آموزش تهیه غذاهای نذری شهرهای مختلف برای ماه محرم (قسمت 9)
1398/06/28 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
35051
کد خبر:

آموزش تهیه غذاهای نذری شهرهای مختلف برای ماه محرم (قسمت 9)

رسم نذری دادن و نذری گرفتن چند صد سال است که در ایران رواج دارد. نذر‌های روز‌های مذهبی در ایران بیشتر به صورت طبخ غذا، شیرینی، دسر و شربت در انواع و اقسام مختلف و اغلب به صورت غذای سنتی هر شهر و روستا نمود پیدا می‌کند و البته این سوال هم همیشه وجود دارد که نذری چی بدم؟ در این مطلب انواع غذا‌های نذر‌های شهر‌های مختلف ایران را بررسی می‌کنیم و به سوال نذری چی بدم پاسخ می‌دهیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - رسم نذری دادن و نذری گرفتن چند صد سال است که در ایران رواج دارد. این رسم دیرینه و مذهبی در ایام عاشورا و تاسوعا به اوج خودش می‌رسد. نذر‌های روز‌های مذهبی در ایران بیشتر به صورت طبخ غذا، شیرینی، دسر و شربت در انواع و اقسام مختلف و اغلب به صورت غذای سنتی هر شهر و روستا نمود پیدا می‌کند و البته این سوال هم همیشه وجود دارد که نذری چی بدم؟
آبگوشت کرمانی متنجنه
کرمانی‌ها یک نوع آبگوشت به نام «متنجون» یا «متنجنه» با سبزی شنبلیله و انواع میوه خشک و خرما درست می‌کنند و در روز عاشورا میان عزاداران حسینی در مساجد و حسینه‌ها پخش می‌کنند.
مواد لازم:
نخود: ۱ و نیم پیمانه
لوبیا چیتی: ۱ پیمانه پیمانه
پیاز: ۲ عدد ریز خرد شده
گوشت گوسفند: ۹۰۰ گرم
دنبه: ۱۰۰ گرم
ترخون، شنبلیله و جعفری: ۱۲۰ گرم ریز خرد شده
سیب زمینی متوسط: ۴ عدد
به: ۱ عدد کوچک و خرد شده
برگه زردآلو: ۱۰۰ گرم
مغز گردوی خرد شده: ۱۰۰ گرم
لیموعمانی: ۱ عدد کوچک
رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم و دلخواه
طرز تهیه آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه
۱. برای تهیه آبگوشت کرمانی متنجنه یا مطنجنه مثل روال عادی تمام آبگوشت‌ها باید حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ حبوبات گرفته شود. برگه‌های زردآلو را هم دو ساعت در آب بخیسانید تا خوب نرم شوند.
۲. سپس نصف پیمانه از نخود‌های خیس خورده را در هاون بکوبید. بعد از کوبیدن کامل نخود‌ها و له شدن آن‌ها پیاز‌های ریز خرد شده را هم در هاون بریزید و همراه با نخود‌ها باز هم بکوبید تا با هم له و یکدست شوند.
۳. داخل قابلمه‌ای که می‌خواهید آبگوشت کرمانی متنجنه را در آن درست کنید، تا نصفه آب بریزید. یک قاشق مرباخوری زردچوبه و مقداری پودر فلفل سیاه و قرمز به دلخواه به آب اضافه کنید و گوشت شسته شده و خرد شده و دنبه را به آب اضافه کنید. برای آبگوشت بهتر است گوشت را زیاد ریز خرد نکنید و تکه‌های گوشت درشت باشند.
۴. وقتی که مخلوط آب و گوشت به جوش آمد ترکیب یکدست نخود و پیاز را آن اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید مواد آبگوشت خوب با هم بپزند.
۵. در این فاصله برگه‌های زردآلو خیس خورده را هم در هاون بکوبید و خوب له کنید. ترخون، جعفری و شنبلیله خشک را در آب خیس کنید.
۶. در مرحله بعد، ½ پیمانه نخود کوبیده نشده، ۱ پیمانه لوبیا چیتی، لیموعمانی هسته جدا شده، به ریز خرد شده، گردو خرد شده و برگه‌های زردآلو له شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و درب قابلمه را ببندید و آبگوشت را به مدت یک ساعت و نیم روی شعله متوسط رو به کم گاز نگه دارید تا مواد خوب پخته شوند.
۷. در فاصله‌ای که آبگوشت روی گاز در حال پختن است. در یک ماهیتابه رب گوجه فرنگی را با کمی روغن تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود، حین سرخ شدن رب گوجه فرنگی روی حرارت ملایم سبزی‌های خشک را آبکش کنید و به رب اضافه کنید و کمی تفت دهید.
۸. سیب زمینی‌ها را پوست بگیرید (می‌توانید پوست سیب زمینی‌ها را خوب بشورید و پوست نگیرید). آن‌ها را به رب گوجه فرنگی اضافه کنید و روی آن‌ها آب جوش بریزید. مقدار آب باید به حدی باشد که روی سیب زمینی‌ها را بپوشاند و نه بیشتر.
۹. اجازه بدهید سیب زمینی‌ها بپزند، ولی له نشوند، برای آبگوشت کرمانی متنجنه بهتر است سیب‌زمینی‌های پخته، له نشوند. وقتی گوشت و حبوبات آبگوشت کاملا پخته شد، مخلوط سیب زمینی و رب گوجه فرنگی را به آبگوشت اضافه کنید تا با هم چند جوش بزنند. بعد از ده دقیقه آبگوشت کرمانی متنجنه آماده سرو است.
نکات مهم طرز تهیه آشپزی آبگوشت خوشمزه کرمانی متنجنه
بعضی‌ها به آبگوشت کرمانی متنجنه کمی هم برنج اضافه می‌کنند. در صورت تمایل می‌توانید به این مقدار مواد ۲ قاشق غذاخوری برنج خام هم اضافه کنید و همراه با برگه‌های زردآلو و سایر مواد به آبگوشت اضافه کنید.
مدت زمان پخت آبگوشت کرمانی متنجنه ۲ ساعت است. البته اگر حبوبات یا گوشت شما کمی دیر پز باشد احتمالا زمان بیشتری می‌برد. بهتر است از گوشت بره جوان و زود پز استفاده کنید.
منابع: دونفره، یزد نیوز، سرآشپز پاپیون، نمناک، مجله افق کوروش

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
غذا,نذری,ماه محرم
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا