بایدها و نبایدهای تشکیل جلسات مذهبی خانگی/تلاش وهابیت برای از بین بردن ارزش ها شیعه/ ظرفیت جلسات خانگی دینی از هویت یابی زنانه تا کارآفرینی و مشاوره
1398/06/11 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
34827
کد خبر:
تاریخچه و ظرفیت های جلسات دینی خانگی در نشست تخصصی، بررسی شد/ 2

بایدها و نبایدهای تشکیل جلسات مذهبی خانگی/تلاش وهابیت برای از بین بردن ارزش ها شیعه/ ظرفیت جلسات خانگی دینی از هویت یابی زنانه تا کارآفرینی و مشاوره

یک دکتر مطالعات زنان و مبلغ دینی گفت: به طور قطع « هویت زنانه، هویت دینی و اعتقادی زنانه در جلسات خانگی به شدت خودنمایی می کند و این یک ظرفیت عظیم است.»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - نشست تخصصی بررسی تاریخچه و ظرفیت ها و آسیب های جلسات خانگی عزاداری شیعه در پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس با حضور بانوان مبلغ و اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شد. در بخش اول گزارش این نشست دکتر شکراللهی و دکتر سلیمانی به بررسی تاریخچه، اهمیت جلسات مذهبی خانگی بانوان پرداختند و آن را ادامه یک سنت الهی در تبلیغ دین دانستند.
بیشتر بخوانید::
جلسات خانگی بانوان،بازوی رسانه ای شیعه در تبلیغ دین
در این بخش علاوه بر پاسخ گویی به برخی از شبهات ایجاد شده در زمینه عزاداری های شیعه از سوی وهابیت به بررسی بایدها و نبایدهای برگزاری جلسات مذهبی خانگی و ظرفیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و خانوادگی این دست مجالس را می پردازیم.
پاسخ به دو شبهه
خانم سلیمانی دکترای فلسفه وحکمت متعالیه این دست صحبت ها که عزاداری فقط در دهه محرم باشد و در غیر این صورت اسلام دین گریه می شود را حرفی بیهوده دانست و افزود: بزرگداشت نام و یاد پیامبر اسلام، ائمه اطهار، شهدا و صلحا و ذکر مصیبت برای این عزیزان، به جهت نحوه اتصالی که با ائمه اطهار و اخص امام حسین علیه السلام ایجاد می کند و آن درک تَه کمال است، روح نهایت خوشی را می چشد. بنابراین با این تغذیه روحی، احساس شادی نمود و بروز پیدا می کند.
این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تا کسی خودش را خالصانه در خدمت قرآن، سیره نبوی، سیره علوی، سیره حسینی و ائمه معصومین علیه السلام قرار ندهد- آن هم به روایت صحیح نه راوایات مخدوش- آن حسی که نسبت ما به حضرت علی علیه السلام و اولاد او داریم؛ درک نخواهد کرد.
بایدها و نبایدهای تشکیل جلسات مذهبی خانگی
این دکترای فلسفه وحکمت متعالیه با اشاره به اینکه جلسات مذهبی خانگی باید بصورتی تشکیل شود که هیچ خط کشی برای دعوت افراد وجود نداشته باشد، سخنران حرف حق بزند، مجلس با سادگی تمام برگزار شود، امر به معروف و نهی از منکر به شیوه امامان صورت گیرد، نتیجه مطلوب خواهد داشت، گفت: ظرفیت های زیادی برای این دست مجالس وجود دارد که از ابعاد خانوادگی، سیاسی، فرهنگی، عقیدتی و معرفتی قابل توجه هستند.
هویت یابی دینی و جلوه گری علمی زنان، مهم ترین ظرفیت جلسات مذهبی خانگی
در ادامه استاد شکراللهی و دکترای مطالعات زنان مشاور و مبلغ فعال این حوزه به بیان ظرفیت های جلسات مذهبی خانگی پرداخت و گفت: این ظرفیت ها از ابعاد مختلف خانوادگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، روانی، تاریخی و جنسیت .. قابل توجه اند.
وی ادامه داد: اگر از منظر زنانه بخواهیم به ظرفیت جلسات خانگی بپردازیم، بحث « هویت یابی دینی» از مهم ترین هاست! زنی که در بستر تاریخ خیلی ابزار ابراز وجود نداشته – سوای جامعه ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی- و به ظاهر درهای رشد به رویش بسته شده بود،! با تشکیل مجالس خانگی، فرصت مدیریت پیدا کرده و مهمان داری می کند. احساس مسئولیت کرده و اعمال قدرت می کند. برنامه ریزی کرده و دوستان و اقوام خود را به جلسه خانگی اش دعوت می کند. به این صورت ارتباطاتش شکل می گیرد و کار تشکیلاتی به واسطه جلسات خانگی انجام می دهد و در گذر زمان زیر مجموعه پیدا کرده و آنچه یادگرفته است را منتقل کند در این صورت خانه اش محلی برای ابراز استعدادها و آموخته های معارف دینی می شود و تمام این ها در هویت یابی دینی بسیار به زن کمک کرده است.
به طور قطع می توان گفت : « هویت زنانه و هویت دینی و اعتقادی زنانه در جلسات خانگی به شدت خودنمایی می کند و این یک ظرفیت عظیم است.»
در این راستا ظرفیت تبلیغی که برای زنان مبلغه به وجود می آید هم بسیار حائز اهمیت است. در جلسات خانگی زنان مبلغه ، مادر خانه، دختر جوان و دختربچه هایی قرآن می خواند یا صلواتی می فرستد و مورد تشویق قرار می گیرند و پیرزن گیس سفیدی که به حکم بزرگتر بودن به جای تنهایی و رفتن به خانه سالمندان مورد احترام قرار گرفته و.. فرصتی برای دیده شدن ، کسب هویت و جلوه گری علمی و معرفتی پیدا می کنند.
علم روانشناسی می تواند عملیات ها و تحقیقات فراوانی با بهره گیری از ظرفیت جلسات مذهبی خانگی برای برطرف کردن ضعف های شخصیتی، هویتی زنان، تقویت اعتماد به نفس و بنیه های اعتقادی زنان و ارتقاء شخصیت آنها داشته باشد .
افزایش اشتغال خانگی و اقدامات عام المنفعه ، برکات جلسات مذهبی زنانه
دکتر شکراللهی یکی دیگر از کارهای قوی و قدری که در مجالس خانگی می توان انجام داد را با توجه به شرایط خاص اقتصادی که کشور دچار آن شده است، بحث« کارآفرینی»، « اشتغال زایی» و « تأسیس خریه ها و فعالیت های انسان دوستانه» برشمرد و گفت: از این پتانسیل می توان به عنوان برکات جلسات خانگی نام برد.
از نگاه این دکترای مطالعات زنان؛ فضای امن جلسات خانگی پتانسیل زیادی برای کارآفرینی و کسب درآمد برای بانوان دارد. به همین دلیل شاهد هستیم که بلافاصله بعد از اتمام مراسم با اجازه صاحب خانه، بساط هایی از اجناس مختلفی که اکثراً تولید خود خانم ها یا همسران شان است، پهن می شود. این محصولات در بیشتر مواقع تولیدات خانگی و ارگانیکی چون انواع مربا، ترشیجات، سبزی های خشک، رب و .. یا البسه ها و زینت آلات زنانه و کودکانه ای هستند که شاید فرصتی برای فروش در سطح خیابان و فروشگاه ها کسب نکرده اند. در این صورت می توان گفت: « جلسات خانگی، رونق اقتصاد و تولید را هم در بردارد و کارکرد آن فقط منحصر به آموزش های معرفتی نیست و یکی از برکات آن افزایش اشتغال خانگی است. »
وی در ادامه افزود: علاوه بر این جلسات خانگی کارکرد « دست گیری از مستمندان، از کار افتادگان و گرفتاران» را نیز دارد که بانوان با تشکیل خیریه و صندوق های قرض الحسنه به کمک این افراد می روند. اگر به تاریخچه تأسیس برخی از خیریه های مربوط به تهیه جهیزیه یا کمک به بیماران خاص نگاه بندازید مؤسسان آن بانوانی هستند که در این دست جلسات با هم آشنا شده اند.
رفع اختلافات و کاهش طلاق مهم ترین ظرفیت درون خانواده جلسات مذهبی خانگی
این مبلغ فعال حوزه زنان یکی از ظرفیت های جلسات خانگی در ابعاد درون خانواده « رفع اختلافات و ایجاد همبستگی و نشاط در میان اعضای خانواده است» برشمرد و گفت: این کارکرد دورن خانواده درست شبیه تیغی دو لبه عمل می کند که در صورت خارج شدن جلسات خانگی از روح و مسیر حق خودش تبعاتی چون ایجاد اختلاف ایجاد می کند.
این کارشناس آموزش نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی، بیان کرد: میانجیگری برای ازدواج یا نجات یک خانواده از طلاق با توجه به پتانسیل جلسات مذهبی خانگی در ارائه مشاوره های دینی، آموزش مهارت ارتباط با همسر و تشکیل حَکَم های درست خانوادگی نیز قابل توجه و حائز اهمیت است.
تجریه 20 ساله مبلغ دینی: جلسات مذهبی زنانه را با علم روز روانشناسی و مشاوره پربارتر کنیم
وی گفت: تجریه شخصی خودم مصداقی بر این صحبت است، زیرا در 20 سالی که مبلغ دین هستم از قبال همین جلسات خانگی متوجه وجود بانوانی شدم که یا از نظر اقتصادی، توان رفتن به مشاوره را نداشتند یا اعتماد نمی نمی کردند تا اسرار و مشکلات زندگی خود را با غیر در میان بگذارند؛ در نتیجه برای مشاوره گرفتن به سمت خانم های جلسه ای و مبلغین روی می آورند.
از این رو، من اجبار و و ظیفه ای را خودم احساس کردم که خانم جلسه ای شدن، فقط منوط به خواندن آیات و روایات و ذکر احادیث نیست و باید علم مشاوره خانواده و روانشناسی ارتباطی را یاد بیگریم ؛ باید مهارت های حل مسئله را بیاموزم تا بتوانم یاد بدهم و اینگونه شد که از 20سال کار تبلیغ دین، 15 سال آن را به سمت تعالیمی که در این امور است، سوق داده شدم.
نکته آخر:
دکتر شکراللهی با بیان اینکه همانطور که ماهواره در چهاردیواری خانه بر روی اعضای خانواده اثر می گذارد، تصریح کرد: جلسات دینی خانگی نیز می توانند به همان شیوه و حتی قوی تر، مخاطب را تحت تأثیر خود قرار داده و پادزهر تمام خوراک های مسموم و شبه های دینی ایجاد شده توسط شبکه های وهابی و ضددین را به مخاطبین خودش انتقال دهد.
این دکترای مطالعات زنان با اشاره به اینکه مخاطب اصلی شبکه های ماهواره ای زنان و دختران هستند که فراغت بال بیشتری دارند، افزود: از این رو تهیه کنندگان این شبکه ها القائات و افکار ضد دین خود را با برنامه ریزی در ساعات استراحت زنان و فضای شاد و صمیمی خانواده و در شرایط خاص روحی – عاطفی که فرد فارغ از دغدغه های بیرون از منزل پای تلویزیون نشسته، تبلیغ می کنند.
مبلغ فعال حوزه زنان با بیان اینکه یقین داشته باشید جلسات مذهبی زنانه می تواند به همان شیوه در منزل، در ساعات فراغت با صمیمیت و مهربانی بیشتر با کارکرد تبلیغ چهره به چهره پادزهر این القائات و شبه افکنی ها را در شرایطی بهتر و تأثیرگذارتر به جوانان انتقال دهد، گفت: این ظرفیت بسیار مقدسی است که مسیحیت سال هاست به آن پی برده است و سال های زیادی است که کلیساهای خانگی برای تبلغ دین در مسیحیت تشکیل شده اند. آنها به خوبی فهمیده اند که تبلیغ دین باید در بطن خانواده و با شرایط روحی و روانی خاص و در زمان فراغت افراد صورت بگیرد تا نتیجه بهتری کسب کنند.
ادامه دارد...

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نشست تخصصی، تاریخچه جلسات مذهبی خانگی، ظرفیت جلسات مذهبی خانگی،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا