ازدواج‌موقت با دختر باکره ازنظرعلما
1398/07/08 - 20:17
تاریخ و ساعت خبر:
35346
کد خبر:

ازدواج‌موقت با دختر باکره ازنظرعلما

علمای شیعه، با توجه بنظرات متفاوتی که درباره اذن پدر درازدواج موقت دارند درچند گروه قرار می گیرند. عده ای ازآنها معتقدند در ازدواج موقت دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده ومصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر لازم است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - علمای شیعه، با توجه بنظرات متفاوتی که درباره اذن پدر درازدواج موقت دارند درچند گروه قرار می گیرند. عده ای ازآنها معتقدند در ازدواج موقت دختر باکره ای که به حد بلوغ رسیده ومصلحت خود را تشخیص می دهد، اذن پدر لازم است. عده ای آن را بنابراحتیاط واجب، لازم می دانند و براساس احکام دینی، درچنین موردی می توان بمرجع تقلید دیگری رجوع کرد. عده ای ازمراجع، معتقدند اذن پدر در ازدواج موقت تکلیفا لازم است یعنی اگربدون اذن پدر عقدخوانده شود صحیح است، ولی فردی که باید اجازه می‌گرفت ونگرفته، معصیت کار است. گروهی دیگر، اعتقاد دارند اذن پدر لازم نیست ولی خوب است رعایت شود. و درنهایت، عده ای معتقدند که ازدواج موقت درباره دختری که مستقل است و صلاح خود را می داند، نیازی به اذن پدر ندارد.
۱/اذن پدر را درازدواج موقت، ضروری می دانند.
آیات عظام، امام خمینی، شبیری زنجانی، تبریزی و نوری همدانی عقیده دارند اذن پدر درازدواج موقت لازم است. آیت الله سیستانی هم پیرو همین نظرهستند اما دردختری که متصدی امور زندگی خودش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم می‌دانند نه به فتوا.
آیت الله سیستانی در پاسخ به استفتای یکی از مقدانشان که پرسیده بود: «آیا صحیح است که اگردختری بالغ باشد ازنظر فکری وسنی، می تواند بدون اطلاع پدرصیغه پسری شود که بعدها قصد ازدواج دارند؟» پاسخ داده اند: «صحّت ندارد و اذن پدرلازم است حتی اگر مستقل درشؤون زندگی باشد بنابر احتیاط واجب دراین صورت.» اما درپاسخ به سوال دیگری بااین مضمون که «اگر دختر و پسر ندانند که اجازه ی پدر دختر برای عقد موقت لازم است و بعد از جاری شدن عقد متوجه آن موضوع بشوند عقد آنها چه حکمی دارد؟» گفته اند عقد باطل است.
۲/اذن پدر درازدواج موقت لازم است اما بااحتیاط:
اما آیات عظام، خامنه ای، مکارم شیرازی، اراکی، خوئی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی، صافی و وحید خراسانی، علمایی هستند که عقیده دارند در عقدازدواج موقت بنا براحتیاط واجب اذن پدر لازم است. آیت الله مکارم شیرازی در توضیح المسائل خود در این باره می نویسند: دختری که بحد بلوغ رسیده ورشیده است، یعنی مصلحت خود راتشخیص میدهد چنانچه باکره باشد احتیاط آن است که بااجازه پدر یا جدپدری ازدواج نماید ولی اگر همسر مناسبی برای دخترپیدا شود و پدر مخالفت کند اجازه او شرط نیست، همچنین اگر به پدر یا جدپدری دسترسی نباشد و دختر هم احتیاج به شوهر کردن داشته باشد یااین که دختر قبلاً شوهر کرده باشد که دراین دو صورت نیزاجازه پدر و جد درازدواج جدید لازم نیست.(مساله۲۰۳۷) اگر دختر باکره‌ نباشد و بکارتش‌ به‌ وسیله‌ شوهر کردن‌ یا به‌ واسطه‌ وطی‌ به‌ شبهه‌ و یا زنا ازبین‌ رفته‌ باشد، اجازه‌ پدر و جدپدری‌ لازم‌ نیست‌.
۳/اذن پدرتکلیفا لازم است:
به اعتقاد مرحوم آیت الله بهجت، اذن پدر درازدواج موقت تکلیفاً لازم است واگر عقد بدون اذن پدرخوانده شود صحیح است، اما چیزی ازگناه فرد کم نمی کند. دراستفتایی که یکی ازمقلدان آیت الله بهجت از ایشان داشتند، سوال شده بود: «یا دخترباکره ‏اي راکه بالغ وعاقل و رشیده است، بي ‏اذن پدر او می‏توان متعه کرد؟» که پاسخ آیت الله بهجت این طور بود: «بنابر احتیاط، تکلیفا باید ازپدر یا جدّپدري خود اجازه بگیرد، چون تکوینا مفسده دارد.»
ایشان درپاسخ به استفتای دیگری دررابطه باشرایط ازدواج موقت گفته اند: «باید درازدواج موقت مهر ومدت معین شود وبنابراحتیاط بااجازه‏ پدردختر، صیغه‏ صحیح خوانده شود، و رابطه با نامحرم حرام است.»
۴/دختر رشیده بالغه، بی نیاز از اذن پدر
اما آخرین رویکرد علما بمساله ازدواج موقت، رویکردی است که ازدواج دختررشید و بالغ را بی نیاز از اذن پدرمی داند. مثل آیت الله اردبیلی که معتقدند اگردخترباکره ‏اي که بحدّ بلوغ رسیده و رشیده است (یعني مصلحت خود را تشخیص مي ‏دهد) بتواند زندگاني خود را به نحو مستقل اداره کند وقدرت تصمیم‏ گیري صحیح درامور زندگي خود راداشته باشد وبیم آن که فریب بخورد درمیان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج کند، احتیاجي به اجازه پدر یا جدّ پدري خود ندارد و درغیراین صورت، بنابراحتیاط واجب باید ازپدر یا جدّپدري خود اجازه بگیرد واجازه مادر ویا برادرلازم نیست. همچنین بنابر احتیاط واجب دختري که باکره نیست نیزهمین حکم رادارد.
آیت الله محمدصادق روحانی هم معتقدند درمورد دختربالغه رشیده اذن ضروری نیست. ایشان درپاسخ بسوالی بااین مضمون که «در سوره نساء آمده است که عقد باید با اجازه ولی و صاحب دختر باکره انجام شود. آیا ازدواج دختر باکره بی اذن ولی باطل است؟»، پاسخ داده اند: «آیه مختص است بدختر باکره غیربالغه و غیررشیده اما ازدواج دختر بالغه رشیده برحسب روایات نیازی به اجازه ولی ندارد.»
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ازدواج,موقت,باکره,علما,
اخبار مرتبط
ارسال نظر
  • مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
  • 1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • 2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
  • 3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اخبار پر بحث
بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
نخستین پایگاه خبری تحلیلی زنان کشور
پست الکترونیکی:
info [at] tanineyas [dot] ir
طراحی و اجرا الکا