جنگی که گنج شد و گنجی که باید حفظ شود
1398/07/01 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
35184
کد خبر:

جنگی که گنج شد و گنجی که باید حفظ شود

هشت سال دفاع مقدس سرشار از فرهنگ های اصیل اسلامی است اما بیم آن بود که ازیاد بروند اما با حفظ آثار دفاع مقدس، حفظ فرهنگ ایثار و شهادت ...و تربیت نسلی به عنوان مدافعان حرم، این معارف و فرهنگ های ناب اسلامی دوباره احیاء شدند و دربطن جامعه جای گرفتند. رسالت واقعی این فرهنگ های ناب را می توان روشن گری اذهان، تلطیف روح بشری، بارورساختن امیال پاک و ترویج همدلی بین همه انسان ها و به سخنی دیگر، ارج نهادن به آرمان های والای انسانیت دانست که این خود گنجی بزرگ است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - ناهید زندی: جنگ تحمیلی ، یا هشت سال دفاع مقدس، جنگی ناجوانمردانه بود بر علیه انقلاب نوپای جمهوری اسلامی ایران، چرا که طبق آمار و مدارک مراکز تحقیقاتی استراژتیک جنگ ، آحاد ملت ایران اعم از زن ومرد با رژیم بعثی عراق مبارزه نمی کرد، زیرا کشورهای زیادی علاوه بر کمک های انسانی و مالی با دراختیارقراردادن تجهیزات جنگی و اطلاعات جاسوسی و ماهواره ای به صدام حسین، روز به روزاو را مجهزترمیکردند وبه تعبیر حضرت امام خمینی(ه) : (( جنگ صدام باما، جنگ یک دولت با ما نبود، جنگ بین المللی علیه ما بود. درفرمایشی دیگرازمقام معظم رهبری آمده:((این جنگ، یک گنج است. آیا خواهیم توانست این گنج را استخراج کنیم یا نه؟ این هنرماست که بتوانیم استخراج کینم.))
اما منظورازگنج چیست؟ اگرکمی تأمل کنیم متوجه می شویم هشت سال دفاع مقدس سرشار از فرهنگ های اصیل اسلامی است اما بیم آن بود که ازیاد بروند اما با حفظ آثار دفاع مقدس، حفظ فرهنگ ایثار و شهادت ...و تربیت نسلی به عنوان مدافعان حرم، این معارف و فرهنگ های ناب اسلامی دوباره احیاء شدند و دربطن جنگ جای گرفتند.اما رسالت واقعی این فرهنگ های ناب عبارتند از: روشن گری اذهان، تلطیف روح بشری، بارورساختن امیال پاک و ترویج همدلی بین همه انسان ها و به سخنی دیگر، ارج نهادن به آرمان های والای انسانیت است . با این اوصاف متوجه میشم بین هشت سال دفاع مقدس و فرهنگ های ناب اسلامی ارتباط مستقیمی وجود دارد. این پژوهش برآن است که به مناسبت هفته دفاع مقدس به بررسی رابطه دفاع مقدس با معارف های ناب اسلامی بپردازد.
با ژرف بینی به جنگ تحمیلی درمیابیم، هشت سال دفاع مقدس با نگرشی همراه بود که در موفقیت جنگ تحمیلی نقش بسزایی داشت. این نگرش عبارت بود ازعجین شدن این جهاد عظیم با فرهنگ محدویت.
اهداف فرهنگ مهدویت عبارتنند از :
1.رویاروی تمام عیاربا کفرجهانی وایادی آن .
2.برقراری نظام قسط وعدل واقعی در گستره ی جهانی.
3.احیای ارزش های دینی.
4.مبارزه ی فراگیریا بیدادگران درعرصه جهانی.
5. برقراری حکومت اسلام وحاکمیت فرهنگ اسلامی درجهان.
6.معرفی دجالان عصرومبارزه ی بنیادی با افکارشیطانی وشرک.
رزمدگان درجبهه نبرد معتقد بودند رهبرعظیم الشأن انقلاب حضرت آیت اللّه خمینی (ه) نایب عام امام عصراست و شامل مصادیق بارز(( رواة حدینا)) می شود؛ به همین دلیل مبارزان عرصه جنگ عاشق امام زمانشان بودند وعشق به امام زمانشان به امام راحل را در راستای عشق به امام زمان (عج) می پنداشتند و با این بینش در جبهه ها می جنگیدند و استقامت می کردند.
دلاوران عرصه های جنگ، با مناجات های شبانه ای که با امام عصر(عج) داشتند در صحنه های جنگ فریاد میزدند: (( یا مهدی ادرکنی)) و به این ترتیب فرهنگ مهدویت را در خود باورترمی ساختند و با وجود آنکه دشمنان زیاد بودند وامکانات بسیارکم، امیدواری آنان به پیروزی اسلام برکفربود. زیرا رزمندگان معتقد بودند که دست دیگری هست که این جنگ را هدایت میکند و سنگربه سنگر پروزی را نصیب آنها میکند. ویا به عبارتی بسیجیان سلحشور می دانستند که امام زمان (عج) حتی درزمان غیبتش هم هوای شیعیان اش را دارد و لذا با خواندن دعاهای ندبه و توسل، رضایت و خشنودی آقا امام زمان (عج) را فراهم می کردند که بتوانند پرچم قسط وعدالت را درپهنه گیتی به اهتزازدرآورند.
قابل توجه اینکه دفاع مقدس توانست به خوبی فرهنگ انتظارومهدویت را به گوش جهانیان به آنها بفهماند که ازعوامل پیروزی ملت ایران در مقابل زورگویان و استکبارجهانی، همین روحیه ی انتظارو فرهنگ مهدویت است . باید پذیرفت که دفاع مقدس جان تازه ای به فرهنگ مهدویت دمید و دشمنان اسلام را به حیرت واداشت.
روحیه شهادت طلبی ازخصوصیات یاران امام زمان(عج) است و همین روحیه در بین رزمنده ها و ایثارگران و بسیجیان جنگ تحمیلی وجود دارد . به بیانی دیگر رزمنده های ما درجنگ تحمیلی نشان داند که ازیاران با وفای حضرت مهدی (عج) هستند.آری، رزمندگان در دوران دفاع مقدس، خودشان را سربازحضرت مهدی (عج) می دانستند ومعتقد بودند این کشور، مملکت امام زمان(عج) و رهبرواقعی آنان، آن حضرت است . اگربه حوادث جنگ تحمیلی نگاهی دقیق داشته باشیم درمیابیم که جبهه ها سرشارازامدادهای الهی و همچنین الطاف امام عصربوده است.
ازدیگرمعارف ناب اسلامی که ارتباط تنگاتنگی با جنگ تحمیلی داشت نهضت امام حسین علیه السلام بود. چنانچه رزمندگان و بسیجیان درجبهه های حق علیه باطل از شعارهای این نهضت استفاده میکردند که ازجمله معروف ترین آنها: (( کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا)) یا (( هیهات منالذله )) بودند.
حضرت امام خمینی(ره) بارها درطول دفاع مقدس به رزمندگان درجبهه های نبرد و مبارزه کنندگان با صدامیان را به تأسی از سید الشهدا(ع) تشویق می کرد وازاین طریق به آنان روحیه می داد. چنانچه درفرمایششان آورده اند: (( تکلیف ماها را حضرت سیدالشهدا معلوم کرده است؛ درمیدان جنگ از قلت عدد نترسید، از شهادت نترسید. هرمقدارکه عظمت داشته باشد مقصود وایده ی انسان ، به همان مقدارباید تحمل زحمت بکند.
حضرت امام خمینی(ره) درجایی دیگرفرموده اند: (( مگرخون ما رنگین ترازخون سیدالشهدا است؟ ما چرا بترسیم ازاینکه خون بدهیم یا ازاینکه جان بدهیم؟ پس ناراحت و نگران نشوید، مضطرب نگردید، ترس وهراس را ازخود دورکنید. شما پیرو پیشوایانی هستید که دربرابرمصایب و فجایع صبرواستقامت کردند.پس با این تلقی ونگرش وقرائت و برداشت ازقیام سیدالشهدا بود که جنگ تحمیلی را با نهضت عاشورا پیوند زد. چنانچه حضرت امام خمینی (ره) خطاب به رزمندگان وبسیجیان جبهه حق فرموده اند: (( کربلا را زنده نگه دارید که با زنده بودن اواسلام زنده نگه داشته میشود.))
در خاتمه اینکه نهضت امام حسین علیه اسلام ظلم پذیرنبود، عدالت خواه بود. قیام برضد ظلم، دفاع ازحقوق مظلوم وفریاد مقابل ظلم را برای خود تکلیف و مأموریت الهی میدانست . درهمین راستا، رزمندگان وایثارگران دفاع مقدس به تبعیت امام حسین علیه اسلام در مقابل صدامیان و استکبار جهانی ایستادگی و پایداری میکردند.
منابع
1.نشریه امان ، شماره 38، مهر وآبان 1391.
2.بیانات مقام معظم رهبری 25/4/70/ و 3/5/91
3. نشریه سیمرغ، شماره 9، خرداد 1391
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جنگ تحمیلی، گنج جنگ، دفاع مقدس، یادواره شهدا، فرهنگ ایثار،
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا