نص صریح قرآن درباره حجاب؛ قابل گفت وگو نیست/ زنان برای دوچرخه سواری نیاز به فضای امن دارند نه گواهی نامه/ بی بندوباری و رابطه غلط ریشه اسیدپاشی است
1398/03/01 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
33664
کد خبر:
در گفت وگوی طنین یاس با فرشته روح افزا مطرح شد:

نص صریح قرآن درباره حجاب؛ قابل گفت وگو نیست/ زنان برای دوچرخه سواری نیاز به فضای امن دارند نه گواهی نامه/ بی بندوباری و رابطه غلط ریشه اسیدپاشی است

روح افزا با بیان اینکه بُعد اعتقادی و قانونی حجاب از قرآن ریشه می گیرد،گفت:چگونه می توان درباره احکام صریح قرآن گفتمان کرد! اگر چنین نگاهی به دین داشته باشیم و در مورد دستورات صریح قرآن، گفتگو کنیم دین تحریف خواهد شد و چه بسا که عده ای بخواهند در مورد شراب خواری و ربا نیز گفتگو کنند !
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - منیره غلامی توکلی : فرشته روح افزا، معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان پیرامون صحبت های اخیر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور بانوان که گفته بود: « موضوع حجاب یک بُعد قانونی دارد و یک بُعد اعتقادی. در مورد بُعد اعتقادی حجاب باید گفت‌وگو کرد.» اظهارداشت: قانون اساسی ما بر اساس قرآن و دین نوشته شده است و این دو بُعد از یک اندیشه نشأت می گیرند. حال اگر ما بپذیریم که ابعاد قانونی و اعتقادی حجاب از یک ریشه تغذیه می شوند، اینکه بگوییم بُعد اعتقادی جای گفت وگو دارد، چه معنی می دهد!؟
وی در ادامه با طرح این سؤال که چگونه می توان درباره مسائل و احکام صریح قرآن گفتمان کرد، گفت: اگر ما بخواهیم چنین نگاهی به دین مان داشته باشیم و در مورد احکام، نظرات و دستورات صریح قرآن، گفت و گو کنیم در واقع دین تحریف خواهد شد و چه بسا که عده ای هم بخواهند در مورد شراب خواری و ربا ... نیز گفت و گو کنند !
این کارشناس حوزه زنان و خانواده، با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم بحث پوشش زنان را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داده است، گفت: در قرآن به صورت دقیق نه تنها در مورد پوشش زنان بلکه سایر اعمال و رفتارشان چون نحوه راه رفتن، زینت کردن پا، حتی نوع صحبت کردن و اختلاط بین زن و مرد، احکام موجود دارد و به واسطه رعایت کردن این احکام است که خداوند طی گروه بندی زنان و مردان طیب را از زنان و مردان خبیث جدا می کند. حال باید پرسید این همه دقت نظر و باریک بینی قرآن چه جای گفت وگو دارد؟!
روح افزا گفت: این که گفته می شود، «حجاب از مردان شروع می شود» هم جای تعجب دارد! قرآن در خصوص رعایت حجاب هم به مردان و هم به زنان تأکید می کند اینکه مردان نگاه شان را کنترل کنند و زنان از نظر پوشش، نحوه راه رفتن، طرز سخن گفتن عفاف و حجاب را رعایت کنند یعنی ؛ به پاهای شان خلخال نبندند، طناز و عشوه گر راه نروند و هنگام سخن گفتن صدای خود را نازک و اغواگرانه نکنند.
معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان تصریح کرد: حال که قرآن اینگونه ریز به موضوع حجاب نگاه می کند چه مرجعی می تواند آن را مورد گفت وگو قرار دهد؟ اگر می شد در خصوص دستورات صریح قرآن گفت وگو کرد، بزرگان و اندیشمندان حوزه دین از قرون گذشته تا کنون نمی توانستند در این بحث وارد شوند؟ این دست سخنان از هر نظر رد است و می تواند باعث بدعت گذاری در دین شود.
وی با بیان اینکه در جامعه زن و مرد در کنار هم فعالیت و حرکت می کنند گفت: نمی شود حجاب را وهله بندی کرد مثلا گفت ابتدا آقایان چشم های خود را ببندند یا روی خود را برگردانند چرا که زنی می خواهد با دوچرخه و لباس ورزشی کف خیابان دوچرخه سواری کند و بعد در وهله دوم ازخانم ها بخواهیم که حالا حجاب خود را رعایت کنید! این هم از نظر قانونی و هم از نظر اجرایی محال است.
• چندی پیش دادستان عمومی و انقلاب اصفهان اعلام کرده بود که طبق قانون، دوچرخه‌سواری زنان در فضاهای عمومی حرام است و به نیروی انتظامی اعلام شده، اگر مواردی از دوچرخه‌سواری بانوان در سطح شهر دیده شد، اول خیلی محترمانه تذکر بدهند و اگر فرد مدارک هویتی دارد از او بگیرند و در غیر این صورت دوچرخه فرد را توقیف کنند. مدت زیادی بود که ائمه جمعه و خانواده شهدا نسبت به دوچرخه‌سواری بانوان در اماکن عمومی معترض بودند و همچنین تعرضات و مزاحمت‌هایی برای این بانوان ایجاد شده بود. خانم ابتکار در این زمینه واکنش جالبی داشتند و گفته بودند که « دوچرخه موتور نیست که بگویم گواهینامه لازم دارد، از قدیم خانم‌ها برای تردد از دوچرخه استفاده می‌کردند و قانونی نداریم که دوچرخه‌سواری خانم‌ها را ممنوع کرده باشد.» نظر شما در این مورد چیست؟
خب؛ شما ببینید وقتی در قرآن پیرامون موضوع حجاب خاصه در مورد زنان تا نوع پوشش و حد و حدود رفتاری دستوراتی وجود دارد آیا یک مرجع قانونی نمی توند در خصوص نوع دوچرخه سواری زنان در خیابان نظر بدهد؟ این چه استنتاجی است که بگوییم چرا زنان را از دوچرخه سواری محروم کرده اید؟ همانطور که خودتان گفتید دادستان اصفهان نگفته که زنان ورزش نکنند، اتفاقا ایشان خواسته اند که زنان در امنیت کامل ورزش کنند و این یک امتیاز مثبت برای ورزش بانوان است.
روح افزا ادامه داد: اینکه زنان ما بتوانند در جایی دوچرخه سواری کنند که در معرض نگاه و گویش زشت مردان نباشند و در امنیت جسمی و روحی کامل وزش کنند و بانشاط باشند، بد است؟ اینکه زنان بتوانند با پوشش مناسب در فضایی که متعلق به وزش بانوان است دوچرخه سواری کنند و حتی طوری برنامه ریزی شود که دوچرخه های رایگان در اختیار داشته باشند، بد است؟ آیا فراهم کردن این امکانات یعنی محروم کردن زنان از دوچرخه سواری و ورزش کردن؟ یا ربطی به داشتن گواهی نامه آن هم برای دوچرخه سواری دارد؟!
معاون شورای فرهنگی اجتماعی با بیان اینکه زنان جامعه ما نیاز دارند که فعالیت ورزشی داشته باشند و مسئولان باید ورزشگاه های سالم، فضاهای مناسب را برای زنان ایجاد کنند، تأکید کرد: از نظر من این فضاها باید استاندارد، بهداشتی و در دسترس همگان باشد از زنان شهری تا روستایی زیرا ورزش روزانه باعث نشاط زنان می شود و بانویی که ورزش و نشاط نداشته باشد نمی تواند نشاط لازم را در خانه برای همسر و فرزندانش فراهم کند. اگر مادری یا همسری، تن سالم نداشته باشد خانواده از امنیت فکری و روانی لازم برخوردار نخوهد بود.
وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع ورزش زنان توقع می رود معاون زنان و خانواده ریاست جمهوری که به امنیت روانی زنان اهمیت می دهد، به نفع زنان جامعه فکر و اقدام کرده و از طرح اصفهان حمایت کند چرا که در هیچ کجای دنیا مخصوصا کشورهای پیشرفته غربی خیابان ها و معابر جای دوچرخه سواری برای مرد و زن نیست و لاین های ایمنی را برای این موضوع در نظر گرفته اند.
این کارشناس امور زنان و خانواده با اشاره به بخش دیگری از صحبت های معصومه ابتکار که گفته بود در اصهفان پرونده‌های اسیدپاشی تعیین تکلیف نشده است ولی خوشبختانه مجلس طرح خوبی را برای مقابه با اسیدپاشی به تصویب رسانده است، اظهار داشت: خانم ابتکار ابراز خوشحالی می کنند که در مقابله با اسیدپاشی طرح های خوبی در مجلس تصویب شده است اما من سؤال می کنم ریشه اسیدپاشی از کجاست؟ در بیشتر موارد از روابط غلط دو نفر با هم که منجر به اسیدپاشی می شود. جواب رد دادن به کسی که با طنازی و عشوه گری با او برخورد شده است در روابط غلط دلیل بسیاری از اسیدپاشی هاست از این رو ما باید ریشه اسیدپاشی را درمان کنیم؛ یعنی آن رابطه غلط آن عشوه گری و طنازی نباشد، اصلا چرا باید بگذاریم بزه اتفاق بیفتند و بعد برایش طرح و قانون تصویب و وضع کنیم؟! بزه کاری را باید از ریشه زد.
روح افزا ادامه داد: اگر زنان در خیابان ها دوچرخه سواری کنند، قطعا مورد تعرض قرار می گیرند – کلامی و نگاهی – و واضح است که این نیاز به استدلال ندارد، حالا می آیند و می گویند مردان را درست کنید! عجب! باشد چشم همه مردان را ببندید ولی وقتی آقا در حال رانندگی است و خانم با دوچرخه جلویش می راند چه باید کرد؟ مگر اینکه برای دوچرخه سواری ایمن و صحیح زنان لاین های دوچرخه سواری احداث کرد و این کار شهرداری هاست که اماکنی امن را برای ورزش بانوان چون پارک بانوان احداث کنند.
*چندی پیش خانم مولاوردی معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری بر اساس گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد گفت بود که « زنان در کشورهای همسایه مانند عربستان به مراتب شرایطی بهتر از ایران دارند» این صحبت های واکنش های زیادی را در سطح جامعه به وجود آورد اما خانم ابتکار در این خصوص سکوت کردند، به نظر شما دلیل و نتیجه این سکوت چه می تواند باشد؟
این که خانم ابتکار در برابر صحبت های خانم مولاوردی سکوت کرده اند یک توهین به معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری است! به نظر من خانم ابتکار باید از حق خود دفاع می کردند از طرف دیگر اگر معاونت زنان ، بانوان ایرانی را در حدی نگه داشته است که از حد زنان عربستان سعودی هم کمتر هستند، مقصر اصلی کیست؟ مجلس و دولت و باید پاسخگو باشند ما در این زمینه مطالبه گر هستیم چرا که در شش سال گذشته مسئولیت این حوزه بر عهده همین دو نفر بوده است چرا در این چند سال کاری نکردند!؟.
وی، با مقایسه جایگاه زنان ایرانی در کرسی های دانشگاهی و استادی، وضعیت ورزش زنان ایرانی که با حجاب کامل بر روی سکوهای مختلف بین المللی می روند، جایگاه زن در خانه و خانواده، تعداد زنان ایرانی که در مشاغل مدیریتی مشغول به فعالیت هستند و .. نسبت به زنان عربستانی؛ گفت: ما این گزاره را به هیچ وجه قبول نداریم زنان توانمند، قهار، محجبه و مؤمن ما نشان داده اند که در ابعاد مختلف در حال رشد هستند در حالی که زنان در عربستان با معذوریت های قانونی زیادی رو به رو هستند که امکان حضورشان را در بسیاری از فضاها و مناسبات نمی دهد!
معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با بیان اینکه گفتن این دست صحبت ها در جوامع بین المللی چه بازتابی خواهد داشت!؟ ما چقدر باید خودمان را تحقیر کنیم؟ افزود: مگر اینکه نظر خانم مولاوردی بر اجرایی شدن بند 5 سند 2030 باشد که به صورتی که در عربستان اجرایی شده با مخالفت رهبر انقلاب اسلامی در ایران عملیاتی نشده است.
روح افزا در پایان این گفت وگو، گفت: ضمن احترامی که به خانم ابتکار و خانم مولاوردی می گذارم، بهتر است این بزرگواران قبل از مصاحبات و موضع گیری های خود، از تیم تحقیقاتی که دارند بخواهند درباره موضوع مورد نظرشان تحقیق کرده و آماری بگیرد در واقع نکات مفید و مضرات آن را در آورد بعد موضع گیری کنند چرا که برای معاونت زنان و خانواده بد است که در سطح مطبوعات و جامعه چنین حرف هایی بزنند که من با دوچرخه سواری مشکلی ندارم! هر کسی با دوچرخه سواری مشکل داشته باشد، خودش مشکل دارد! در سطح یک معاون رئیس جمهوری پیشنهاد می دهم با درایت بیشتری صحبت کرده تا افرادی که قصد سوء اسفتاده دارند، ناکام بمانند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روح افزا، حجاب و عفاف، نص صریح قران، دوچرخه سواری زنان
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا