برخورد با دانه‌درشت‌ها مردم را امیدوار و برخی صاحبان قدرت را نگران کرده است
1398/07/01 - 11:24
تاریخ و ساعت خبر:
35190
کد خبر:

برخورد با دانه‌درشت‌ها مردم را امیدوار و برخی صاحبان قدرت را نگران کرده است

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با تاکید بر اینکه برخورد با دانه‌درشت‌ها و مفسدان مطالبه اولیه مردم است، تصریح کرد: قطعا با تداوم این برخوردها ممکن است تخلفات برخی دیگر نیز افشا شود و همین موجب نگرانی و تناقض‌گویی برخی مسؤولان شده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - مبارزه با مفاسد اقتصادی یکی از موضوعاتی بود که برای هر جامعه ای امری ضروری است و حالا رئیس جدید قوه قضائیه با اجرای برنامه تحولی، حرکت مناسبی را در این راستا کلید زده است. در این برنامه تحولی رسیدگی به تخلفات نزدیکان مسئولان بدون هیچگونه اغماض و تفاوتی با دیگران در دستور کار قرار دارد و سعی شده تا عین عدالت را به انجام برسد.
طی سال های اخیر مفسدان با استفاده از رانت و پشتوانه برخی مسئولان و در سایه سکوت آنها فسادهایی را رقم زده‌اند و در مقابل برخورد و افشای این موارد نیز برخی مسئولان سکوت کرده و یا گاهی سخنان شان در محافل عمومی متناقض با محافل خصوصی است. برای مثال برخی از مسئولان در محافل عمومی از اقدام مبارزه با مفسدان حمایت می کنند و در محافل خصوصی نسبت به این اقدام واکنش نشان می دهند.
بسیاری از ناظران معتقدند برخورد بدون اغماض با مفاسد، موجب شده تا بارقه‌ی امیدی در جامعه و در بین مردم ایجاد شود و همین که مردم باور کنند که دیگر کسی نمی‌تواند در حاشیه امن فساد کند و پایگاه امنی برای مفسدان باقی نمی‌ماند، امیدبخش است اما از سوی دیگر انتظار حمایت از این اقدامات قوه قضاییه و همراهی با این حرکت تحولی ضد فساد نیز انتظار اولیه‌ای است که مردم از دیگر قوا و مسئولان دارند.
در این رابطه گفت‌و‌گویی با فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران در مجلس نهم داشته ایم. آنچه از نظر می‌گذرانید حاصل گفت و گوی ما با وی است.
فارس: نظرتان درباره نوع واکنش مسئولان کشور به اقدامات قوه قضائیه برای برخورد با مفاسد اقتصادی چیست؟
آلیا: جمهوری اسلامی نام زیبنده ای برای انقلاب اسلامی مردم ایران با حدود صد هزار شهید، جانباز و آزاده است. به هر حال کمترین انتظار و مطالبه اولیه از نظام جمهوری اسلامی و البته از مسئولان جمهوری اسلامی به عنوان کسانی که کنشگر و فعال هستند، این است که صداقت داشته باشند. معنی صداقت این است که حرف و عمل مسئولان منطبق بر یکدیگر باشد و تناقضی در رفتار و گفتار مسئولان دیده نشود. مردم ما در طول این چهل سال انقلاب هرگاه با مسئولانی مواجه شدند که در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی صاحب قدرت و جایگاه هستند اما در حوزه خدمت رسانی کم کاری کرده‌اند، از این شرایط و این کم‌کاری رنج برده‌اند؛ حالا اگر به این کم‌کاری‌ها رفتار دوگانه و تناقض‌گویی هم اضافه شود، رنج مردم نیز مضاعف خواهد شد.
مردم ما در طول این چهل سال انقلاب هرگاه با مسئولانی مواجه شدند که صاحب قدرت و جایگاه هستند اما در حوزه خدمت رسانی کم کاری کرده‌اند، از این شرایط رنج برده‌اند؛ حالا اگر به این کم‌کاری‌ها رفتار دوگانه و تناقض‌گویی هم اضافه شود، رنج مردم نیز مضاعف خواهد ش
* تناقض‌گویی رنج مردم را مضاعف می‌کند
مردم ما در طول این چهل سال انقلاب هرگاه با مسئولانی مواجه شدند که در صاحب قدرت و جایگاه هستند اما در حوزه خدمت رسانی کم کاری کرده‌اند، از این شرایط و این کم‌کاری رنج برده‌اند؛ حالا اگر به این کم‌کاری‌ها رفتار دوگانه و تناقض‌گویی هم اضافه شود، رنج مردم نیز مضاعف خواهد شد
فارس: به نظر شما مطالبه مردم در این شرایط چیست؟
آلیا: در شرایط فعلی مردم با تجربه ای که در۴۰سال گذشته دارند و افرادی را با این مشخصات و منش ها می شناسند که در جهت رسیدن به منافع فردی، باندی و حزبی خودشان طوری صحبت می کنند و طور دیگر عمل می کنند، دیگر مردم به مسئولان حساس شده اند؛ بنابراین مردم انتظار ندارند که مسئولان مان به ویژه مسئولان اجرایی و کسانی که در رأس مسئولیت های اجرایی هستند، این چنین متناقض صحبت کنند. مخصوصا اگر گفته بشود که از طرف رئیس جمهور این تناقض ها وجود دارد که مردم به شدت حساس می شوند.
اخیرا فکر می کنم در تلویزیون شنیدم که آقای رئیس جمهور در عین اینکه جریان دو قطبی سازی در جامعه را نقد می کرد و با یک ادبیات بسیار زیبا و مناسبی گفت که دو قطبی سازی درست نیست و این بخش حرفشان درست بود، یعنی با این صحبت های زیبا و مناسب ورود پیدا کردند اما خودشان در ادامه همین صحبت ها دو قطبی سازی را دامن زدند.
* نارضایتی از محاکمه علنی مفسدان پذیرفته نیست
هم اکنون برخی از مسئولان اجرایی ما در دولت و حتی آقای رئیس جمهور در سخنرانی های عمومی ممکن است بسیار رسا و با صدای بلند و حتی با فریاد مطرح کنند که باید با فساد مبارزه و با آنها مقابله شود، اما وقتی عملا این مقابله صورت می گیرد، می‌بینیم واکنش ها منفی است و مقاومت نشان می دهند و با توجه به آزادی اطلاعات که هم اکنون وجود دارد هیچ نوع صحبت مخفی باقی نمی‌ماند و بسیار سریع در فضای جامعه پخش می شود، ولو اینکه این صحبت ها در یک جلسه ای باشد. به هرحال در جلسه سران قوا آن مقدار از اخبارش که به هر حال منعکس شد و مردم متوجه شدند. در عین اینکه آقای رئیس جمهور در فضای جامعه می گویند باید با مفسدان مقابله شود اما در واقع یک نوع نارضایتی را در مقابل رئیس قوه قضائیه نشان داد که نباید دادگاه های مفسدان علنی شود.
در عین اینکه آقای رئیس جمهور در فضای جامعه می گویند باید با مفسدان مقابله شود اما در واقع یک نوع نارضایتی را در مقابل رئیس قوه قضائیه نشان داد که نباید دادگاه ها علنی شود
* ضرورت علنی شدن دادگاه های مسئولان
این پرسش مطرح می شود که چه مواردی علنی شده و چه مواردی قرار است علنی شود؟ آن چیزهایی که علنی شده در مورد بعضی از بانک ها است که مدیران شان توسط خود دولتی ها به کار گرفته شده اند یا بستگان برخی وزرای همین دولت هستند. پس از زمین خواران امروز نوبت داروخواران است.
فارس: پس شاید این ترس وجود دارد که در رسیدگی به پرونده ها پای افراد دیگر هم به دادگاه ها برسد؟
آلیا: گفته می شود در جریان رسیدگی به برخی پرونده ها پای بسیاری از افراد دیگر نیز باز می شود یعنی این جرمها و اتهام ها که صورت گرفته اند فردی نبوده است و در جریان رسیدگی به پرونده ها و کیفرخواست هایی که تنظیم شده است، پای دیگران به میان می آید و این نشان می دهد که رسیدگی به مفاسد مفسدان باعث نگرانی خیلی ها شده و در کنار آن سبب خوشحالی مردم شده است.انقلاب اسلامی ما یک انقلاب مردمی است و هدفی جز جلب رضایت خدا و مردم ندارد و اتفاقا می گوید جلب رضایت خدا در جلب رضایت مردم است. امروزه بیشترین ناراحتی مردم در همین قصه مفسدان دیده می شود.کسانی که با هم دستی همدیگر و پشت گرمی که از طریق بعضی از مقامات دولتی داشتند، طلای مملکت، سکه ها و ثروت های مملکت را به حراج و تاراج گذاشتند، جرم های بزرگی مرتکب شده‌اند و این اختلاس ها در حوزه های مختلف با استفاده از رانت بعضی از مسئولان صورت گرفته است.
کسانی که با هم دستی همدیگر و پشت گرمی که از طریق بعضی از مقامات دولتی داشتند، طلای مملکت، سکه ها و ثروت های مملکت را به حراج و تاراج گذاشتند، جرم های بزرگی مرتکب شده‌اند
فارس: نظرتان درباره برنامه تحولی قوه قضائیه چیست؟
آلیا: امروزه قوه قضائیه با برنامه تحولی که در آغاز کار به جامعه ارائه داده است، مسیر را شفاف کرده و ضمن رسیدگی به تظلم ها در رده های مختلف مردمی، رسیدگی به دانه درشت ها را در اولویت قرار داده است. این دانه درشت ها منتسب به هر مقامی که می خواهند، باشند، پرونده شان رسیدگی می شود. دراین شرایط فضا برای کسانی که با استفاده از دلگرمی و پشت گرمی برخی صاحبان قدرت یک شبه به ثروت های هنگفت دست یافتند، بسته می‌شود.
*مردم از اختلاس های صورت گرفته رنج می برند
‌بیشترین چیزی که به غیر از گرانی ها و وضعیت معیشتی و اختلاس ها مردم را رنج می دهد، رفتار متنفاقض و دوگانگی است که در بعضی از مسئولان دیده می شود.آنها در صحبت های شان به قدری زیبا صحبت می کنند که مردم را فریب می دهند و عملکردشان به گونه ای بوده که عکس صحبت های شان است. این بیشتر مردم را رنج می دهد چراکه آنها با شعور مردم بازی می کنند، یعنی شعور مردم را نادیده می گیرند و به شعور مردم توهین می کنند و فکر می کنند اگر در یک تریبون عمومی با مردم اینطوری صحبت کنند می توانند مردم را فریب بدهند و بعد بروند و هر طور که می خواهند عمل کنند.
فارس: بازخورد اقدامات اخیر قوه قضائیه در بین مردم چطور بوده است؟
آلیا: به نظر می آید بارقه امیدی در جامعه ایجاد شده و واقعا این انتظار می رفت که قاضی القضات در نظام جمهوری اسلامی به این مفاسد رسیدگی کند. این بارقه امید باعث شده است که خود مردم هم مشارکت و مطالبه کنند. هم اکنون مطالبه اولیه مردم همین هست و باید با مجازات مفسدان به آن پاسخ عملی داده شود. در این شرایط برای مردم تناقض گویی برخی مسئولان نیز آشکار می‌شود.
بارقه امیدی در جامعه ایجاد شده و واقعا این انتظار می رفت که قاضی القضات در نظام جمهوری اسلامی به این مفاسد رسیدگی کند
فارس: به نظر شما این تناقض گویی های مسئولان در حوزه بین المللی وجود دارد؟
آلیا: تناقض گویی ها علاوه بر حوزه داخلی، در حوزه بین المللی وجود دارد.در حوزه بین المللی هم برخی از مسئولان متناقض صحبت می کنند. برای مثال یک بار می گویند که با ترامپ دیدار نمی کنیم اما بار دیگر میگویند که نگاه ترامپ تغییر کرده است و در این راستا زمینه سازی می کنند تا بتوانند بسترهای لازم را برای ارتباط با آمریکا فراهم کنند.حتی عنوان می کنند که نگاه ترامپ نسبت به مردم با گذشته اش فرق کرده است . امروز دیگر جای این صحبت ها نیست.به هر حال اگر کسی هم بخواهد حقیقت را بگوید متاسفانه از قدرت سوءاستفاده کرده و برخورد می‌کنند. یکی از مصادیق این تناقض‌ها هم این است که از یکسو می گویند آزادی بیان و از سوی دیگر اگر کسی بخواهد حقایق را بیان کند، ممکن است با برخوردهایی مواجه شود و عملا از آن آزادی که شعارش داده شده بود نتواند بهره‌‌ای ببرد.
امروزه شاهد چنین اتفاقاتی هستیم یعنی در جامعه برخی از مسئولان طوری حرف می زنند که سعی می کنند نظر مردم را عوض کنند. عده ای در جامعه ما با زیبا صحبت کردن و خلاف آن رفتار کردن هم اولویت های مردم را عوض می کنند و علاوه بر تغییر، جایگزین هایی درست می کنند. البته با توجه به بصیرتی که مردم درسایه هدایت های مقام معظم رهبری پیدا کردند، اینگونه اقدامات ناکام می‌ماند. مردم به هر حال در آستانه چهل سال دوم انقلاب خیلی با بصیرت و هوشیار شده‌اند و حتی کمک می کنند که این افراد رسوا شوند.
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قوه قضاییه، بانک مرکزی، انقلاب اسلامی ، جمهوری اسلامی
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا