الناز کمپانی : نقش زنان در مقابله با مشکلات انکار ناپذیر است/اجازه نمی دهیم سیل زده ها به دست فراموشی سپرده شوند
1398/04/29 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
34320
کد خبر:
در گفت وگوی اختصاصی طنین یاس با دونده فارسی و عضو تیم ملی

الناز کمپانی : نقش زنان در مقابله با مشکلات انکار ناپذیر است/اجازه نمی دهیم سیل زده ها به دست فراموشی سپرده شوند

بانوی رکورد دار صد متر با مانع ایران با بیان اینکه زنان نقشی کلیدی در خانواده دارند و این نقش در شرایط سخت بیشتر هم می شود ، گفت:همه مسائل و مشکلات مالی نیست و مسائل روحی روانی گاه مهلک تر از مسائل مالی است در چنین شرایطی این زنان هستند که می توانند با ایجاد امید؛ روحیه ها را تقویت کرده و گامی موثر در راستای ساخت و ساز بردارند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - دنیا حیدری: تمام نشده. آبها شاید فروکش کرده باشد اما آب از آسیاب نیفتاده. خانه ها هنوز ویران است و مردم هاج و واج زندگی های از دست رفته ای که در طول سالها با هزار و یک زحمت و خون دل خوردن ساخته بودند. زحمتی که در چند ساعت آب با خود برد و حالا تلی از گل باقی مانده و ویرانه ای که کار ساده ای نیست آباد کردنش.آنهم با دست خالی و جیب هایی که هرچه در آن بود را سیل با خود برده. دیگر آبی هم خروشان شهر به شهر جلو نمی رود که تب یاری مردم تخم امید در دلشان بکارد. هفته ها و ماهها می گذرد. مردم دیگر درگیر مشکلات خود شدند و شاید کمتر به نتیجه به جا مانده از سیلمی اندیشند. اما معضل بعد از بند آمدن آبهای ویرانگری است که شهر به شهر همه چیز را با خود برد جز ویرانی به جای نگذاشت. ویرانی های فاجعه باری که بسیاری چون الناز کمپانی، رکورد دار صد متر با مانع ایران، از نزدیک شاهد آن بودند و شاید به همین دلیل هم هست که با گذشت ماهها دست از حمایت برنداشته و همواره تاکید دارند که نباید فاجعه سیل در گذر زمان گم شده و مردمی که همه زندگی شان را در چند دقیقه از دست دادند رها شوند.
** شجاعت زیادی می خواست حضور در صحنه. سیل شوخی نداشت. زندگی مردم را زیر آب برده بود و وحشت را می شد در چشم تک تک آنهایی که با این فاجعه مواجه شده بودند دید. چه شد که الناز کمپانی در آن شرایط سخت شانه به شانه مردان برای یاری رساندن به مردم گام برداشت.
در چنین شرایطی جنسیت معنایی ندارد. وقتی مردم در چنین شرایط سختی هستند، وظیفه تک تک ماست تا کاری که از دستمان برمی آید انجام دهیم. من آن زمان در گلستان بودم . در اردو . کسی انتظار چنین فاجعه ای را نداشت. اما وقتی رخ داد، نمی شد دست روی دست گذاشت. ترس معنان ندارد. من ورزشکارم. روزها و شرایط سخت کم ندیدیم. سختی سختی است. من یادگرفتم که باید با سختی ها مبارزه کرد. غیر از این باشد یعنی قبل از قدم برداشتن شکست را پذیرفته اید و این با روحیات من سازگار نبود. پس کاری را کردم که از دستم برمی آمد.
** این اما اندکی متفاوت تر از سختی های ورزش بود. گفته می شد بسیاری از آقایان از قایق ها به داخل آب افتادند. همین کافی بود تا راه های ساده تری را برای کمک کردن انتخاب کنید.
من رفتم برای کمک کردن نه برای نشان دادن خود . پس باید هرکاری که از دستم برمی آمد انجام می دادم.وقتی می خواهید قدمی بردارید نباید ترس به دل راه دهید. اتفاق ممکن است هر زمانی رخ دهد. مهم این است که شما با چه نیتی قدم برمی دارید. من به نیت کمک به مردمم بود که جلو رفتم و خوشحالم که توانستم کمکی هرچند اندک انجام دهم. اما این کمک ها نباید متوقف شود.چرا که مشکل اصلی بعد از فروکش کردن آبهایی است که همه چیز را به نابودی کشانده.
** فکر می کنید حضور بانوان در چنین شرایط سختی می تواند در روند کمک رسانی تاثیر مثبت داشته باشد یا کارها را سخت کرده و گره ایجاد کند.
اتفاقا حضور بانوان کمک بسیاری بزرگی است. وقتی به همراه آقایان برای کمک می رفتم، مدام از من خواهان لوازم بهداشتی بانوان بودند. خیلی ها می گفتند همه چیز به ما رسیده جز لوازم بهداشتی بانوان. کسی هم مقصر نبود. یکسری مسائل را آقایان نمی دانند. ضمن اینکه از لحاظ توان جسمانی نمی توانید هرگز یک زن را دست کم بگیرید. برخلاف آنچه که تصور می شود زنان در این طور مواقع خیلی هم قوی تر عمل می کنند. جمع کردن خانواده و سرپا نگه داشتن آن در هر شرایطی به عهده زنان است و در چنین مواقعی زنها نه فقط چیزی از مردان کم ندارند که شاید سهم بیشتری هم در آرام کردن اوضاع داشته باشند و این را می توانید از تمام آنهایی که از نزدیک کار می کردند بپرسید.
** روزها از نزدیک شاهد فاجعه ای بودید که زندگی مردم را نابود کرده بود. مردمی که سالها برای ساختن آن زندگی تلاش کرده و خون دل خورده بودند و حالا با مشتی گل مواجه بودند. فکر می کنید برای آنکه تب کمک رسانی به مردم فروکش نکند چه باید کرد؟
مسئله مهمی که در جریان سیل شاهد آن بودیم، تمرکز واحد کمک رسانی ها بود. یعنی مثل زلزله کرمانشاه و دیگر اتفاقات ناگوار قبلی هرکسی به تنهایی راه نمی افتاد برای کمک کردن و بیشتر کمک رسانی ها با همکاری ورزشکاران و هنرمندان و مردم از طریق هلال احمر بود که انجام می شد و خوبی این مسئله این بود که کمک رسانی ها بر اساس نیازهای مردم صورت می گرفت و اینطور نبود که به یک روستا رسیدگی شود و به روستای دیگر نه. با این وجود باید همچنان دست به دست هم دهیم برای ادامه دار بودن این کمک رسانی ها تا بتوانیم خانه های ویران شده مردم را از نو بنا کنیم.چرا که این اتفاق ممکن بود برای تک تک ما رخ دهد. پس اینکه خود را جای آنهایی که زندگی خود را در این فاجعه و بلای طبیعی از دست دادند ساده ترین کار ممکن است.
** به همین دلیل در کمپین ورزش سه که در راستای ادامه کمک ها به زلزله زده هاست شرکت کردید؟
بله. من فاجعه سیل را از نزدیک دیدم. و خانواده هایی را که همه زندگی خود را از دست داده بودند. مردمی که حالا دیگر هیچ ندارند برای ساختن دوباره زندگی که سالیان سال برای فراهم کردنش خون دل خورده بودند. اما کافی است دست به دست هم بدهیم تا مرهمی شویم بر زخم های آنها. هلال احمر برنامه دارد تا آخرین خانه ویران شده را بنا کند. کارهای خوبی هم تا به امروز انجام شده اما یک دست صدا ندارد. باید دست به دست هم دهیم تا گره از این مشکل باز کنیم. فرقی نمی کند زن باشیم یا مرد. جنسیت مهم نیست. کافی است
** چه چیزی باعث می شود که نقش زنان و حضور آنها در چنین حوادث تلخی بیشتر و پررنگ تر شود.
زنان نقشی کلیدی در خانواده دارد. این نقش در شرایط سخت بیشتر هم می شود. چرا که در چنین مواقعی برخلاف آنچه تصور می شود، همه مسائل و مشکلات مالی نیست و مسائل روحی روانی گاه مهلک تر از مسائل مالی است. در چنین شرایطی این زنان هستند که می توانند با ایجاد امید روحیه ها را تقویت کرده و گامی موثر در راستای ساخت و ساز و کارهای بعدی بردارند. شما نمی توانید تنها به خانه های ویران شده بیندیشید و کودکان و نوجوانانی را که در جریان این فاجعه با ضربه های سخت روحی روانی مواجه شدند نادیده بگیرید. در چنین شرایطی این زنان هستند که می توانند در حل و فصل این مشکل نقشی پررنگ و موثر داشته باشند. چه زنان خانواده های آسیب دیده و چه حتی زنانی که به هر شکلی برای کمک رسانی وارد عمل می شوند.
** یعنی حتی کمک رسانی توسط بانوان نیز می تواند در بهبود روحیه افراد در این شرایط خاص تاثیر داشته باشد؟
صد در صد . گاهی حضور یک زن در امر کمک رسانی باعث می شود تا زنانی که در این گونه مشکلات با آسیب های روحی فراوان مواجه شدند به خود آمده و یادشان بیاید که چه توانایی هایی دارند. جد ا از آن شما نگاه کنید که در جریان سیل چه زن هایی هم پای مردان در امر مقاومت برابر سیلاب ها و کمک رسانی ها و ساخت و سازهای بعدی حضوری موثر داشتند. این را حتی در عکس هایی که گرفته شده هم می توانید ببینید. ضمن اینکه همانطور که پیشتر هم اشاره کردم برخی مسائل را آقایان نمی دانند و اشراف زنان به بعضی مسائل بیشتر است .پس حضور زنان تاثیری انکار ناپذیر دارد. چه از لحاظ روحی روانی و معنوی چه حضور فیزیکی در انجام کارها و این مسئله در سیلی که امسال شهرهای کشور را درگیر کرد بیش از هر زمان دیگری ثابت شد. هرچند که این حضور باید همچنان ادامه داشته باشد. خصوصا در کمک رسانی های آتی که حضور زنان خصوصا زنان ورزشکار و هنرمند و شناخته شده در جامعه .چرا که باعث می شود افرادی که در این جریانات آسیب فراوان دیدند به وضوح درک کنند که فراموش نشده اند و هنوز هم مهم ترین دغدغه ما مهیا کردن شرایط زندگی و سرو سامان دادن آنهاست

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ورزشکاران، امدادرسانی، سیل زدگان، ورزشکاران زن،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا