برای سند و تقسیم کار ملی نوشته نشده است.
دلبری ادامه داد: در سال‌های گذشته افزایش امید به زندگی را در کشور داشته ایم، اما مسئله‌ای که هست ما نباید به این موضوع دلخوش کنیم. زیرا، کیفیت زندگی اصلاً خوب نیست.
وی افزود: در بحث کیفیت زندگی و به زیستن مردم، خوب عمل نکرده ایم. به طوری که ۲۵ درصد جامعه دچار درجاتی از اختلالات روان هستند.
دلبری با بیان اینکه سالمندان ما سه بیماری مزمن دارند، گفت: عدم توجه به نیازهای سالمندان، می‌تواند منجر به بروز بحران سالمندی در کشور شود.
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، ادامه داد: ۱۴۵۰۰ تخت آسایشگاهی شبانه روزی برای سالمندان داریم که به هیچ عنوان با ۹.۳ میلیون جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال در کشور همخوانی ندارد.
وی افزود: ۳۰ درصد این تخت‌های آسایشگاهی شبانه روزی به سالمندان مجهول الهویه و سر راهی اختصاص یافته است. بنابراین، با استانداردهای جهانی در این زمینه بسیار فاصله داریم.
رئیس مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی ادامه داد: ما نگران پیامدهای زنانه شدن جمعیت سالمند کشور هستیم.
وی افزود: ما نگران تنهایی زنان سالمند هستیم.
دلبری در خصوص نیروی انسانی مراقبت از سالمندان، اظهار داشت: ما چالش‌های متعددی در این حوزه داریم که نیروی متخصص، یکی از همین چالش‌ها است.
وی افزود: تعداد افراد بالای ۶۰ سال و زیر ۵ سال در دنیا تقریباً در حال یکسان شدن است، اما چه تعداد متخصص سالمندان داریم.
دلبری ادامه داد: ما فقط ۲۳ نفر متخصص طب سالمندی داریم و این رشته به دلایل تعارض منافع، متوقف شد. ما در مرکز استان فقط یک کارشناس سالمندی داریم. اداره سالمندان در وزارت بهداشت فقط ۳ کارشناس دارد.
وی افزود: در ۴۰ سال گذشته جمعیت سالمند کشور ۲ برابر شده است و در سال ۱۴۳۰، یک سوم جمعیت ایران، سالمند خواهند شد.
دلبری گفت: از سال ۸۳، قرار بود ۳۲ جلسه سالمندی به ریاست رئیس جمهور یا معاون رئیس جمهور برگزار شود که تا کنون حتی یک جلسه هم تشکیل نشده است.
در ادامه این نشست خبری، یداله ابوالفتحی ممتاز عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با اشاره به موضوع خانه‌های سالمندی، گفت: ما نیاز به تأسیس مراکز روزانه و شبانه روزی سالمندی داریم.
وی افزود: باید از نگرش منفی جامعه نسبت به خانه‌های سالمندی دور شد و لازم است این قبیل مراکز را توسعه و گسترش دهیم.
ممتاز ادامه داد: عدم پوشش بیمه مراقبتی، یکی از چالش‌های ما برای داشتن خانه‌های سالمندی است.
وی افزود: تعداد مراکز نگهداری برای سالمندان ناتوان در کشور بسیار اندک است. بسیاری از کشورها به بیمه مراقبتی سالمندان ورود کرده اند و ما باید از نگرش منفی نسبت به خانه‌های سالمندی دور شویم.
ممتاز گفت: احترام گذاشتن به سالمندان، یعنی اینکه بتوانیم نیازهای آنها را تأمین کنیم.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی سالمندان که تاب آوری نامگذاری شده است، افزود: تغییرات اجتماعی و جسمی دوران سالمندی، یکی از اهداف شعار تاب آوری سالمندان است.
ممتاز با عنوان این مطلب که میزان تاب آوری زنان سالمند نسبت به مردان کمتر است، گفت: خانم‌ها از لحاظ وضعیت اقتصادی و اجتماعی، در سطح پایین‌تری هستند و نمی‌توانند مثل مردان در مقابل مشکلات، تاب آوری داشته باشند.
وی افزود: اصولاً جمعیت زنان سالمند نسبت به مردان سالمند، بیشتر است و در سن افزایش امید به زندگی نیز مشاهده می‌کنیم که سن امید به زندگی برای زنان ایرانی، ۷۶ سال و برای مردان، ۷۴ سال است.
در ادامه، نسیبه زنجری عضو مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با بیان اینکه از سال ۱۴۲۰ تغییر و تحول ایجاد خواهد شد و در سال ۱۴۲۵ وارد فاز سالخوردگی و سالمندی می‌شویم، گفت مشکلات صندوق بازنشستگی و هزینه‌های بهداشتی بالا و همچنین بیماری‌های روحی روانی از مهمترین مشکلات سالمندی در ایران است.
وی با بیان اینکه فاصله زیادی بین امید به زندگی و زندگی سالم در سالمندان وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما با افزایش سن در ایران روبرو هستیم اما زندگی مطلوب نیست.
عضو مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با بیان اینکه برای رسیدن به سالمندی موفق و سالم باید به کمبودها توجه کنیم، خاطرنشان کرد: ۱۱ درصد افراد سالمند وضعیت مناسب را دارا هستند؛ در حالی که ۵ درصد نیاز به حمایت کامل دارند و هیچ کدام از شرایط لازم را ندارند.
زنجری، توجه به زندگی سالم و چند بعدی، توجه به تمام دوران زندگی و توجه به نابرابری‌های توسعه از جمله راهکارهای لازم برای زندگی مطلوب سالمندان برشمرد و گفت: تهران، سمنان و فارس از نظر سالمندی وضعیت بهتری دارند؛ در حالی که استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و ایلام وضعیت نامناسب‌تری در حوزه سالمندی دارا هستند.
مهر
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
احمد دلبری، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سالمندی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا