درّ عفاف و حجاب در صدف حجب و حیای دختران ایران زمین
1398/04/15 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
34150
کد خبر:
گزارش مردمی/ هفته عفاف و حجاب (1)

درّ عفاف و حجاب در صدف حجب و حیای دختران ایران زمین

یک فرهنگی نهادینه کردن مقوله حجاب و قانونمداری اجتماعی از سال های آموزش در مدرسه را یک فرصت طلایی می داند و می گوید: دستورات اجتماعی و فرهنگی دین ما تا آن جا کامل است که خیلی ها به واسطه همین کامل بودن قوانین و ارزش گذاشتن اسلام برای قانونمداران به آن گرایش پیدا می کنند. برای داشتن شهروندان قانونمدار در جامعه اسلامی، تربیت شهروندان قانونمدار باید طی سال های تحصیلی پیگیری شود.»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - گندم وحیدی: حفظ حجاب را از هر منظری که بنگریم برکاتی به همراه دارد؛ ازکارسازترین سلاح در سنگر مبارزه با دشمن گرفته تا حفظ آسایش و تعالی جامعه. همین برکات و آثار نیکوست که حتی جامعه شناسان غربی را بر آن داشته تا با تامل در شکست های متعدد جوامع خود به سبب بی حجابی به مقوله حفظ حجاب و عفاف با نگاه جدی تر و به عنوان راهکاری برای درمان مشکلات عدیده جوامع خود بنگرند.
انقلاب اسلامی رخ داد تا جامعه ما از حیث قانون و سبک زندگی از سایر کشورها مجزا شده و الگویی اسلامی پیش روی جوامع بشری ارائه شود.یکی ازجلوه های اجتماعی انقلاب اسلامی احیای حجاب و عفاف در جامعه بوده است. بدون شک اگر بخواهیم در برابر هجمه های دشمنان مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی باشیم، باید به مقوله حجاب توجه ویژه ای داشته باشیم و این مهم را از بستر خانواده ها آغاز کنیم.
حجاب، به معنای پوشش اسلامی بانوان، دارای دو بُعد ایجابی و سلبی است. بُعد ایجابی آن، وجوب پوشش بدن و بُعد سلبی آن، حرام بودن خودنمایی به نامحرم است؛ و این دو بُعد باید در کنار یکدیگر باشد تا حجاب اسلامی محقق شود؛ گاهی ممکن است بُعد اول باشد، ولی بُعد دوم نباشد، در این صورت نمی توان گفت که حجاب اسلامی محقق شده است.
‎سمیرا مهدوی یک دانشجو رشته کامپیوتر با اشاره به اینکه ترم اول نسبت به مقوله حجاب بی توجه بوده و با یک اتفاق خاص مسیر زندگی اش تغییر کرده، برایمان می گوید: «تا همین چندی پیش بدحجاب بودم. یک روز سر مزار شهیدی رفتم. مادر شهید سر قبر فرزندش بود. من دیدم دائما نگاهم می کند و چیزهایی در دلش می گوید که از نگاهش پیدا بود. راستش را بخواهید این قضیه چند هفته طول کشید تا این که یک روز مادر شهید به من گفت: شما چرا هر هفته سر قبر پسر من می آیید؟! گفتم: یک حاجتی داشتم از شهید شما گرفتم؛ حالابرای ادای دین می آیم سر مزارش. بدون هیچ تاملی گفت: دخترم یک چیزی بگم ناراحت نمی شی؟! گفتم: نه، بفرمایید. گفت: عزیزم چرا تو زیبایی ات را به نگاه نامحرمان می سپاری؟ تو را به روح شهیدم قسم می دهم از این به بعد چادر سرت کن. این قبیل گفت و گوها چند وقتی طول کشید تا این که روز تولدم، مادر شهید به من چادری هدیه دادند. من از آن زمان به بعد چادری شدم و واقعا ازآن مادر شهید ممنونم، چون آرامش به من بخشید.»
این دانشجو ادامه می دهد: «باید حجاب را با مطالعه و گفت و گو بپذیریم. نسبت به فواید و زندگی پربرکت در سایه حجاب هر چه می توانیم آگاهی کسب کنیم. ضمنا نباید فراموش کرد که مردم ما برای همین مسائل فرهنگی و احیای حجاب انقلاب کردند. همین فاکتورهاست که انقلاب ما را از سایر انقلاب ها در کشورهای دیگر متمایز کرده است. نگاه دیگر این است که ما باید ادامه دهنده راه شهدا باشیم. یکی از مسیرهایی که می توان راه شهدا را ادامه داد، حفظ حجاب و عفت در جامعه اسلامی ست.»
علی بزرگ زاده یک دانشجو در باب اهمیت حفظ حجاب توسط جوانان -دختران و پسران- برایمان توضیح می دهد: «اگر چه در باب حجاب ظاهری به بانوان توصیه های فراوانی شده، اما فراموش نکنیم که نوع دیگری از حجاب رفتاری، کلامی و نوع نگاه در برابر جنس مخالف است. رفتاری که توام با دلبری باشد و نگاهی که بیش از حد یک نگاه عادی است و از آن به رها شدن تیری از جانب شیطان یاد شده، نیز می تواند به همان اندازه عدم رعایت پوشش اسلامی مفسده برانگیز باشد. جالب است که نگاه به نامحرم در قرآن مجید به تیری از جانب شیطان توصیف شده، تیری که امروزه شیطان در جبهه فرهنگی قصد رها کردنش را دارد. ما نباید نا آگاهانه یا خدای نکرده آگاهانه به این هجمه ها دامن بزنیم و آتش بیار آتش دشمنان شویم.»
زیبا دانشمند یک خانه دار و مادر یک نوجوان برایمان می گوید: «الان با این تیپ ها و سر و وضع هایی که برخی از جوانان در مترو و گوشه و کنار شهر به نمایش می گذارند باید خیلی با بچه ها صحبت کرد تا از این مدل ها دور بمانند. همان طور که می دانید اولین گام در حرکت به سوی انحطاط تغییر تیپ و آرایش و پوشش است.»
امرالله اسدی راننده تاکسی نیز از دیدن هر روزه صحنه های بی حجابی و بدحجابی در گوشه و کنار شهر گلایه های دامنه داری دارد. وی می گوید: «هر مردی با دیدن چنین صحنه هایی غیرتی شده و احساس نارضایتی می کند. من این جوان ها را فرزندان خودم می بینم و گاه سعی دارم با لحنی ملایمت آمیز نصیحت شان کنم.»
فاطمه ندری یک فرهنگی که از نزدیک با نوجوانان و جوانان سر و کار دارد، در مورد ضرورت نهادینه کردن مقوله حجاب و قانونمداری اجتماعی از سال های آموزش در مدرسه به عنوان یک فرصت طلایی یاد کرده و می گوید: «دستورات اجتماعی و فرهنگی دین ما تا آن جا کامل است که خیلی ها به واسطه همین کامل بودن قوانین و ارزش گذاشتن اسلام برای قانونمداران به آن گرایش پیدا می کنند. بدیهی است برای داشتن شهروندان قانونمدار در جامعه اسلامی که باید الگویی برای سایرین قرار گیرند، تربیت شهروندان قانونمدار باید طی سال های تحصیلی پیگیری شود.»
وی درباره استفاده از فضا و آموزش های مدرسه در نهادینه کردن حجاب اسلامی توضیح می دهد: «حجاب دو جنبه دارد یک حجاب ظاهری و دیگری حجاب باطنی که از آن به عفت یاد می شود .از این منظر باید آموزه هایی را برای دختران و پسران در لابه لای موضوعات درسی گنجانده و پیامدهای مثبت و زیبای حفظ حجاب و عفت را در جامعه و خانواده برای نوجوانان و جوانان تشریح کرد.»
رضا صادقیان پدر دو دختر نوجوان در مورد نهادینه کردن حجاب اسلامی در خانواده اش برایمان توضیح می دهد: «خانواده ها باید روی مقوله حجاب فرزندان خود خیلی دقیق باشند، اما این دقت نظر باید توام با گفتمان و شیوه های الفت محور صورت پذیرد. متاسفانه بعضی از خانواده ها برای نمره بیست فرزند خود حاضرند از ابزار تشویقی استفاده کنند، ولی نسبت به استفاده از این ابزار در رفتار نیکوی حفظ حجاب دخترشان بی توجه اند. من از همان دوران ابتدایی برای حفظ حجاب دخترانم از ابزار تشویقی و خرید هدیه استفاده می کردم.»
وی تاکید دارد که از همین ابزار تشویقی می توان بهره گرفت و با معرفی بانوان محجبه که درعرصه های مختلف سرآمد شده اند، جوانان را به سمت حفظ حجاب سوق داد.
ساناز اکبری راد یک دانشجوی رشته مدیریت در مورد ضرورت حفظ حجاب در دانشگاه می گوید: «من ابتدا به مقوله حجاب بی توجه بودم. نماز می خواندم و در مجالس مذهبی هم شرکت داشتم اما نمی دانستم برای چه باید حجاب را سفت و سخت گرفت! وارد دانشگاه شدم از ترم دو به بعد دوستانی پیدا کردم که در وقت های فراغت با هم گفت و گوهای سیاسی و مذهبی ترتیب می دادیم و خلاصه این گفت و گوها در هفته نامه دانشگاهمان چاپ می شد. طی همین گفت و گو ها درک کردم که یکی از مهم ترین نتایج حفظ حجاب کسب آرامش و توجه بیشتر به سمت هدف است. برای پذیرش خوبی های حجاب ابتدا باید همنشینان محجبه و متدین بر گزید.»
حسن امیری یک مغازه دار در شرق تهران در مورد برخی مشتریان بدحجاب خود می گوید: «بعضی از دختران جوان را می بینم که با بدحجابی وارد مغازه می شوند و تقاضای خرید سیگار می کنند، این مواقع قلبم آتش می گیرد. خیال می کنم فرزند خودم است و شروع به نصیحت کردن می کنم، اما معمولا این افراد مشکلات خانوادگی دارند. یکی از آن ها گفت: پدرم با من کاری ندارد و به من اعتماد کامل دارد.»
اولین نکته مهم این است که همه اعضای جامعه قبول کنند از حق برابر و مساوی در روابط اجتماعی بر خوردارند. گاهی در زمینه رفتار اجتماعی قانون هایی داریم که نانوشته اند، اما همه اعضای خانواده و جامعه مان خیلی دقیق آنها را رعایت کرده، گویی یک قانون هستند. مثلاما از کوچکی در خانواده می آموزیم که نباید عملکردمان موجب سلب آرامش روانی و خدشه دار کردن شخصیت افراد در جامعه شود.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حجاب و عفاف،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا