قابلمه چدن بهتر است یا تفلون؟
1398/05/08 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
34455
کد خبر:

قابلمه چدن بهتر است یا تفلون؟

در این مطلب سعی می‌شود با مرور خصوصیات انواع قابلمه‌ها، به شما بگوییم چه غذایی را در چه قابلمه‌ای بپزید تا هم سالم بمانید و هم غذایتان به بهترین نحو پخته شود.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - تعویض سرویس قابلمه یکی از انتخاب‌های اجتناب ناپذیر برای هر خانه‌ای است. تنوع در طرح و رنگ این ظرف‌ها از یک سو و ویژگی‌های مرتبط با سلامت هر یک از سویی دیگر، تصمیم گیری نهایی را سخت می‌کنند. در این مطلب سعی می‌شود با مرور خصوصیات انواع قابلمه ها، به شما بگوییم چه غذایی را در چه قابلمه‌ای بپزید تا هم سالم بمانید و هم غذایتان به بهترین نحو پخته شود.
چدن
چدن‌ها مناسب پخت طولانی مدت با دمای متوسط هستند و اگر فاقد آلومینیوم باشند، برای پخت و پز مناسب محسوب می‌شوند. ظرف‌های چدنی برای تفت دادن، برشته، تنوری و سرخ کردن، مناسب هستند. این ظرف‌ها از آلیاژی ساخته شده اند که شامل آهن و کربن است. اگر به مدت طولانی از این قابلمه‌ها استفاده شود شاید خطر‌هایی به همراه داشته باشد. به هر حال، در مقایسه با قابلمه‌های تفلون انتخاب مناسب‌تری است، اما در مقایسه با قابلمه‌های استیل، آلومینیومی و پیرکس از سلامت پایین تری برخوردار است.
استیل
این قابلمه‌ها بیشتر برای پخت انواع خورش و غذا‌های آب دار مناسب اند. برای تفت دادن با حرارت بالا، سرخ کردن در روغن، تفت‌آب‌پزی و درست کردن سس می‌توانید روی آن‌ها
حساب کنید. مصرف کنندگان با خیال راحت و بدون نگرانی از بابت ورود املاح و ترکیبات شیمیایی به درون غذا، از این قابلمه‌ها استفاده کنند.
تفلون
این ظرف‌ها برای پختن موادی مانند ماهی، تخم‌مرغ و کرپ‌ها مناسب هستند. اگر قرار است آرام‌پزی انجام شود، تفلون بهترین گزینه به شمار می‌آید. بعد از ایجاد خراش‌هایی هر چند کوچک، از پختن غذا در قابلمه‌های تفلون خودداری کنید، چون از راه این خراشیدگی املاح شیمیایی به غذا وارد می‌شود و مشکلاتی ایجاد می‌کند و حتی می‌توانند سرطان زا باشد.
آلومینیوم
بهتر است از ظرف‌های آلومینیومی برای سرخ کردن غذا و نگهداری روغن استفاده نشود. زیرا نمک به کار رفته در غذا باعث تخریب این ظرف‌ها و نفوذ آلومینیوم به درون روغن می‌شود که مسمومیت‌زاست.
شیشه (پیرکس)
از ظرف‌های شیشه‌ای می‌توان برای یخ زدایی، پخت و پز در فر، ماکروفر، طبخ گوشت، کیک، پودینگ و کلوچه استفاده کرد. آن‌ها در دسته ظرف‌های سالم قرارمی گیرند و استفاده از آن‌ها برای سلامتی ما خطری ندارد و هیچ گونه ماده شیمیایی از راه پیرکس‌های مقاوم وارد بدن نمی‌شود.
سرامیک
به طور کلی این قابلمه‌ها برای پخت و پز مواد غذایی با شعله کم مناسب هستند. اگر قصد آرام‌پز کردن گوشت‌ها و پختن کلوچه‌ها و گراتن را دارید، پیشنهاد ما ظرف‌های سرامیکی است. سرامیک، پوششی است که در برابر سایش و حرارت، بسیار مقاوم است؛ در نتیجه از بهداشت و سلامتی خوبی برخوردار است، اما این موضوع را نباید نادیده گرفت که پوشش سرامیکی پس از مدتی استفاده، نچسب بودن اش به مرور کم و کمتر می‌شود. به عقیده کارشناسان، این ظرف‌ها نسبت به دیگر جنس‌ها برتری دارند.
مس
تابه و قابلمه‌های مسی برای بیشتر کار‌ها مناسب هستند و از آن‌ها می‌توان برای آب‌پز و بخارپز کردن، تفت دادن و تفت‌آب دادن استفاده کرد. هر چند به دلیل مشکل ورود املاح مس بهتر است به طور مداوم و طولانی مدتی از آن‌ها استفاده نشود.
روزنامه خراسان
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قابلمه,سلامتی,غذا,پخت و پز,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا