حضرت زهرا(س) بزرگترین زن فیلسوف تاثیر گذار جهان اسلام است چرا که فلسفه اسلامی را عملیاتی نموده است!
1398/02/16 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
33472
کد خبر:
سهام اسدی نیا نویسنده، دکترای فلسفه و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفتگو با طنین یاس:

حضرت زهرا(س) بزرگترین زن فیلسوف تاثیر گذار جهان اسلام است چرا که فلسفه اسلامی را عملیاتی نموده است!

دکتر سهام اسدی نیا استاد فلسفه دین می گوید:متاسفانه ما بر روی جنبه های علم و دانش حضرت زهرا(س) کار نگرده ایم و بررسی آکادمیک انجام نداده ایم.کور کورانه چهارچوب های تربیتی غرب را پذیرفته ایم و این چهارچوب غربی را به چالش نکشیده ایم که زمینه ساز تحقیقات جدید در حوزه تاثیرات تفکر اسلامی گردد!
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - سهام اسدی نیا متولد 1358 اهواز و دکترای فلسفه دین از دانشگاه علوم تحقیقات تهران، این روزها با روحیه خستگی ناپذیر بسیجی مشغول خدمت در دانشگاه است. وی عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز است و نیز به عنوان مربی تربیتی و معرفتی در اردوهای جهادی دانشجویی به دعوت از بسیج دانشجویی فعال است.
تالیفات وی عبارتند از: کتاب پاسداران حریم ولایت(تحت سفارش بنیاد غدیر، در حال حاضر مراحل چاپ را می گذراند.)
یکی از مولفین کتاب سیره عملی امام حسین(ع) به سفارش دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران (در مرحله نهایی نگارش).
با هم گفت و گوی ایشان را در زیر می خوانیم:
*می دانیم ارائه یک تعریف یک خطی از فلسفه اسلامی بسی دشوار است، اما اگر امکان دارد به صورت قابل درک برای عموم خوانندگان ما فلسفه اسلامی را تعریف و وجه تمایزش با فلسفه غرب را بر شمارید.
فلسفه غرب تنها در عقل ترسیم می شود و اتصال به مورد دیگری ندارد، اما در فلسفه اسلامی عقل بشری در اتصال با عقل اسلامی در نظر گرفته می شود. در فلسفه اسلامی سعی می شود رابطه عقل بشری با عقل الهی تبیین گردد.
*برایمان بگویید جایگاه تفکر اسلامی در متن زندگی ایرانی را چگونه ارزیابی می کنید؟ (کاربرد فلسفه اسلامی در زندگی روزمره ایرانی چگونه است؟)
یک حقیقت انکار ناپذیر است که تفکر اسلامی در حوزه های مختلف اعم از خانوادگی و حقوقی و... بسی تاثیرگذار بوده است. برای مثال در رویکرد حقوقی غربی بیشتر منفعت شخصی مد نظر قرار می گیرد، اما در تفکر اسلامی منحصرا به منفعت شخصی نگاه نمی کنیم. با این حال هنوز تفکر اسلامی جایگاهش به معنای حقیقی در حوزه های مختلف-آن طور که مورد انتظارست- گشوده نشده است.
*آیا می توانید چند زن فیلسوف تاثیر گذار در جهان اسلام را نام ببرید؟
در فلسفه اسلامی با رویکرد آکادمیک من شخصی را سراغ ندارم، اما به لحاظ پراگماتیکی(عملی) ما حضرت زهرا(س) را داریم. ایشان به نوعی فلسفه اسلامی را عملیاتی کردند. متاسفانه ما ننشستیم روی این جنبه ها از علم و دانش حضرت زهرا(س) بررسی آکادمیک انجام دهیم.
همین گونه حضرت زینب(س) تفکر اسلامی را در عمل به کار گرفتند. منتها ما به آن درجه از درک نرسیده ایم که تببین کنیم این گونه عملکردهای زنان تاریخ اسلام چگونه و به چه میزان در تربیت زنان و رشد خانواده موثر بوده یا اساسا می تواند باشد؟
متاسفانه کور کورانه چهارچوب های تربیتی غرب را پذیرفته ایم و این چهارچوب غربی را به چالش نکشیده ایم که زمینه ساز تحقیقات جدید در حوزه تاثیرات تفکر اسلامی گردد.
*شما منطق و احساس زنانه درونی تان را در توازن قرار می دهید یا تلاش در غلبه یکی بر دیگری دارید؟
از نظرمن منطق-چهارچوب عقلی داشتن- با احساسات زنانه منافاتی ندارد. حتی احساسات زنانه می تواند دلیلی برای رشد منطق زنانه قرار گیرد.
تاکید تفکر اسلامی بر داشتن طبیعت است و این پایبندی به طبیعت( ذات آن چه که هستی) را فرصتی برای رشد بیشتر تلقی می کند.
درضمن معتقد به برقراری توازن بین این دو-منطق و احساس زنانه –هستم. دقت کنید توازن نه تساوی. بعضی وقت ها غلبه یکی بر دیگری -بنا به اقتضای شرایط- صورت می پذیرد. مانعی ندارد. این هم مخصوص طبیعت زن است، اما اگر بخواهیم افراط و تفریطی بین این دو-منطق و احساس- به خرج دهیم، باید آگاهانه باشد.
*فلسفه اسلامی تا چه حد در شناخت هویت اسلامی ایرانی به ما کمک می کند؟
فلسفه اسلامی تلاش در جهت تبیین هویت اسلامی دارد. چرایی بسیاری از رفتارهای اسلامی را شرح می دهد. اگر در حوزه عمل هم وارد شود-که دغدغه ما هم هست، خیلی بهتر می شود.
*در حال حاضر بر روی چه موضوع علمی در حیطه فلسفه اسلامی کار می کنید؟
من سعی می کنم بدون پیش داوری و بی طرفانه به دنیای پیرامونم نگاه کرده و سوژه های تحقیقاتی ام را استخراج کنم. هر چیزی که در این راستا از ذهن یا خارج بیاید، می شود موضوع تحقیقاتی. مثلا یک فیلم و یا یک تابلو می تواند جرقه اولیه یک تحقیق فلسفی را در ذهنم ایجاد کند.
این یافتن سوژه تحقیق یک دغدغه دائمی و همیشگی است. مقطعی، محدود و معطوف به یک زمان خاص نیست.
*یا خواندن هر کتابی برای ما مفید است؟ سیر مطالعاتی خودتان چگونه است و چند ساعت در روز مطالعه دارید؟
در حوزه تفکر صحیح نه افراط پسندیده است و نه تفریط. نگاه صفر و صدی وجود ندارد.
ضمن این که اشتیاق به مطالعه باید از مهد کودک در ذهن ایجاد شود، چون در این صورت برای حجم اطلاعات جاگذاری معناداری صورت می گیرد. باعث تحول، حرکت پویاتر ذهن شده و نتایج مفید تری به همراه دارد.
من در زمینه مطالعه کمی نگاه نمی کنم. بارها شده تنها یک جمله روزها و روزها ذهنم را به تفکر وا داشته است.
*جایگاه عشق در فلسفه کجاست؟
فلسفه غرب علاوه بر این که از وحی منفک است، از عشق نیز جداست یا اساسا در آن عشق بی معناست!
در تفکر اسلامی غایت عقل اسلامی، عشق است. در واقع بین تفکر اسلامی و عشق هیچ تعارضی وجود ندارد که حال بخواهیم تبیین کنیم جایگاه عشق در فلسفه و تفکر اسلامی کجاست؟
بین این دو-تفکر اسلامی و عشق- نقطه وصل محکمی وجود دارد.
*چطور می شود بین وظایف علمی، مدیریتی و مادری، خانه داری توازن برقرار کرد؟
من عملی که با مسئولیت اصلی زنانه مخل باشد، قبولش نمی کنم. اساسا تجربه نشان داده آن فعلی که در تعارض با مسئولیت زنانه واقع گردد، برای زن مفید نیست. بیشتر سعی می کنم طبیعت واقعی خودم را حفظ کنم و به نقشم در خانواده بسیار بها می دهم.
*فارغ از مشغله های کاری و روزمره چقدر زمان مختص خودتان دارید؟ و در این زمان خاص خودتان به چه فعالیتی می پردازید؟
رشته تحصیلی ام نه تنها بر همه جنبه های زندگی ام، بلکه بر تک تک اعضای خانواده ام و سبک زندگی مان نیز تاثیرگذار بوده است.
ما یک فیلم را که باهم می بینیم تا ساعتی از دیدگاه فلسفی تجزیه و تحلیلش می کنیم، این گونه هیچ فیلم و یا کتابِ بدون نتیجه ای را دنبال نمی کنیم.
من معتقدم فراغت در انسان اساسا وجود ندارد و دائما ذهنش درگیر است. این که ذهنش درگیر چه باشد و به چه مفاهیمی توجه کند؟ حائز اهمیت است. حقیقتش را بخواهید، سیر تفکر همیشه هم صعودی نیست، گاه نزولی است. مهم این است که توجه به مفاهیم همیشگی باشد.
سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ناگفه ها، احوالات شخصی، سهام اسدی نیا، استاد فلسفه، زنان طراز انقلاب
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا