زنانی که باید خود را میان خانه و محل کار تقسیم کنند/ خانه داری هم شغل است و هم ارزش افزوده دارد
1398/04/26 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
34292
کد خبر:

زنانی که باید خود را میان خانه و محل کار تقسیم کنند/ خانه داری هم شغل است و هم ارزش افزوده دارد

بسیاری خانه داری را شغل نمی دانند. همین موضوع هم سبب شده تا کار زنان شاغل دو برابر شود. این ذهنیت در بسیاری از زنان نیز عمومیت دارند اما خانه داری اگر درآمد نداشته باشد دارای ارزش افزوده است. بدین معنا که زنان خانه دار با فعالیتی که در خانه انجام می دهند از خرج اضافی بسیاری جلوگیری می کنند که این موارد شامل آشپزی، تربیت فرزندان، نظافت منزل و ... می شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - امیرحمزه نژاد: نقش بانوان خانه دار در دنیای مدرن بیش ازهر چیزدیگر نادیده گرفته شده است. اگرچه دیگر از بشور و بساب های گذشته خبری نیست و وسایل و تجهیزات مدرن، خانه داری را آسان تر کرده است اما از نقش زنان خانه دار در اقتصاد خانواده، تربیت فرزندان و ... کاسته نشده است.
اما کار در بیرون از خانه به عنوان طرحی که فمنیست‌ها برای زنان به عنوان حضور اجتماعی تعریف کرده اند، کاری دیگر به کار آنان افزوده که زندگی را برای بسیاری از زنان طاقت فرسا کرده است و به نوعی یک اشتغال 24 ساعته را برای آنان فراهم کرده است.
از میان همین خلل بوده است که برخی از مشاغل جدید مانند مهدکودک‌ها و غذاخوری‌هایی که طعم غذای خانگی برای مشتریانشان به ارمغان می آورند در بازار کار سر درآورده اند. حالا زنان اغلب بایستی هم کار منزل کنند و هم کار بیرون و هم اینکه هزینه نگهداری از فرزندان و ارزش افزوده که قبلا با کار خانه انجام می دادند را به چنین مشاغل جدید التاسیسی بدهد. یک آشفتگی قابل تامل که شعار استقلال اجتماعی زنان برایشان به ارمغان آورده است.
جالب اینجاست که بسیاری خانه داری را شغل نمی دانند. همین موضوع هم سبب شده تا کار زنان شاغل دو برابر شود. این ذهنیت در بسیاری از زنان نیز عمومیت دارند اما خانه داری اگر درآمد نداشته باشد دارای ارزش افزوده است. بدین معنا که زنان خانه دار با فعالیتی که در خانه انجام می دهند از خرج اضافی بسیاری جلوگیری می کنند که این موارد شامل آشپزی، تربیت فرزندان، نظافت منزل و ... می شود.
درواقع دسترنج زنان خانه دار به طور مستقیم به مصرف اعضای خانواده می رسد و از این بابت درآمدی حاصل نمی شود اما کمک بسیار زیادی به اقتصاد خانواده می کند. به طور مثال آشپزی در خانه سبب می شود که غذای یک خانواده چهار نفره با هزینه بسیار کمتری از تهیه آن به صورت حاضری و استفاده از غذای رستوران تهیه شود.
متاسفانه این نقش کاملا تاثیرگذار در خانواده ها کمرنگ شده است و از یک سو هم اعضای خانواده قدر زحمات بانوان را نمی دانند و ازسوی دیگر بانوان نیز با مشغول شدن در کارهای بیرون از خانه خود کمتر به این نقش عمل می کنند و اغلب مشتری مراکز خدماتی شدند که به این قبیل فعالیت ها می پردازند. البته در این مورد زنان امروز به نقش اجتماعی شغل های بیرون از خانه تاکید دارند که نمی شود آنرا نادیده گرفت اما همین موضوع سبب می شود که نقش سنتی خانه داری و نگهداری از فرزندان به دیگران تفویض شود که این موضوع نیز مشکلاتی را برای خانواده ها بوجود آورده است. .
البته بسیاری از زنان هم در خارج از خانه و هم در داخل خانه شدیدا کار می کنند که در این زمینه باید گفت که نقش زنان بااشتغالشان در بیرون از خانه دو چندان شده است و این مدرن شدن سبب شده سبک زندگی که برخلاف شعارهایی که گروه های حامی زنان از جمله فمنیست ها می دهند و خواستار برابری حقوق و نقش زنان و مردان در جامعه هستند، بار بیشتری بر روی دوش بانوان قرار گیرد!
به هرجهت اشتغال زنان در بیرون از خانه سبب شده است که سبک زندگی خانواده ها نیز تغییر کند. در این زمینه همانطور که گفته شد زنان برخی از نقش های سنتی خود را به دیگران واگذار کرده اند و این موضوع سبب شده است که بار اقتصادی بیشتری بر روی دوش خانواده هموار شود که اغلب زنان خود این بار را به دوش می کشند. به طور مثال زنان شاغل دیگر وقتی زیادی برای نگهداری از فرزندان و گذراندن وقتشان با آنها ندارند و در این زمینه مهدکودک ها هستند که این وظیفه را با پرداخت هزینه اش به عهده می گیرند و در زمینه آشپزی و ... نیز این موارد وجود دارد.
از سوی دیگر طبیعی است که زنی که شاغل است کمتر تمایل به بچه دار شدن دارد زیرا به هر جهت فردی دو شغله محسوب می شود و خود را باید میان خانه و کار تقسیم کند که در این زمینه تربیت فرزندان بیشتر نیز مشکلات زنان را دو چندان می کند. از این جهت این نوع سبک زندگی سبب می شود که خانواده ها کمتر تمایل به بچه دار شدن داشته باشند و اکثرا در این خانواده تعداد فرزندان بسیار کم است.
کسی در این زمینه نمی تواند نقش تاثیرگذاری که زنان در خانه ایفا و آرامش روانی که با حضورشان در خانواده به عنوان یک مادر به خانه هدیه می کنند، منکر شود. این مساله ای است که علوم جامعه شناسی و روانشناسی بر آن صحه می گذارند. البته این موضوع بیش از هر چیز دیگری به خود بانوان بستگی دارد. تضاد کاذبی که در این زمینه به وجود آمده سبب شده که زنان همواره خود را در مقابل مردان قرار دهند، در صورت که در زندگی زناشویی و اجتماعی، زن و مرد بر اساس تفاهم مشترک باید شکل بگیرد نه بر اساس تضادهایی که سرمنشاء درستی ندارد و باعث رقابتی می شود که برنده ای ندارد و تنها به تحلیل انرژی هر دو طرف می انجامد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
خانه دار، زنان خاانه دار، زنان شاغل خانه دار، ارزش افزوده خانه داری
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا